6 | Kaktus dan Sukulen

156 20 2
                                    




5 tahun kemudian.

Sambil tangan mengemudi pacuan empat roda itu, matanya acap kali menjeling budak kecil di sebelahnya. Dehaman kecil dia keluarkan, menutup rasa geli hati yang masih bersarang di bawah rusuk.

Rasa macam digeletek setiap kali dia melihat budak lelaki itu.

"Uncle Bais, sudah-sudahlah gelakkan Jijaz!" Dek rasa geram yang melampau, penumbuk kecilnya dijatuhkan pada paha kiri pemuda itu.

Terus terburai ketawa Bais.

Mana tak marahnya Hijaz. Semalam bukan main lagi dia merayu pada Bais supaya membawanya ke kedai gunting rambut. Siap minta tips lagi dari Bais cara potong rambut bagaimana dia harus minta pada si penggunting rambutnya nanti.

Dah namanya pun Hijaz itu masih belajar, tentulah Bais menyuruh Hijaz supaya beritahu kepada si penggunting rambut untuk menggunting rambut Hijaz style budak sekolah.

Entah apa yang ada dalam kepala Hijaz bila sampai di kedai itu. Tak sampai lima minit Bais keluar untuk menjawab panggilan telefon, rambut Hijaz sudah separuh digunting bentuk mangkuk.

Apabila ditanya bagaimana boleh jadi bentuk mangkuk, Hijaz kata...

"Jijaz minta abang potong style budak tadika, tapi kenapa dia buat bentuk mangkuk dekat rambut Hijaz, uncle?"

Terus bergegar premis itu dengan dekahan Bais.

"Ini semua salah uncle." Gerutu Hijaz. Pandangan dibuang ke luar tingkap. Bibir sudah ke depan sambil tubuh dibawa membelakangi Bais.

"Apa pula salah uncle? Uncle dah pesan suruh buat style budak sekolah kan?"

Hijaz jeling. "Orang bukan budak sekolah. Orang tadika lagi kan." Gumam dia lagi.

Bais geleng kepala. Sudahlah Hijaz ni bermata sepet dan berkulit putih melepak. Dengan rambut mangkuk belah tengah begitu, lagilah menonjol muka cina dia tu.

"Tu kaktus yang Hijaz beli dengan mama hari tu ke?" Laju Bais membuka topik baru.

Terus tegak tubuh kecil itu, lantas dipalingkan seluruh tubuhnya menghadap si bapa saudara. "Aah! Semua Jijaz yang pilih tau?" Katanya penuh semangat.

"Yang lagi enam Hijaz bawak ni, nak bagi siapa? Banyak pula tu." Deretan kaktus di ribaan Hijaz dijeling.

"Ni untuk Cikgu Ipah, Cikgu Fina, Cikgu Syera, Cikgu G, Cikgu..."

"Oh, semua untuk cikgu, untuk uncle tak ada ke?"

"Jijaz dah letak atas rak buku uncle dah."

Tersenyum Bais. Bangga. Ternyata dirinya masih ada tempat di hati si kecil itu.

"Uncle jangan risau. Jijaz belikan kaktus yang kena siram seminggu sekali je."

"Kenapa uncle nak kena risau pulak?"

"Yela. Uncle kan pemalas."

"Siapa kata?"

"Umi kata uncle pemalas."

Ewah. Dah lebih Badrina ni. Dengan anak dia pun dia sogok dengan gosip ye. Getus hati Bais.

"Bukti?"

"Bukti tu apa, uncle?"

Bais tarik nafas dalam. Ini jadinya bila berborak dengan budak kecil yang masih di tadika tetapi mulut tak nak kalah bila bercakap dengan orang tua. Ada saja nak menjawab dan menyakitkan hati orang.

"Sukulen tu untuk siapa?" Bais cepat-cepat tukar topik.

Hijaz berkerut. "Apa, uncle? Sukuna?"

"Sukulen. Tu, kaktus yang tak ada duri tu." Jarinya menuding ke arah sukulen jenis Hens-and-Chicks.

RUNAWhere stories live. Discover now