٦

215 10 0
                                    


~عادت المياه الى مجاريها~

"الاصدقاء كنز لا يقدر بثمن"
-
-

بصوت لمى،،

بعد انتهى البرنامج التلفزيوني لقيت امي بتقول "يستحيل لين تكون بتخاف من انسان متفهم و واعي للدرجه دي..في شي غلط"

عاينت ليها ببرود و قلت "الموضوع واضح وضوح الشمس..دا زيو زي اي راجل كلب..بيتظاهر"

بدا عليها انها فهمت الموضوع..بعد مسافة قالت "يبدو انه هدفنا الجاي ما اسيل...بالعكس لين"

قمت على حيلي و قلت باعتراض "لالالا معليش..انتي ركزي مع لين اذا عاوزة بس انا..شغلي الشاغل الفترة دي حيكون اسيل و بس"

"ليه؟"

اتلفتت ناحيتها و صريت وشي..قلت ليها "م سمعتي بالمقولة البتقول خاف العدو المسكين..بضبحك بالسكين؟..انا متاكده انه اسيل دي ليها علاقه قوية بجريمة القتل"

"كلهم عندهم علاقه يا لمى اصحي..هم السته دورهم متساوي في الجريمة دي"

"لا..ابدا..على اي اساس قررتي كدا؟ عموما اي شي حيتضح..بس محتاجين شويية وقت"

"صحيح"..
  ___________________________________

بالليل//9:30p.m:

اقترب بخطوات واثقة ناحية باب غرفتها..حرك المقبض و اذ به مقفل..لم اغلقت هذه اللعينه الباب؟

اخذ يدق الباب بقوة و هو يصرخ باسمها الى ان سمع صوتها المرتجف يقترب من الباب..

ها قد ارضى ضميره الان باستشعاره تلك الرجفة..انه المسيطر و هي ما زالت تخاف منه..

فُتِح الباب و ظهرت ابنته من الوراء و هي تقول "ن..نسيت افتحه..ك..كنت بغير هدومي قب..قبيل"

ابتسم برضا و قال "انزلي العشاء"

انصدمت تلك الفتاة و لم تقوى على الحراك..كانت تنتظر ان يرتطم راسها بالحائط او ان يُقَصّ شعرها مجددا ولكن يا للهول ماذا حدث؟ انه حتى لم يلمسها!!..

انتظرته حتى تحرك من الباب و هنا تنفست الصعداء..

اغلقت الباب خلفها و تحركت وراءه الى الاسفل..كان الجميع ينتظرها على المائدة و هناك كيس هدية صغير وُضِعَ بالقرب من طعامها..

جلست معهم و كان نظرها مرتكزاً على الهدية..

كسر الصمت صوت ابيها و هو يقول "الليله عندي ليكم خبر حلو جدا حيسعدكم كلكم..بنتنا النابغه لين شكلها حتكون وحدة من المية الاوائل ان شاء الله لو واصلت بنفس مستواها دا..خلوكم زي لين"

وجهت لين نظرها على ابوها و هي ما فاهمة شي..منتظراه يشرح و يفسر..

"الليله استاذتك اتصلت علي قالت انك الوحيدة القفلتي اختبار الكيمياء المفاجئ العملته للطلبة..من خلال كلامها فهمت انه الامتحان كان صعب جدا و ما بيتقفل بالساهل..و مدحتك في عشره سطور و طلبت مني اقوليك واصلي في اجتهادك دا عشان تصلي القمة..الانتي اصلا ما بعيدة منها بإذن الله"

ضحية المجانينحيث تعيش القصص. اكتشف الآن