I don't care
What you do
I wouldn't wanna
I wouldn't want to be like you
I wouldn't want to be like you
Yeah, uh, yeah, ohThe Alan Parsons Project (1977)
-- ✿ --
KNAL
Het grommende geluid van de wagen stopte abrupt. Nick opende zijn ogen weer. Hij duwde het lichaam van Boyd met trillende handen van zich af. Het voelde zwaarder dan normaal. Met een plof kwam Boyds lichaam op de harde grond terecht.
Nicks kleren waren doordrenkt met bloed. Boyds bloed. Het besef dat hij zojuist iemand had vermoord, drong langzaam tot hem door.
Langzaam kwam hij omhoog, zijn benen trilden van de adrenaline. Of was het van angst?
Hij keek naar Benno en Liber, die hem beide geschokt stonden aan te staren. Birk, die versteend achter het stuur was blijven zitten, schreeuwde het uit van afschuw.'BOYD!' Hij sprong de auto uit en rende naar het lichaam van zijn collega, zijn vriend.
'Wat heb je gedaan?' zei Benno schor.
Nick haalde trillerig adem. Zijn hoofd leek verdoofd.
'Ik zei het toch..Haal niets geks uit, want anders..' zei hij. Zijn stem leek van ver te komen. Hij probeerde dreigend over te komen, maar was net zo geschrokken van zijn actie als de rest.
Birk, die geknield naast het lichaam van zijn vriend zat, schudde zijn hoofd. 'Wij moeten niets geks doen? Je hebt een agent neergeschoten, jij vuile zwerver!' schreeuwde hij. Hij kwam langzaam omhoog en keek Nick aan.
Birk had een soort razernij in zijn ogen waar Nick van achteruit deinsde, ook al was hij degene die het pistool in handen had.'Je bent te ver gegaan. Ik wilde je wel laten gaan. Als jij ons dat meisje gewoon had mee laten nemen, had ik met mijn baas kunnen praten. We zouden je echt hebben laten gaan. Het meisje zou weer veilig bij haar ouders terug zijn. Ze heeft het mis. Ze zijn doodongelukkig sinds ze weg is. Ze geven om haar.' zei Birk met een zachte, sissende stem. Nick deinsde nog verder achteruit. Hij schudde verward zijn hoofd.
'N-nee.' fluisterde hij. Als Birk de waarheid vertelde, had hij zojuist voor niets iemand gedood. 'Je hebt het mis.' zei hij zacht. Hij hoopte vurig dat dit het geval was.
Birk negeerde hem en kwam langzaam naar hem toe lopen. Hij maakte geen aanstalten om Nick iets aan te doen, maar zijn houding had toch iets dreigends. Zijn woorden drongen langzaam tot Nick door. Hij wist niet of hij ze moest geloven of niet. Waarom voelde zijn hoofd nu zo raar aan?'J-jullie zouden mij niet hebben laten gaan. En Liber-' Nick zocht naar Libers ogen, maar die waren gericht op het lichaam van Boyd. Nick herpakte zijn woorden. 'En Liber zou niet blij en gelukkig worden ontvangen thuis.'
Birk balde zijn vuisten. 'Jij bent degene die het mis heeft. Liber is beter af zonder jou. Ze is veiliger bij haar ouders. Zie je niet wat je hebt gedaan? Je hebt iemand vermoord!' riep hij.
Nick slikte. Hij wendde zijn hoofd af.
'Geloof je me niet? KIJK NAAR HET LICHAAM!' schreeuwde Birk.
Nick schudde weer zijn hoofd en probeerde diep adem te halen.
Maar zijn lichaam liet hem in de steek. Zijn hoofd voelde nog steeds als verdoofd en Birks woorden leken het alleen maar erger te maken. Hij wilde dat Birk zou ophouden met praten. Zou stoppen met het benadrukken van het feit dat Nick iemand had vermoord. Zou stoppen hem een lafaard te noemen. Hij was géén lafaard! Zowel Benno als Liber leken Birk niet te willen stoppen. Nick voelde zijn armen weer trillen.
'KIJK VERDOMME NAAR HET LICHAAM! LAFAARD!' schreeuwde Birk weer. Speeksel spatte uit zijn mond.
'VUILE ZWERVER,LUISTER NAAR WAT IK ZEG!' Nicks ogen flitste naar de razende Birk.
JE LEEST
Met het As Verbonden
AventuraDe zwerver Nick vindt het mysterieuze dagboek van Christopher Hammond, een zoon van een graaf die met een piratenbemanning op avontuur is meegegaan. In het dagboek vertelt Hammond dat hij een prachtig rijk huis heeft en dit nalaat aan degene die zij...