MILNA berdesis perlahan. Mengerang kecil.
Perhati lagi skrin telefon. Kamera depan sedang dalam mode hidup. Skrin sedang memaparkan wajahnya sendiri.
Dia belek-belek lagi wajahnya. Pipi kiri dan kanan yang merah menyala. Juga bibir kiri dan kanan yang luka. Kesan dilempang dua kali berturut-turut dalam senggang masa tak sampai lima jam.
Macam mana nak balik rumah dalam keadaan macam ni?
Abang-abang mesti akan membebel punya kalau tahu hari ni dia buat perangai lagi sampai jadi kes polis.
Yalah, memanglah dia tak salah.
Tapi konflik sebelum-sebelum ni pun dia langsung tak salah juga. Tapi sampai sekarang orang tuduh dia bukan-bukan. Sampai ke hari ni juga dia tetap tak dapat buktikan yang dia tak bersalah.
Dah tu macam mana?
Bergegar objek hitam yang di tangannya.
Dia pandang skrin.
Ada mesej masuk di aplikasi hijau. Bagitau nama pengirim sekali. Nama Dr. tu.
Dia malas nak bersangka-sangka apa-apa. Sebab selama ni pun memang banyak betul konflik di setiap kali dia bersama dengan lelaki itu. Macam pembawa bala pula gayanya.
Jadi di atas sial itu, dia terus klik saja pada peti masuk itu. Malas nak fikir panjang. Penat. Dia dah reda dah dengan sebarang masalah yang akan datang lagi lepas ni.
Balik sekali dengan saya, Milna? Saya boleh nampak awak dari atas sini, awak belum balik rumah. Sekali jalan nanti, saya nak bincang something dengan awak.
Dr. Kai boleh nampak dia?
Menoleh dia ke sekitar.
Mencari-cari, sampailah anak mata yang berkeliaran terhenti pada koridor tingkat satu bangunan kuliah. Kelihatan lelaki itu di situ, sedang sibuk menghadap telefonnya. Bersendirian. Tapi tak pula menoleh ke arah sini.
Milna pandang semula skrin telefon. Malas nak menaip, dia tekan saja simbol dail. Dia letak telefon di telinga.
"Helo." Suara orang tu menyapa sebaik saja terangkat panggilan.
"Dr. tak balik rumah Dr. ke hari ni? Saya ingat nak jumpa kawan lepas ni, takut Dr. kena tunggu lama pula nanti." Dia tanpa nada.
Mata masih bertumpu pada lelaki yang di aras satu sana.
Di atas sana, kelihatan Dr. Kai pun sedang meletakkan telefon di telinga. Tapi mata tak pandang dia yang di bawah sini. Terus juga sibuk memandang arah lain.
"Saya bercadang nak balik rumah parents saya aje hari ni. Wife saya still belum keluar dari rumah saya, jadi saya pun malas nak balik ke rumah tu."
Dia diam. Kalau boleh dia tak nak langsung dah bertemu lelaki itu. Macam-macam hal jadi dalam waktu yang singkat ni. Ada aje yang tak kena. Sampai dah naik trauma pun ada juga kadang-kadang tu.
YOU ARE READING
Lecturer Itu Suami Aku [BAKAL TERBIT]
Любовные романыTo love you, I don't need a reason. - Kai Beyazi