BAB 3

396 15 2
                                    

KENDERAAN merah yang semakin merapat itu, aku pandang dari jauh. Belum sempat aku angkat tangan menahannya, ada tangan-tangan lain berbuat demikian. Sudahnya, aku jatuhkan semula tanganku dan biarkan mereka. Tidak sampai satu minit kemudian, kenderaan merah tadi berhenti depan kami. Aku membiarkan orang-orang lain menaikinya terlebih dahulu.

Ada seorang lelaki separa umur bersama anak kecil. Mungkin cucunya. Ada seorang gadis muda dengan rambut perang. Bersamanya, ada lagi dua orang perempuan dalam lingkungan umur yang sama. Mungkin sahabatnya, mungkin juga tidak. Yang nyata, mereka juga berambut karat. Usai mereka semua mengambil tempat masing-masing dalam kenderaan, aku memanjat masuk. Tubuhku dijatuhkan di satu tempat kosong. Kemudian, aku menoleh ke kiri dan...

"Hai, Cik Jannah." Aku menegur orang sebelah, sambil melambai tangan kepadanya dan menyengih lebar.

Mata Jannah terkelip-kelip. Mulutnya sedikit-sedikit melorot ke bawah, sebelum...

"Amsyar!" Jeritannya terlontar keluar.

Cepat-cepat, aku meletak jari telunjuk ke bibir. Anak mataku juga meliar ke sekeliling sambil menyeringai segan. Orang-orang yang sebelum ni menoleh kepada kami, kembali buat tidak tahu.

"Shhh... I tahulah you suka bercakap kuat. Tapi, malulah sikit." Aku menegur Jannah sebaik berpaling kepadanya semula.

"Apa... apa... you buat kat sini?" Jannah masih dengan rasa terkejutnya. Suaranya keluar tersekat-sekat.

"Tengah naik two-way car, macam you dan orang lain kat sini." Aku menjawab selamba.

Jannah membuat muka.

"I tahulah tu. No, I mean... macam mana..."

Nada suara Jannah mula kedengaran lain macam. Lantas, aku membulatkan mata.

"Oh, no, no, no. You jangan fikir I ikut you atau stalk you." Cepat-cepat aku membangkang, sebelum dia mula fikir yang bukan-bukan.

"Habis tu?" Dia bertanya laju.

Aku menyepetkan mata kepada Jannah.

"I see. You betul-betul fikir I ikut you."

Jannah mendiamkan diri. Tidak mengeya, mahupun menafi. Tetapi, dengan hanya reaksi itu, aku yakin aku betul. Jannah benar-benar mencurigai aku. Semalam, aku terlalu beriya-iya untuk berkenalan dengannya. Hari ini pula, aku muncul di hadapannya seperti ini. Akan jadi sangat aneh, jika dia tidak mencurigai aku.

Aku membetulkan sedikit letak dudukku di kerusi. Lebih bersandar pada belakang yang keras. Angin yang sepoi-sepoi bahasa, aku biarkan menyentuh wajah. Rambut yang tidak aku letak pomade, sesekali beralun menutupi dahi.

Lewat ekor mata, aku perasan Jannah yang sedang mencuri pandang kepadaku. Tidak berkelip mata dia.

"My apartment..." Aku kembali bersuara.

Jannah cepat-cepat melarikan pandangan daripadaku. Namun sebelum itu, matanya sempat bertembung dengan mataku, yang tengah melirik kepadanya.

"Letaknya dua blok dari kafe tu. I buat kerja kat kafe sebab ada kerja plumbing kat rumah. I tak boleh tahan bising sangat. And I guess you tinggal kat hotel sebelah kafe tu, kan?"

Kepala Jannah terangguk kecil.

"This car akan sampai ke hotel you dulu, sebelum sampai ke tempat I. So..."

"Secara kebetulannya, I naik ini dan bila sampai depan apartmen you, you pula yang naik." Jannah menyampuk dengan satu tekaan.

Aku tersenyum.

LELAKI BERPAKSI DENDAM (Published)Where stories live. Discover now