يجلسون حول المائده لا اصوات سوى لتناول الطعام يطالع ثلاثتهم بعضهم منتظريين ان يبدأ احدهم الحديث معه والذى يعلمون جيدا ان سينتهى بصراخه قبل ان يذهب .
"بقولك ياسليم ماما كانت عاوزه تكلمك فموضوع " اردف بها اخاه الاصغر لينظر له بطرف عينه وهو يأخذ نفسا عميقا يستعد للشجار القادم .
"نعم يماما "
"فى عروسه وقبل ما تقول حاجه بنت صاحب ابوك انت عرفها ندى البت قمر ومفيهاش غلطه معلش انا وأسامه شايفيين انك تقابلها الاول معلش "
"وانت يبابا رأيك ايه فالموضوع بما انها بنت صاحبك وكدا "
طالعه بضجر هو يعرف ان والده يدعمه لن يجبره على شئ كهذا عكس والدته ولكن لا يمكنه القول انه يشجعه امام والدته سيجعلها هذا تحزن .
"سليم انا مليش دعوه كلم امك انا اتأخرت ولازم امشى "
عاقب رحيل والده وجد والدته واخيه ينظرون له منتظرين اجابته لذلك دون تردد سحب مفاتيحه وعلبه سجائره وذهب الى الاسفل ولكن قبل ان يخرج كان قد رفض
"مش موافق يماما ومش هقعد مع حد ولو خدتى معاد هتجوزيها لاسامه "
"انا زهقت من الواد دا اتصرف هو مش اخوك "
"يماما ماهو ابنك وانت مش قادره عليه انا مالى وبعدين ما تجوزينى انا ابو البت هيفكرنى بلعب والله كدا "
"ولا انا قولتلك اقنع اخوك يتجوز صدقنى هو يخطب هجوزك الاسبوع اللى بعده "
"يماما ما ممكن يخطب وتتفركش وبعدين انا مخطبتش البت حتى مينفعش كدا انا مفهم ابوها انى مأجل لحد ما اخلص الشقه واظبط فلوس الشبكه وانى شغال ابوها لو عرف انى جاهز بس متقدمتش عشان امى مش عاوزه تجوزنى قبل اخويا الكبير هيجوز بنته يماما حرام عليكى "
"انا قولت اللى عندى هو مجربش يخطب بعد القرده اللى ربنا ينتقم منها ما غارت لو جرب هيتجوز عادى "
"ماما انت مش ملاحظه انك بتظلمينى انا والاء معاكى بجد لو ابوها جوزها انا هعمل ايه مفكرتيش هتبقى بتعملى نسخه تانيه من سليم ووقتها انا مش هقعد فالبيت دا "
"اقعد يأسامه طيب هنتكلم متزعلش واقعد "
"نعم يماما "
"انت عارف ان سليم بيحبك صح دا السبب الوحيد اللى ممكن يخليه يوافق وبعدين الاء مش هتطير ان تعرف البت مكملتش كام شهر ومقولتش على الخطوبه غير من شهر يبقى تتلم بقا "
"يعنى هلعب ببنات الناس يماما "
"اتنيل يلا هجوزهالك بس حاول تضغط عليه انى مش موافقه غير لما يخطب "
"حاضر يماما هتنيل يارب ابوها ميطردنيش ونخلص من الشغلانه دى "
________________________
أنت تقرأ
طفره
Randomللحصول على ما نريد عده اوجه هل نحن مخيرون فى هذه الحياه ام نسير وفق خط واحد لا يمكن لك ان تجزم ولكن لن تسير حياتك مثلما تخطط لها مهما كانت حساباتك دقيقه .