Lima

268 33 7
                                    

"Chan-"

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Chan-"

"Okay wait..." Seungcheol terdiam saat Chan menghentikan dirinya dari terus membujuk jejaka muda itu.

"You want me to join you?" tanya Chan menginginkan kepastian. Dia sudah dengar apa yang dipinta oleh Seungcheol, namun permintaan jejaka yang disangka mati olehnya seolah tidak masuk akal.

No, bukan seolah... sejujurnya memang tidak masuk akal.

"Aku benci betullah perkataan 'join' tu, buat aku teringat kisah tu." Seungcheol menggulingkan matanya menyampah.

"No, bukan join. Aku cuma nak kau tolong aku untuk rancangan aku kali ni. Sebab benda ni, kau yang paling mahir buat, Chan. Benda ni kemahiran kau," jelas Seungcheol.

"Kalau aku tolong hyung, apa yang aku akan dapat?" tanya Chan lagi. Dia perlu memastikan nyawanya tidak terancam sepanjang bekerjasama dengan Seungcheol.

"Mungkin kau boleh hidup lagi? Well... kau tak sentuh atau bunuh pun kawan-kawan aku, jadi takde sebab juga aku nak bunuh kau. Tapi, nyawa kau masih di tangan aku... kan?" kata Seungcheol lagi.

Chan terdiam mendengar perkataan yang hadir dari bibir Seungcheol.

"How about Gyu hyung and Kwan hyung? Kenapa kau asingkan aku dengan diorang? Hyung, kau nak buat apa dengan mereka?" Bertubi-tubi soalan hadir dari mulut Chan yang menunggu jawapan.

"I don't know yet, honestly. Aku cuma nak balas dendam atas kematian sahabat-sahabat aku. That's all." Suara datar dari Seungcheol membuatkan Chan terkelu di tempatnya.

Dia bukan apa, mood Seungcheol mudah sekali berubah sekelip mata. Setiap kali dia menyebut tentang dendam, seolah Seungcheol di hadapannya ada seorang yang berjiwa mati.

The impact from a broken promise.

"Hyung, can you do me a favor?"

Wonwoo menghela nafasnya berat setelah berjaya mendiamkan Mingyu dan Seungkwan yang baru terbangun. Kekerasan bukan caranya, namun kadangkala dia harus menggunakannya.

"Wonu? Are you okay?" Wonwoo membuka mata saat melihat kawannya di hadapannya.

Dia menghela nafas lagi lalu mengangguk. Tidak bersuara kerana dirinya letih.

"Aku dah masak, kalau kau lapar, makanlah... Aku tahu kau penat," ujar jejaka itu lembut.

Wonwoo mengucapkan terima kasih kepadanya. Bersyukur mempunyai seseorang yang memahami jiwa biasanya.

Pintu di sebelah bilik Wonwoo keluar akhirnya terbuka dan terpampang wajah gembira Seungcheol bersama wajah Chan yang sedikit ketakutan.

"Hello guys! Oh- makan tak ajak," kata Seungcheol sedikit kesal melihat Wonwoo sedang mengunyah makanan.

Wonwoo tersenyum nipis dan menepuk tempat di sebelahnya menyuruh Seungcheol melabuhkan duduk. Seungcheol dengan hati gembiranya melabuhkan duduk dan terus mencedok makanan yang disediakan.

"Chan, sinilah! Makan sini, aku dah masak untuk kalian." Chan dengan teragak-agak mengangguk dan duduk di hadapan Seungcheol.

Matanya masih melilau melihat suasana rumah flat yang didiami oleh Seungcheol. Sederhana dari hidupnya yang dulu bersama mereka.

"Jadi, ni ke alasan hyung berdua datang Korea? Untuk berjumpa dengan Seungcheol hyung?" ujar Chan membuka bicara antara mereka.

"Berapa lama hyung tahu Cheol hyung hidup?" soal Chan lagi.

Kali ini, Wonwoo meletakkan chopstick nya dan memandang Chan.

"Dia tak pernah mati pun sebenarnya. Aku yang rawat dia."

"Well... selepas setahun hyung dirawat dekat Hospital Fatimah Daegu. Tu pun Wonwoo bagitau."

Mulut Chan ternganga mendengar ayat yang dilontarkan oleh dua hyung tuanya lagi lagi dari Wonwoo.

"H -Hyung yang rawat dia?" Wonwoo mengangguk sambil mengunyah makanan yang dimasak oleh rakannya itu. Sedap tak terkira.

"Aku tipu kalian yang bagitau dia mati masa kat hospital. Mayat yang korang nampak kat peti besi tu memang Cheol hyung, tapi mayat yang dibakar bukan dia. Aku ambil mayat yang tak dituntut oleh waris dan bakar mayat dia untuk jadikan abu Cheol hyung. Tapi cerita sebenarnya, aku pindahkan Seungcheol hyung dari peti besi mayat ke hospital lain untuk rawatan lanjut," lebar Wonwoo menerangkan.

Kalini, bukan Chan sahaja yang ternganga, malah Seungcheol. Maklumlah, dia memang tak tahu bagaimana dia boleh hidup, yang dia tahu lepas tiga tahun berperang dengan penyakit gilanya, dia sembuh.

"T -Tapi, Han hyung sendiri cakap dia kata nadi Cheol hyung takde?" tanya Chan lagi kerana masih tidak percaya.

"Well... that's true though. Seungcheol hyung memang berhenti bernafas, tapi itu disengajakan. I'm a doctor if you forget. Aku tahu macam mana jantung bergerak, jadi selepas Han hyung mengaku yang dia rasa Cheol hyung punya nadi dah takde, kita panggil ambulan kan? Kat dalam ambulan tu segala rancangannya bermula," jelas Wonwoo lagi santai.

Dia tersengih kecil mengingatkan tentang rancangannya untuk melarikan Seungcheol dari dunia kejam tersebut.

"Oh wow! So, I did die?" tanya Seungcheol tergamam. Merasa mati rupanya dia.

"Yep, for a while." Semua mengangguk mendengar ayat setuju dari Wonwoo.

Chan masih cuba memproses apa yang Wonwoo jelaskan kepadanya. Berapa lama agaknya Wonwoo merancang untuk menyelamatkan Seungcheol.

"K -Kenapa..." Ketiga jejaka yang lebih tua dari Chan memusatkan pandangan mereka kepada Chan.

"Kenapa hyung selamatkan dia?"

His Revenge •C.SC•Where stories live. Discover now