bab 15

440 20 0
                                    

Daniel

Sudah pukul 11.00 malam dan aku masih lagi baring di birai katil. Aku melihat telefonku yang dari tadi berdering tak henti henti di tanganku.Sudah buat kali ke 8 nombor yang sama asyik terpancar di skrin telefonku.

"Nak angkat ke tak... nak angkat ke tak..."

Aku mengambil nafas panjang sebelum aku menjawab.

Akhirnya pangilan itu diangkat.

"Irfan...i miss you... Can we meet? I really really really miss you honey..." terdengar suara seorang gadis yang amatku rindu dahulu setelah sekian lama berpisah.

Tetapi hatiku masih lagi terasa sedih,perit dan kecewa dengan apa yang telah dilakukan olehnya. Hubungan kami tergantung ever since that day.

"Hey aren't you tired calling me every day and night?? Im busy you know."

"Don't you miss me like how i miss you? I still love you and forever will."

"If you love me,then why do you leave me?"

"I'm sorry Irfan..."

"I dont need your apologies. Answer my question Melissa!"

Talian itu sepi. Tiada jawapan bagi soalanku.

Dengan pantas aku mematikan talian. Wajah wanita yang pernah aku sanjungi dan cintai dulu terpapar di mindaku. Kenapa baru sekarang kau muncul dalam hidup aku balik setelah berapa lama kau menyepi Melissa??

Kejadian 3 tahun lepas

Aku dengan sekilas melihat wajah Melissa yang takut sambil memandu kereta.

"Baby im so nervous..." Melissa melihatku dengan renungan yang kaget.

"Don't worry about i, it will be alright dear." Aku cuba menenangkan fikiran Melissa dengan memberinya seikhlas senyumanku sambil tangan kiriku memegang tangannya dengan erat. Dia tersenyum manis.

"Now that's my girl... whatever happens,you will still be my one and only love okay." Aku cuba memujuk hatinya. Pakaiannya yang agak seksi itu ditutupi dengan shawl berwarna biru langit yang dibeli oleh ku tadi sebelum kita bergerak ke rumah daddy dan mama. Aku pasti pakaian Melissa sebelum ini mesti daddy aku akan mengutuk diriku kerana tidak tahu memilih bakal isteri lagi lagi dengan bangsa asing.

Aku mengenali Melissa di University Oxford. Dialah gadis yang popular di kalangan wanita wanita disana. Kami mengambil bidang yang sama. Pada mulanya aku tidak berminat dengannya kerana aku tahu tak mungkin aku akan mendapatkannya untuk menjadi buah hati aku. Pada dulunya aku seorang yang pemalu apabila berhadapan dengan perempuan tetapi Melissa dapat mengambil hatiku dengan perwatakannya yang agak peramah dan senang berkawan.

"DANIEL IRFAN! DENGAN PEREMPUAN JENIS NI YANG KAU NAK?! MANA ADAP KAU?!" Daddy menunjuk jarinya kepada Melissa. Melissa hanya mampu menyepi dan menundukkan kepalanya dibawa.

"Sudahlah tu bang... kesian budak tu. Dia tak bersalah.. " Mama memegang bahu daddy.

"Daddy,berikanlah dia peluang. Berikanlah kami peluang. We love each other and we promised to be together no matter what." Daniel melihat Melissa dengan penuh yakin.

"KAU NAK JADI MACAM ABANG KAU YANG TAK KENANG BUDI TU? DAH KAHWIN DENGAN BUDAYA ASING LEPAS TU LUPAKAN MAK BAPA SENDIRI. ORANG MACAM TU KAU NAK IKUT??"

"But we are different. Daddy tak boleh bandingkan Niel dengan Abang. Melissa dah janji untuk memeluk Islam sebelum kita kahwin nanti. Dan tak mungkin Niel akan jadi macam abang. Niel betul betul sayang dan cintakan Mel! Dan Niel berjanji Niel tak akan lupakan mama ngan daddy!"

"Kata kata itu jugaklah yang abang kau pernah cakap dulu. Tapi tengoklah sekarang ni. Dah bertahun tahun tak nampak batang hidung dia."

Aku amat berkecil hati dengan sikap Daddy. Dia sendiri tidak yakin yang aku ni boleh membimbing Melissa. Kami sudah bercinta lama dan tak mungkin aku akan mensia siakan percintaan kita. Aku terus ke beranda untuk menenangkan hati aku sebentar. Aku tahu kalau aku berbincang dengan keaadan aku sekarang ini, keadaan akan menjadi lebih teruk. Selepas berapa minit kemudiaan aku masuk ke rumah balik untuk cuba memujuk Daddy. Aku masuk ke rumah dan mencari kelibat Melissa tetapi dia sudah tidak ada. Daddy dan Mama sudah pun masuk ke bilik tidur mereka.

Pada malam itu juga aku terima mesej dari Melissa yang dia harus segera pulang dan meninggalkan tempat ini.

Melissa

Honey im sorry. There's an emergency call calling from my family. I have to go back to my hometown tonight. Hence your family doesn't accept me to be part of your family and i think it is best for us to go on our seperate ways. And please don't contact me anymore after this,i dont want you to get in trouble because of me. Im sorry...

Setelah mendapat mesej itu,aku segera menghubunginya. Tiada jawapan. Aku memicit nombor yang sama dan dail berkali kali tetapi jawapannya tetap sama.

Aku terus bergegas ke airport untuk mencari Melissa. Aku berlari seperti orang gila mencari anaknya. Aku kecewa dengan tindakan Melissa. Aku tidak sempat mengucapkan kata kata akhirku kepadanya. Dialah wanita yang pertama yang telah mengambil hatiku.



"Daniel... awak belum tidur lagi? Dah pukul berape ni"

Lamunan ku diganggu oleh Ariana. Aku dengan pantas bangun dari pembaringanku. Aku tidak sedar bahawa setitis air mata ku mengalir nembasahi pipi. Dengan pantas aku mengusap air mata ku.

"Apa kau buat kat sini?!" Kehadirannya secara tiba tiba mengejutkan ku.

"Oh maaf. Saya cuma nak bagi ni je tak kan itu pun kene buat 'appointment' dengan awak" Ari menghulurkan dompetku.

"Mmm..letak je kat atas meja tu"

Aku dengan perlahan menuju ke Ari sambil membelai rambutnya. Rambutnya sungguh wangi dan lembut. Aku menarik nafas dalam dan mengirup bau wangi itu.

"Eh! Aaa...apa aaa...awak buat ni...?"

"Belai rambut you lah" Aku sengaja membuat senyum nakal aku.

Aku tidak tahu kenapa dengan aku sekarang ni. Mungkin aku rasa sepi dan ingin tempat bermanja dari seorang isteri. Aku perlukan Ari.

"Aaa...awak jangan mmm...macam macam..."

"You takut ke dengan I?" Aku memeluk tubuh Ari dengan penuh lembut dan kasih.

"Err...aa...awak lupa ke dengan perrr...janjian kita...?"

Lupa? Aku tak akan lupa dengan perjanjian itu. Sebenarnya itu hanya perjanjian kosong je. Dulu memang betul aku tak pernah langsung ada rasa sayang atau suka dekat dia. Tapi sekarang hati aku rasa lain. Aku rasa sayang dekat isteri aku seorang ni.

"Aku mintak maaf. Kau pergi lah dari sini. Aku nak tido." Aku segera melepaskan pelukkan ku.

Aduhhh Danial Irfan! Apa kau buat! Macam lah Ari tu suka kat kau....



Dia jodoh aku?Where stories live. Discover now