BAB 2

1.1K 11 2
                                    

RUANG tamu gelap. Jam dinding berdetik. Pendingin hawa bernafas.

Samar-samar cahaya dari Kota Metropolitan Kuala Lumpur menerobos masuk ke penthouse mereka melalui sliding door balkoni berlangsir putih.

Di tengah-tengah kesunyian malam, Kai duduk sendirian di sofa. Berteleku dalam gelap. Mengira lambatnya waktu berjalan.

Jane masih belum menampakkan bayang di kediaman mereka ini, sementara waktu dah pun mencecah dinihari. Bagus. Bagus tersangat!

Kai buka telapak tangannya. Perhati garis-garis di telapak tangan. Sesudah itu dia genggam buku lima. Tergenggam erat, keluar urat-urat kekar di belakang tangannya. Sesudah itu dibuka semula genggaman. Diulang-ulang perbuatan itu.

Tak ada apa yang nak dijadikan modal terkejut pun sebenarnya. Memang rutin ni dah berlangsung lama pun, sejak-sejak mereka ambil keputusan pulang ke Malaysia ini. Kai jadi penunggu Jane yang sentiasa pulang lewat tiap malam.

Nak kata KL ni lebih moden dari London, macam jauh panggang dari api aje. Tapi Jane nampak ketara sangat culture shocked sejak-sejak berpindah ke sini. Semua yang dijaga habis waktu menetap di London, terus terselak, terdedah habis sebaik saja sampai di sini. Padahal London tu memang tempat asal Jane. Jane memang lahir dan membesar di sana.

Di mana silapnya? Kai yang salah dalam hal ni ke? Jane sebenarnya tak suka pulang ke Malaysia. Jane sengaja memberontak, supaya dapat balik ke London semula. Macam tu ke?

Kai mengeluh. Menggeleng-geleng sendiri. Direbahkan badannya lemah di sandaran sofa. Lepas tu daratkan pandangan pada siling putih dan tenggelam dalam dunianya. Termenung.

Terdengar bunyi seseorang memasukkan password di pintu penthouse.

Kai tersedar daripada dunianya. Toleh. Pandang laluan ke foyer.

Terdengar pula bunyi pintu dibuka dan seseorang berkasut jenis heels masuk ke dalam rumah. Berketak-ketak bunyi lantai diketuk-ketuk tumit runcing heels.

Censor light kelihatan menyala di ruang foyer. Terbias hingga ke ruang tamu ini.

Kai bangkit dari sandaran. Bangun berdiri. Bersedia menyambut 'tetamu' itu. Disilang dua tangannya di dada. Menanti.

Boleh dengar bunyi Jane menanggalkan heels dan membuka pintu bilik kasut. Jane campak kasut ke dalam bilik, sesudah itu menutup semula pintu bilik. Sesudah itu bunyi bare feet menapak di atas lantai jubin. Menghampiri ruang tamu ini. Tak teratur rentaknya. Kai dengar semuanya, sebelum akhirnya sekujur tubuh Jane muncul di hadapan mata.

Kai tenung saja Jane yang terhuyung-hayang. Tak tegur. Sampailah Jane sendiri yang akhirnya sedar kewujudan Kai di situ.

Jane picit-picit dahi. Pejam celik mata, macam tengah usaha pastikan apa yang dia lihat ni benar.

"Oh. You."

Jane kembali melangkah. Menuju ke bilik.

"Pukul empat pagi dah ni. You ke mana seharian ni? Kenapa lambat balik?" Kai pada malam ini pun dengan sabarnya bertanyakan lagi soalan yang sama seperti malam-malam sebelum ini.

Jane lepas nafas dalam.

"Kawan-kawan I waktu high school dulu datang KL. I keluar dengan dia orang."

Kan betul tu? Sikit pun Jane tak rasa bersalah atas ketidakhadiran di majlis di hotel tadi. Sambutan ulang tahun perkahwinan mereka.

"You tahu I dah rancang lama event kita malam ni, kan?" Dia meminta kalau ada saki-baki belas kasihan dalam hati Jane terhadapnya.

Lecturer Itu Suami Aku [BAKAL TERBIT]Where stories live. Discover now