Bab 2

1.2K 110 13
                                    

Aku bangun pagi dengan badan sakit-sakit. Mana taknya, semalam waktu nak keluar pintu utama konsert kena rempuh. Pergh! Sebab tu aku malas nak pergi tempat yang ramai orang.

Aku turun ke dapur melihat apa yang boleh dimakan. Memandangkan parents aku tak upah orang gaji, jadi aku yang kena masak or kemas rumah sendiri.

Aku nampak satu nota dekat fridge.

Mama dengan papa ada bisnes trip dekat Jepun. Tak tahu sampai bila. Apa-apa nanti, mama akan update.

Yura membuang nota kecil itu ke tong sampah. Baru 3 hari balik Korea dah nak kena bisnes trip lagi?

Hmmphs! Rasa tak cukup kasih sayang? Tak de maknanya. Aku dah cukup besar dah. Parents aku dah bagi aku kasih sayang yang cukup dari aku kecil lagi. So, tak payah nak buat karangan sebab-sebab meningkatnya gejala sosial disebabkan kekurangan kasih sayang daripada ibu bapa. Aku cukup menyampah dengar ayat cenggitu. Poyo je lebih! Agak-agak la wei, kalau tak cukup kasih sayang, tak de maknenya korang boleh wujud dalam dunia ni.

"Ting!" Bunyi telefon Yura menandakan ada mesej masuk. (Bunyi mesej masuk cenggini ke? Cam bunyi oven je)

Jumpa kat tempat biasa pukul 3 ptg.

Ringkas mesej itu berbunyi. Yura tahu daripada siapa mesej itu. Mesti group kawan-kawan lamanya waktu dekat kolej dulu.

Jadi Yura pun bersiap untuk ke restoran Georgeos Palace, tempat biasa yang di mention dalam mesej tersebut.

3 ptg di restoran Georgeos Palace...
"Yura...!" Kawan-kawan aku menggedik panggil nama aku then nak berpeluk-peluk bagai. 2nd thing yang aku tak suka lepas pergi dekat tempat orang ramai ialah, berpeluk-peluk. Tak kisahlah perempuan dengan perempuan atau lelaki dengan perempuan. So....disgusting!

Aku paling salute pada lelaki bila diorang dah lama tak jumpa. Diorang just sapa macam "woi! Hidup lagi rupanya kau?". Isn't that's cool? I think ya!

Kami duduk, berbual and makan. Tiba-tiba..."wei, kau dah tengok konsert Exo baru-baru ni?" What the...?boleh tak jangan cakap pasal kpop. Korang cakap lah pasal hal lain. Pasal hal ekonomi Korea ke, pasal Afganistan kena bom ke...asalkan bukan kpop.

Bukan apa, aku tak tahu satu benda alah pun pasal kpop. Yang aku tahu, ada group nama Big Bang. Aku tahu pun sebab Big Bang tu ada kait mengait dengan Sains. Yang letupan dekat angkasa lepas tu... . Lain-lain memang aku tak tahu.

5 ptg...
"Bye!" Aku melambaikan tangan kepada kawan-kawan aku. Most of 2 hour kitorang spend untuk cerita pasal kpop. Bukan kitorang sebenarnya, tapi diorang.

Aku mula berjalan ke tempat driver aku memarkir kereta.

"Tolong..." lirih satu suara. Tak kuat sangat tapi cukup untuk orang yang lalu di kawasan itu dengar. Aku menjengah satu lorong.

"Buk!buk!" Beberapa orang bertopeng sedang memukul seseorang yang sudah pun rebah di tanah. "Woi!" Dengan beraninya Yura meng 'woi' kan diorang. Mereka terus lari.

Yura berlari ke arah mangsa pukul tersebut. Dia seorang lelaki. Hampir mati lelaki itu dipukul oleh mereka. Tiba-tiba handphone berdekatan lelaki itu berdering. Yura pasti telefon itu milik lelaki terbabit, jadi dia mengangkatnya.

"Kai, kau kat mana?!" Angkat-angkat je terus kena tengking. "Err...encik, dia ada dengan saya. Dia kena belasah teruk" jujur dia menjawab.

"Belasah? Dekat mana? Kau ni siapa ha?" Marah orang tu lagi. Inilah manusia zaman sekarang. Bukannya nak berterima kasih, ditengkingnya pulak orang yang dah menolong. Yura meletakkan telefon setelah alamat lengkap diberikan.

Tak lama kemudian 3 orang lelaki menghampiri Yura dan lelaki yang pengsan tadi. Dari penglihatannya, lelaki itu bukan lah orang jahat sebab diorang terlalu hensem untuk jadi penjahat.

"Kai!" Jerit ketiga-tiga orang lelaki itu. Mereka mengambil alih tempat Yura yang meribanya. Salah seorang daripada mereka mengalirkan air mata. Poyo lah nak nangis- nangis ni

"Awak ke yang bercakap dalam telefon tadi?" Salah seorang dari mereka bertanya. Yura sekadar mengangguk.

"Terima kasih banyak-banyak!" Dia menggoncang tangan aku. Kemudian mereka bertiga memandang sesama sendiri.

"Saya Suho, ni Lay dan ni D.o" kata lelaki yang memakai baju biru cair, Suho.

"By the way, boleh tak kitorang nak mintak tolong sesuatu?" D.O bertanya dengan mata yang bercahaya seperti mengharapkan aku akan tolong mereka. Jadi Yura pun teragak-agak mengangguk.

"By the way, awak minat kpop tak?" Tanya Suho yang nampak matang sedikit. Walaupun dia tahu soalan tu tak relevan pada zaman sekarang ni. Siapa yang tak suka kpop?! Yura menggeleng tanda tak suka. Apesal lah asyik kpop je? Sekali lagi mereka berpandangan sesama sendiri. Mereka bertiga mengangguk serentak.

"Tolong..."

•To be continued•

[C] Wahai Encik Sotong!Where stories live. Discover now