1

197 12 0
                                    

"SUMPAH lah kau taknak aku teman ni?" ujar Tasneem, merangkap ex- housemate nya.

"Iya, adinda ku. Kau tak payah risau. Risaukan husband kau kat rumah tu. Lagipun kejap je  aku pergi." perli Hanessa.  Bukan dia tidak tahu, kalau Tasneem dan Danish bersawit, Tasneem akan menceritakan kepadanya. Tahulah kita ni single.

Tapi tidak mengapa, kita still mahal broder.

Tasneem tertawa. "Iyalah Hanis. Kau nak gerak sekarang ke?" soal Tasneem. Hanessa ada memberitahunya tentang pekerjaannya sebagai tukang masak di rumah orang yang berada.

Teruja Tasneem mendengarnya. Selama sebulan lepas Hanessa mencari kerja, akhirnya dapat jua. Tidak kisah kerja apa, janji halal.

"Haah, sekarang." balas Hanessa. Tangannya juga bergerak-gerak ke muka. Kerana apa? Kerana dia sedang memakai sunscreen dan lipbalm.

"Okay lah macamtu. Aku letak dulu lah. Semoga berjaya, kawanku. Muah." Tasneem meng-acah-acah mencium telefonnya. Hanessa hanya menggeleng. 

Tolong kutip! Dia bukan kawan saya!

Setelah dia menutup telefon, dia terus mengambil beg tangannya. Kakinya bergerak menuju ke bawah.

Bau nasi goreng menyusuk ke hidungnya.

"Erm.. Sedapnya bau." matanya tertutup ketika membau haruman dari nasi goreng itu. Terliur dia melihatnya.

"Ha! Turun pun. Makan cepat, nanti boleh gerak awal." sapa Puan Sri Haniya. Ia, itulah mak kandungnya.

"Baiklah mama." Hanessa terus duduk di atas kerusi yang berada dihadapannya. Cepat-cepat dia menyedok nasi goreng. Dah bau pun sedap, apalagi... makan lahh!

"Ini dah baca doa makan belum? Patutlah gelojoh semacam." sedas Tan Sri Arham mengutuknya. Terus tersedak Hanessa dibuatnya.

"Uhukk."

"Apa abang ni. Anak nak makan pun, tak senang." Puan Sri Haniya menjeling Tan Sri Arham.

"Betullah. Karang tercekik, pergi juga dekat papa kesayangan dia ni." balas Tan Sri Arham.

Puan Sri Haniya hanya mengendah. Dia mengusap-usap belakang Hanessa lembut.

"Takpe, mama. Hanessa dah baca doa makan. Papa je tak tahu." Hanessa menjeling Tan Sri Arham sekilas. 

"Kamu masuk pukul berapa, El?" tanya Tan Sri Arham. Suka Tan Sri Arham memanggilnya El. Katanya nama itu special

Hanessa menjeling jam di dinding. Allah! Aku dah lambat geng! Mesti kena marah satgi. Ataupun terus dipecat.

Huwaa. Harapnya janganlah.

"El dah lambat ni. Boleh pulak berborak." tangannya ligat mengambil pinggan mangkuk kotor yang berada diatas meja.

"Tak payah buat, Vira. Nanti mama basuhkan. Kamu tu just pergi je." Haih, halau nampak?

Pelik bukan? Mama dan papa nya memanggilnya dengan satu nama. Papa memanggilnya El. Manakala mamanya pula memanggil Vira.

"Thanks, mama." Hanessa mencium pipi kanan dan kiri Puan Sri Haniya.

"Aik? Mama je? Papa?" suaranya kedengaran seakan-akan merajuk.

Tasneem tertawa kecil lalu mencium pipi Tan Sri Arham.

"I need to go. Bye mama and papa." Hanessa melambai-lambai tangannya. Dah lambat, buat lah cara lambat.

Kereta Audi keluar dari garaj perkarangan rumah Hanessa.

─── ⋆⋅☆⋅⋆ ──

"Late."  sepatah jejaka itu berkata. Manakala, Hanessa tersengih. Bukan sengaja.

"Maaf, tengku. Saya bukan sengaja. Lagipun, jalan sesak tadi." Hanessa memberi alasan. Padahal bukan jammed pun. Sekali-sekala tipu sunat.

"Kalau jammed, kenapa tak gerak awal. Saja lah tu nak lambat. Potong gaji karang." tegas Tengku Eric berkata.

"Alah, tengku. Janganlah potong gaji saya. Nanti duit takde, macam mana nak makan?" gelisah Hanessa dibuatnya. Fuhh! Berdebor! 

"Ia lah, Hanessa. Janji jangan lambat?" Hanessa segera mengangguk.

"Janji."

"So, let me introduce my house." balas Tengku Eric. Hanessa mengangguk dan mula mengeluarkan buku nota kecil yang dibawa dari rumahnya tadi.

"My house ada 3 tingkat, and kalau awak tahu, tingkat 3 tak boleh naik. Because tempat tu private. Hanya keluarga EE'S je boleh masuk. Understand?" Tengku Eric mengangkat kening. Dia dan Hanessa juga tengah menerokai rumah Tengku Eric. Besar macam istana.

"Faham."

"Okay, next. Dekat rumah ni ada 5 orang bibik. First, Kak Mah. Kak Mah ni paling tua dekat sini dan dilabelkan sebagai ketua maid. Tugas dia kemas rumah sampai aras 2. Second, Kak Yati. Kak Yati ni pula kedua paling tua. Kerja dia dekat bahagian tandas dan beri haiwan makan, such as, fish, cat, rabbit, bird and hamster."

"Banyaknya haiwan tengku." sampuk Hanessa. Dia membuat muka terkejut.

Tengku Eric memandangnya tajam.

"Don't interrupt when I'm talking, Hanessa." tegas Tengku Eric. Hanessa menunduk malu.

"Okay sambung balik. Itu kerja Kak Yati. Third, Pak Hassan. Pak Hassan ni pula, kerja diluar. Lebih kepada pengawal. Fourth, Alya. Alya ni sama umur dengan awak. Kerja dia mengemas bilik. And lastly, you. Hanessa Elvira. Kerja awak dekat bahagian dapur. Are you good in cooking, right?" 

"Ye. Saya pandai memasak." jawab Henessa yakin sambil tekun menulis apa yang dikatakan oleh Tengku Eric tadi.

"Good. You jangan nak memandai buat tugas lain pula. Dapat saya dengar, saya hempuk you guna kuali dapur."

"Hehe. Tak-tak." Hanessa garu kepala. Tachodd!

"So, esok awak dah boleh mula kerja." sambung Tengku Eric.

"Ohh, sebelum saya lupa nak beritahu, I have 3 siblings. Me, adik perempuan dan adik lelaki." terang  Tengku Eric.

"Oh, don't worry. My parent stay in German. Lusa mereka balik " terangnya sekali lagi. Manakala, Hanessa hanya mengangkat kening.

Sebab dia tahu nanti si Hanessa ni banyak cekadak nak tanya dekat dia.

"Sampai sini sahaja, saya dah tunjuk dalam rumahkan, so awak boleh datang esok tepat pukul 7:00 am. TEPAT ye." Tengku Eric menekan perkataan 'tepat' itu. Hanessa tersengih.

"Thanks for today, tengku." ucap Hanessa sambil tersenyum manis. Puas hati melihat dalam rumah tadi. Tersangatlah cantik.

"Oh, you're welcome sweetie. Kalau ada apa-apa yang awak tak faham, boleh call saya terus." Tengku Eric mengingatkannya.

"Okay, tengku. I got to go. See you tomorrow. Bye!" Hanessa melambai-lambaikan tangannya lalu masuk kedalam kereta berjenama Audi miliknya, dan terus bergerak pulang.

TBC

𝗧𝗘𝗡𝗚𝗞𝗨 𝗘𝗭𝗥𝗜𝗤 𝗘𝗜𝗬𝗔𝗗 Where stories live. Discover now