مر الليل وأتي نهار يوما جديد وكانت الساعة التاسعه ونصف صباحا داخل بيت الجد رضوان حينما بدأت الأمطار بالهطول وضربت السماء بالصواعق والبرق"والتفت رياح الشتاء بين الأشجار لتعزف أجمل الحان الموسيقي الطبيعية"وفي هذه الأجواء كانوا يلتفوا أفراد الأسرة حول طاولة الطعام التي كانت تتضمن نجاة وزوجها عثمان الذي دعاهم الجد لتناول الفطور معهم ليحدث الجميع بأمر هام"
وأثناء جلوسهم وتناولهم للطعام كانت عيناي الجد تتارجح بحذر بين الجميع"يأخذ أنفاسه أستعداد لما ينوي قوله"من ثم تنهد وبدأ بالحديث قائلا"«بصراحة كده ياولاد أنا جمعكم كلكم علي الفطار مش عشان ناكل سوا أنا جمعكم عشان أكلمكم في حاجة مهمه تخصكم كلكم"»
تنهدت نجاة بحرقة قلب باغضه وعيناها تمزق وجه أبنتها الجالسة بجانب حياة التي تجلس بمفردها من دون صفوان الذي أرسله الجد لمباشرة العمال المسئولون عن بناء احد المطاحن الخاصه بهم»
«هنتكلم يابا بس مش الاول تعاتب قليلة الرباية بنتي اللي سابت بيت أبوها في عز الليالي وجات باتت عندكم »
هكذا تحدثت نجاة بغلاظه"لكنها وجدت أبيها يخرسها بكلمته الجافة"
أسمه بيت جدها اللي هو بيت أبوكي شكلك نسيتي أني أبوكي يا نجاة وأن ليلي بنتي؟!. بس ما علينا مش ده المهم دلوقيتي_»سأله عثمان بغرابة"
خير ياعمي من ساعة ماجينا وأنت مقولتش
باعتلنا لية بالظبط؟!تنهد بجمود"
استنا علي رزقك يا عثمان ماتستعجلش علي رزقك كده"دلوقتي هتعرف كل حاجة"طبعا ملاحظين أن صفوان ومازن مش موجودين معانا علي الفطار بصراحه أنا طفشتهم علي مشاوير عشان عايز اتكلم معاكم لوحدينا من غير ماحد منهم يعرف حاجة عن اللي هقولها» لأن الكلام اللي هقوله يخصكم أنتو السته وبس»
في تلك الحظة تبدلت الأنظار بين الجالسين وبدأت جفونهم بأظهار بلعهم للعابهم"كانت الأنظار تتارجح بين نجاة. و عثمان. ونجية. وحسان. وليلي. وحياة»
كانت قلوبهم قلقه بسبب شئ لم يعرفوه بعد"_لكن الأمر لم يطول طويلا بسبب الجد الذي وجه أول كلمة بعين مليئه بالشك الي نجاة أبنته قائلا»
«سؤالي ليكي يخص حاجة عملتيها من خمسة وعشرين سنة"في الليلة المشئومه لما سعاد مشيت شقتها ومعاها ينتها يوميها زارتها نادية وهددتها وطبعا عارفين باقي الحكاية"!؟ بس اللي محدش يعرفة هو أن مش نادية بس اللي زارة سعاد ليلتها"!؟ لاء في حد تاني زارها بعد ما نادية ما مشيت من عندها» والشخص ده هو أنتي يا نجاة تحبي تقولي يابنت رضوان يا أخت سالم ليه زرتيه مراته لليلتها وقولتيلها ايه والا نسيتي"؟!
»»»»»»»»»»»»»»»
بعتذر بس الحلقة هنزلها يوم الثلاثاء بالليل وهتبقي حلقة طويلة جدا مش أقل من 8000 الف كلمة
بس عايزه منكم تفاعل مرضي وتذوده الكومنتات شوية عشان والله العظيم ريتش الرواية واقع خالص"فايريت تتفاعله شوية لاننا خلاص في أخر عشر حلقات من الرواية»
ملاحظة«أنا نزلت مقدمة روايتي الجديده علي صفحتي ادخله اقرئوها وضفوها لقائمة القراه«أسم الرواية«قلبه حلالي»
أنت تقرأ
عصيان الورثة
Romanceعصيانهم عباره عن ملحمه نارية ستشتعل بينهم شرارة الكراهية والحقد: هي فتاة قادمة للبحث عن حقها وميراثها الضائع بين أيادي أهلها الذين يرفضون الأعتراف بهي: وقفت أمامهم بشراسه للدفاع عن ورثها المنهوب: لكنها لم تكن تدرك أنها وقفت أمام النار الذي علي وشك ح...