DARI balkoni aras dua ini, dia boleh nampak Milna di dalam persalinan kurung moden dan berselendang putih sedang menghantar keluarga pihak lelaki di pagar besar rumah mereka. Orang tua dan saudara kandung Milna pun ada sama di situ.
Dua keluarga itu berbual-bual. Sesekali ketawa. Milna nampak malu-malu dan memerah muka bila keluarga pihak lelaki berkata sesuatu, pasti sedang diusik oleh keluarga itu.
Kai tersilap sangkaan. Fikir Kai, Milna terpaksa sepenuhnya ditunangkan dengan lelaki itu. Dan Kai sempat fikir tadi, pertunangan ini adalah pertunangan tanpa persetujuan Milna. Paling teruk, dirancang dan diatur tanpa pengetahuan Milna pun.
Tapi nampaknya Kai salah. Milna jelas-jelas sedang berbahagia dengan pertunangan itu. Di jari manis Milna, boleh nampak cincin berlian yang bertakhta. Muat-muat dengan jari Milna. Tak mungkin kebetulan saja semua itu. Mesti Milna sendiri yang pilih cincin itu.
"Kai?"
Tersedar. Lekas-lekas diseka pipinya dan menoleh.
Mommy sedang memandang dia sambil berpeluk tubuh dan bersandar di pintu gelangsar. Seakan-akan dah lama perbuatan itu, memerhati dia tanpa dia sedar.
Dia senyum dalam payah.
"Mommy..."
Anehnya mommy tak membalas senyumannya. Mommy turunkan dua tangan ke sisi, melangkah ke arah dia.
"Mommy nak Kai jujur dengan soalan mommy ni."
Ah, sudah. Lain macam aje bunyinya.
"Soalan apa tu mommy?" Dia berlagak tenang.
Mommy senyum hambar.
"Dah lama mommy terfikir nak tanya soalan ni, tapi mommy takut Kai tak selesa. Sebab Kai sendiri tak inform apa-apa pada mommy. Jadi mommy cuba bagi Kai ruang, cuba bagi Kai masa untuk bagitau mommy sendiri. Tapi nampaknya sampai sekarang pun Kai langsung tak bagitau apa-apa. Daddy pun dah mula tertanya-tanya dengan status sebenar Kai sekarang ni."
Macam... boleh diagak aje soalan tu.
Mommy tiba di sebelahnya. Bersandar di dinding balkoni. Pandang dia.
"Kai dengan Jane... Kau orang dah tak duduk serumah ke sekarang ni?"
Di situ mommy lekas-lekas membetulkan apa yang ada di dalam fikirannya.
"Bukan apa. Mommy perasan lately ni Kai selalu balik rumah mommy dengan daddy ni sorang-sorang. Sepanjang empat bulan terakhir ni, tak pernah langsung Kai balik sini sekali dengan Jane. Kai... ada problem ke dengan Jane?"
Iya... begitulah. Nampaknya betul agakan ni. Tentang Jane.
Akhirnya mommy dengan daddy mesti tanya juga pasal ni. Kalau Kai jadi mommy dengan daddy pun mesti itu juga yang Kai akan fikir. Sebab pelik sangat.
"Jane pun... Ya, memang dari awal kahwin dulu pun Jane tak pernah nak cuba ambil hati mommy dengan daddy. Tak pernah call or contact. Tanya khabar ke apa. Jane tak pernah buat semua tu. Dia tak macam menantu orang lain. Jadi itulah yang lagi buatkan mommy dengan daddy tertanya-tanya... Kau orang okey ke? Kai macam pendam masalah aje mommy tengok."
Kai senyum pedih.
Mommy letak tangan di belakang badan Kai. Usap-usap lembut.
"Boleh Kai jujur dengan mommy?"
"Kai dengan Jane dah sebulan berpisah pun, mommy."
Dikerlingnya wanita itu. Tapi wanita itu tak nampak terkejut. Hanya memandang dia lebih lama.
YOU ARE READING
Lecturer Itu Suami Aku [BAKAL TERBIT]
RomanceTo love you, I don't need a reason. - Kai Beyazi