~قرابة غير متوقعه~"لا تسعى الى معرفة الحقيقة مالم تتاكد ان قلبك سيقوى على تحملها"
-
-الاحد/2.10..
في المدرسة..
بصوت ايمن..
يوم الخميس..لم يذهب احدنا الى المدرسة..على الاقل كان لدينا عذر لنتحجج به..و لكن اليوم..لم يكن هناك مفر..
تعودنا انا و احمد ان ياتيني في منزلي ثم نذهب بسيارتي سوياً..بيته قريب من بيتي..و لكن اليوم انتظرته الى السابعه و لم ياتي..تظاهرت بعدم المبالاه و خرجت من المنزل لاذهب وحدي..
كان الطريق موحش..حتى الجلوس في السيارة دون احمد لا يطاق..كنا ندردش و نضحك سويا حتى نصل المدرسة..و لكن اليوم كنت اوزع نظري على الطرقات و حسب..
دخلت المدرسة...و ذهبت باتجاه الفصل لارمي حقيبتي ثم اجلس في مكاننا المعتاد..
خرجت الى الساحة الخلفية و عادة كنا انا و احمد اول من ياتي..و لكنني وجدت اسيل و اساور اليوم..يجلسون و ينتظرون قدومنا..
ابتسمت عند رؤيتهم و ذهبت لاجلس معهم بعد ما بادلتهم السلام..كانو سابحين في افكارهم و يبدو انهم لم يودو الحديث بعد..فلم اضايقهم و لم اتكلم..
و لكن عندما طال السكوت سالتهم "مالكم ساكتين كدا؟"
فردت اسيل و هي تنظر في عيني "منتظرين خطاب الاعتذار حقك"..
ظننت الامر جدي في البداية..و لكن بعدما اجابت ضحكت..ضحكت و لكنها لم تضحك فسالتها "م فهمت اعتذار شنو؟"
"لازم تعتذر عشان تسترجع عضويتك في الشلة..لاني طلعتك منها عشان كنت بتتنمر فيني"
"و المعاك في الشلة لسه منو؟"
"اممم..ممكن نقول اساور و مصعب"
"يا سلام و على اي اساس التمييز دا"
"على اساس انهم اعتذرو و انتو لسه"
"طيب انا اسف يا.."
قاطعتني "لالا..ما بقبل اعتذار بالكلام انا"
"مصعب و اساور اعتذرو كيف؟"
"بالافعال"
"و المطلوب مني اعمل شنو يا ملكة؟"
فردت و هي بتضحك المرة دي "انك تبطل تشوفنا الملوك..و نرجع كلنا امراء زي ما كنت انا"
الفهمتو انها عايزانا نبطل نتنمر و نشوف نفسنا على الباقين..فقلت ليها "حقك علي يا اميرة..من الليله كلنا امراء"
ابتسمت برضا بعداك قالت "عارف الورقه لما انتشرت انتشرت ليه؟ و ليه انا ما كنت فيها؟"
"لا"
ردت و هي بتضحك "لانه لمى العملتها..و هي مسبقا عارفه انكم كنتو بتتنمروا فيني..ف م ختت صورتي معاكم"..