ايه هي النفس؟ و ايه أنواعها؟
:النفس جائت بثلاث معاني في القران
الاول بمعني الروح
( أخرجوا أنفسكم اليوم تجزون عذاب الهون بما كنتم تقولون على الله غير الحق وكنتم عن آياته تستكبرون )
الثاني بمعني الروح و الجسد
("مَّا خَلْقُكُمْ وَلَا بَعْثُكُمْ إِلَّا كَنَفْسٍ وَاحِدَةٍ ۗ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ")
الثالث بمعني القلب
("وَاذْكُر رَّبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ وَلَا تَكُن مِّنَ الْغَافِلِينَ")
طيب ايه هي انواع النفس؟
النفس ثلاثة انواع: نفس أمارة بالسوء, نفس لوامة, و نفس مطمئنة
("و مَا أُبَرِّئُ نَفْسِي ۚ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي ۚ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌا ")
("لَا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَامَةِ * وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ")
("يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبَادِي وَادْخُلِي جَنَّتِي")
سؤال, هو انواع النفس الثلاثة بيكونوا موجودين مع بعض ولا كل واحد عنده نوع واحد؟
الاجابة ان كل واحد عنده الثلاثة انواع و بيكون في معركة بينهم علي مين اللي يسيطر و لازم واحدة تسيطر
و عشان نوصل لأعلي مراتب الايمان و هي الاحسان, لازم نزكي نفسنا يعني نطهر نفسنا لحد ما نوصل ل النفس المطمئنة. طيب و نزكي نفسنا ازاي و يعني نزكي ايه؟
نزكي القلب و الجسد
("قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا *وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا")
و التدسية دي عكس التزكية
طيب ماشي لازم نطهر القلب و الجسد لكن ليه القلب؟
عشان القلب ملك و الاعضاء (الجوارح) جنوده, لو القلب صالح يبقي فعلك صالح و العكس
قال رسول الله صلي الله عليه و سلم: ألا وإنَّ في الجَسَدِ مُضْغَةً، إذا صَلَحَتْ، صَلَحَ الجَسَدُ كُلُّهُ، وإذا فَسَدَتْ، فَسَدَ الجَسَدُ كُلُّهُ، ألا وهي القَلْبُ.