"Kak Nor, lama tak jumpa, apa khabar?" sapaku sambil memeluk dan mencium pipi Kak Nor setelah kembali semula ke rumah itu setelah menghabiskan cuti sekolah hujung tahun.
"Khabar baik Wani, Wani apa khabar" jawab Kak Nor sambil mempelawaku masuk.
"Jemput la husband masuk sekali". Azman menghantarku, sebelum ini pun dia pernah berjumpa dengan Kak Nor dan Abang Sham
"Terima kasih Kak" jawab suamiku seraya melangkah masuk ke rumah, terus sahaja dia melabuhkan punggung ke sofa sambil aku ke bilik meletakkan beg. Sebentar kemudian aku keluar dan seiring dengan Kak Nor yang datang dari dapur dengan membawa seteko air dan beberapa biji cawan.
"Tak dapat tukar lagi ke Wani" tanya Kak Nor
"Belum Kak, Wani dah buat rayuan"
"Hmm..harap-harap dapat le yer" pintas suamiku setelah meneguh air teh suam yang dihidangkan tu.
Aku menghabiskan sebulan lebih cuti sekolah bersama suamiku. Sepanjang cuti tersebut, aku terputus hubungan dengan Abang Sham, cuma sesekali je sempat berSMS dengan dia. Kini aku kembali ke rumah ini, kembali ke pangkuan Abang Sham. Memang benar aku ada membuat rayuan setelah mengetahui permohonan bertukarku tidak diluluskan, namun jauh di sudut hatiku, Aku rasa seronok tinggal di sini. Tetapi, cuti sepanjang sebulan lebih itu membuatkan aku bertambah sayang pada suamiku. Aku terasa akan rindu padanya jika lama berjauhan, dan aku berdoa agar permohonan itu diluluskan
Penggal persekolahan baru telah bermula, Aku mendapat beberapa tugas yang tertentu. Kehidupan Aku di rumah itu seperti biasa, dan hanya berlagak seperti biasa sahaja jika bersua Abang Sham. Abang Sham masih seperti dulu, sifat kelakar dan caring nya itu membuatkan Aku dihargai. Namun begitu, sehingga kini Aku masih belum bersama dengannya. Aku ingin, tapi ada perasaan bersalah, takut kerana sayangku pada Azman. Abang Sham seperti mengetahui perasaanku, tidak pernah Dia "mention" perkara yang pernah kami lalui bersama itu jika berbual.
Aku sedikit kesunyian tahun ini kerana Asmah dan Siti tidak lagi tinggal di sini, mereka telah menamatkan pengajian dan mungkin telah bekerja. Aku ajer yang tinggal menyewa di sini. Aishah pun dah berkawin, jarang sekali Dia bertandang ke sini. Bagiku, keadaan sudah tidak sama...
"Abang Sham tak nak cari penyewa baru ke?" tanyaku padanya semasa kami tinggal berdua di rumah pagi sabtu itu, Kak Nor kerja.
"Memang le nak, tapi takder sapa yang nak sewa lagi" jawabnya sambil membetulkan duduknya di sofa itu. " Kalau ada, tak le sunyi sangat" sambungku.
"A'aa, betul tu" balasnya.
"Wani, Abang nak main dengan Wani boleh tak"
Direct je Abang Sham menyuarakan keinginannya. Terkejut aku sebentar dengan permintaannya itu. Fikiranku menerawang mengingati kisah-kisah kami dahulu, betapa nikmatnya Aku bersama Abang Sham, betapa puasnya Aku dengan permainannya itu. Jauh disudut hatiku, Aku merindui detik-detik itu...
YOU ARE READING
RUMAHKU SYURGAKU : SIRI 1
Ficción GeneralSIRI 1, rasanya tak payah sinopsis, semua dah tau kan. Cerita ini aku start tulis tahun 2005, dan 1st publish tahun 2010 di blog. Latar masa kisah ini ialah tahun 2005-2007. Segala surat menyurat boleh diemailkan kepada ticersham@gmail.com