١٥

170 11 0
                                    


~لقاء في الوقت الخطأ~

"لا يعتبر الانسان حرا..الا اذا تحرر من ماضيه الذي يؤلمه"
-
-

بصوت احمد،،

بقيت واقفا..لا يتحرك لي ساكنا..احدق في اللاشيء فقط..ربما كان وقوفي خارجا سيطول لو لم ينده ناصر باسمي لادخل..

هذا الرجل لا يحقق مع احد غيري! سيصيبني بالجنون..

دخلت و انا اقسم لو وقف امامي شخص عن طريق الخطا ساوسعه ضربا..الحمدلله لم يظهر امامي احد..

لم يفت على اصدقائي مدى غضبي في تلك اللحظة..و يبدو ان ايمن قلق عندما رأى حالتي تلك..

دخلت المكتب في صمت..و لكن ردات فعلي كانت تتحدث..استشعر ناصر من طريقة جلوسي سؤالي الذي سيكون 'في شنو تاني؟'..

"هدي اعصابك شوية..سؤالي بسيط بس"

"هادي انا"

"شكلك علاقتك بي لين قوية"..

"و دا دخله شنو بالقضية؟"..

"بتحبها؟"..

"لو سمحت"..

"يعني لين هي الاتشاكلتو فيها!"

"عايز تصل لشنو انت!"..

"قتلته"..

قاطعته بعصبية "م قتلت اي زول!"..

بدا علي الغضب الشديد..كنت اتوقع ان يوجه هذا الاتهام لي منذ ان دخلت القسم..لذا عندما وُجِّه اخيرا..انتفضت..

قلت له "من بداية التحقيق و انت شاكي فيني..ريح راسك انا ما قربت من عمر ولا قتلته"..

"طيب..خلاص انسى اني اتهمتك..حارجع لموضوعي العايز اتكلم فيه..و اللي هو لين"..

صمتت لارى م الذي ينوي قوله عن لين..

"م عارفين انه صحبتكم مريضة؟"

"عرفت هسه..و كلمتها ترجع بيتها"..

"دي ياتو صُحبة دي الم بتكونوا عارفين فيها عن بعض اي شي"..

"افتكر دا من خصوصياتها انها تدس حاجة زي دي مننا..في النهاية دا مرض..امكن م عايزه تخوفنا"..

"هههه و انا افتكر انه دا م مرض من النوع دا..المرض هو السبب ورا تصرفاتها معاكم كدا..و بالتحديد معاك..المرض دا بسبب ليها انعدام ثقة و خوف من الجميع..خلي بالك هي حاليا شايفه انكم ممكن تاذوها في اي دقيقه..او تتبلوا عليها..عشان كدا لما يستدعي الوضع انها تجيب سيرتكم في التحقيق كانت بتجيبها طوالي"..

تملكني الذهول من حديثه..هل كان هذا السبب!..و لكن منذ متى تعاني لين من هذا المرض اللعين؟..

"الهسه انا فهمته انه لين عشان م عندها ثقة تجاهك جابت سيرتك بالكذب و قالت انك اتدينت من عمر..بس انت؟؟؟ ليه قلت انه لين الضربت ليكم و ورتكم خبر موت عمر؟"..

ضحية المجانينحيث تعيش القصص. اكتشف الآن