Mikael
Merakamkan suasana di taman bunga yang ditumbuhi Anggerik, Tulip, Kasturi, Melati, Lily dan seekor kupu-kupu yang sedang bersandar di bawah pohon mapel yang teduh.
Kupu-kupu itu tidak terkesan langsung dengan kehadiran bunga-bunga yang berada di sekelilingnya. Malah dia sedang menunggu sekuntum bunga yang belum mekar dan belum pasti wujud.
"Tanda orang itu galau, cara bercanda yang elegen, 4 tanda pria tulus, tanda lo belum dewasa, Perbezaan naksir dan cinta, Tips untuk dekatin cewek"
???
ibu jariku menyelak ke halaman muka surat 42.
Tips untuk dekatin cewek.
Yang pertama kamu harus tahu sebab apa kamu mahu dekatin cewek itu?
"sebab dia cantik gila"
Jika jawapan lho itu cantik, maka lho itu gila. Pria yang dekatin cewek itu kerna dia menyukainya. Bukan hanya sekadar rupa paras yang ditelitinya yang penting prilaku dan atitude...
......
Pembacaan terhenti apabila kanca mataku merakamkan figura seorang gadis yang sedang berjalan ke arahku setelah hampir 15 minit aku bertapa di bawah pokok maple yang tak berapa teduh nih.
Apasal lama sangat dia nak berjalan datang sini?
Jasmine
"bercanda atau jujur, bercanda atau jujur, bercanda atau jujur"
"Jasmine!"
Suara itu lagi. Aku mengalihkan irisku untuk melihatnya, yang bersenang-senang di bawah pohon sempat melambaikan tangganya ke arahku. Tapi situasi kali ini berbeza, kerna dia membawa buku yang sepertinya buku ilmiah di tanganya.
Owh ternyata Kupu-kupu sudah menjadi ulat buku semula.
"Kamu kelihatan runsing" kata dia
"nggak"
Melabuhkan punggung di atas kerusi kayu palet sambil menyilangkan tanganku.
"kamu kelihatan runsing" kata dia lagi
"nggak!"
"kening kamu bertaut"
"aku penat"
Sejujurnya. Penat memikirkan sesuatu yang belum terjadi dan perkara yang terjadi setelah kebenaran dibongkarkan.
"apa yang membuatkan kamu penat, aku boleh jadi psikik sementara"
"yang percuma"
"iya!"
Fikirannya aku berpusing dahulu sebelum memberikan kata putus yang tepat sama ada perlu atau tidak aku memberitahunya.Jadinya..
"......" semoga tanggapannya seiring dengan aku.
Mohon fahami ya.
"Aku beritahu Danish yang aku ini mix".........
Dan secara tiba-tibanya suasana menjadi sepi.
Dari dia dan aku
Dari aku kepadanya
Hanya bunyi kicipan burung dari atas pohon saja memecahkan suasana yang janggal ini.
Aku mencari bola matanya yang sedang tatap aku
"......." "jadi?"
Pria ini memang lembab.
Aku mahu ambil kumbang yang paling besar di dalam pasu disisiku ini kemudian dilemparkan ke atas kepalanya biar dia terjerit-jerit seperti pria yang tiga suku.
"maksudnya aku bohong, aku bohong sepupumu, Danish"
"Jadi kamu itu sebenarnya asal indonesia atau malaysia?"
"Indonesia sepenuhnya! Kamu tahu kan. Aku pernah bilang dulu!"
"kamu bilang itu sebelum aku hilang ingatan bukan?"
sial
Habis
Aku mengalihkan mataku dari melihatnya. Apa-apa saja tentangnya
Aku lupa.
Aku mohon
Jangan ingat peristiwa itu.
Semesta, kali ini aja.
"Aku faham bunga. Kau taknak Danish pulaukan kau macam orang lain juga"
Hampir dekat.
Nasib. Dia belum sembuh sepenuhnya.
"Ya... sebab kebanyakan orang di sini nggak ngerti ngomongan aku. Semua manusia itu aneh kecuali kamu dan Nadia. Kamu berdua saja yang paling baik."
"jujur?"
"jujur" ini aku nggak bohong. Soalnya semua itu benar dan jelas. Kalau aku bohong makanya malaikat di sebelah kiriku sedang catit dua kali.
"Jadi tak perlu risau tentang Danish, rahsia abadi kau selamat di sini" dia meletakkan tangan kanannya di atas dada kirinya.
Gila.
Tapi bagus juga, dia seorang yang mudah diajak jadi tim sekali. Tiada siapa lagi yang perlu tahu bahawa Jasmin Nirmala itu sebenarnya punya ayah tiri yang bengis.
"terima kasih sebab kamu sudi belajar bahasa indon semata-mata ingin ngobrol sama aku padahal bahasa melayu aku juga udah lancar"
"jadi lepas ni bolehla cakap bahasa melayu"
"boleh ja, tapi kau tu nak cakap dengan aku dalam bahasa indon, dasar"
"sebab bahasa indon terlalu estetik, aku rasa macam nak ambil subjek sastera balik"
"Kau. Aku dah kata jangan tukar subjek. Kan kau dah kena ambil exam sem 1 subjek matematik, kimia, fizik apa tah semua subjek susah tu, ish"
"aku tak tahu sejak bila aku minat semua subjek tu. Mungkin efek aku tidur kat hospital lama sangat. Aku tengok doktor pakai scrubs nampak kemas, tolak pesakit guna whellchair macam seronok, hospital ada aircond, boleh beli air tin cincau. Dan environment kat situ membuatkan aku rasa nak jadi salah satu dari diorang" "tapi?"
"tapi?"
"Aku rasa macam ada sesuatu yang hilang sejak aku hilang ingatan. bayangan yang kerap muncul dalam mimpi aku. seolah-olah macam.. perhentian bas? kau rasa apa maksud mimpi aku?"
"buku apa yang ada kat tangan kau tu?"
Ubah topik dengan sepantas yang mungkin. Jangan biarkan dia ingat memori hitamnya semula."Owh ini, buku... 'semua tentang lho"
"tentang...aku?"
"owh! Ini buku judulnya 'semua tentang lho'. Tapi adalah jugak pasal kau dalam nih macam 'tanda-tanda cewek itu jatuh cinta'"
"diam!" aku nyesal nanya dia soal buku itu.
"bercakap tentang buku 'semua tentang kau', ada nampak Danish? Aku lupa nak bagitau dia harini aku ada kat taman bunga waktu rehat, teman kau." jarinya menyempat memberi mini love kecil kepadaku.
gila
"Dia pergi tandas"
"owh" "......" " dia tahu tak paip tandas tu.."
"Mikael" suara Danish membuatkan aku dan Mikael berpaling melihatnya dari arah pintu dewan. keningku bertaut saat melihatkan separuh kemeja biru mudanya yang basah lencun.
YOU ARE READING
Tentang Semesta
Storie d'amoresurat yang aku tulis buat kamu yang sudah pergi -jm @aedysl