Bab 8

2.9K 29 0
                                    

Keersokan hari nya ZALI melihat wajah MAK LEHA nampak lebih ceria dan berseri ketika dia mengajak Zali bersarapan di pagi hari minggu . Mak Leha akan duduk menemani ZAli selepas 

Pak MAlik selesai bersarapan dan makan ubat sebelum berehat di beranda luar menghirup udara sedar."Wah nampak ceria dan berseri Mak LEha pagi ini"usik ZAli sambil duduk berdepan dengan nya." Eh iya ke bukan selalu Mak Leha macam ni ke?Sentiasa ceria dan mesra kan"balas Mak Leha ." Tapi hari ni lain sikit lah "ujar Zali sambil menuang air kopi ke cawan nya." Oh ini sebab malam tadi kena injection baru, ubat nya pun baru "jawab nya sambil menolih ke arah hadapan khuathir cakap nya di dengari oleh Pak Malik.

" Oh mujarab lah ia ubat tu,mesti bagus doktor nya"usik Zali lagi. " Mestilah bagus doktor tu,sikit punya besar jarum, ubat nya pun pekat ,silap silap boleh bengkak sembilan bulan" balas Mak Leha sambil ketawa.Mereka saling mengajuk pengalaman bersama malam kali pertama malam tadi dengan 'penyerahan diri' oleh Mak Leha di bilik Zali.

Namun keceriaan Mak Leha nampak makin pudar selepas seminggu dan ada riak kerisauan terutama sejak anak  bungsu nya si Keena datang dan tinggal di rumah itu selama 3 hari dengan alasan konon  suami nya berkursus di ibukota  bila di tanya oleh ZALI. bagi Pak MAlik tiada apa apa perubahan yang kelihatan samada dia tidak diberitahu atau dia sengaja mendiam kan diri. Hampir setiap malam,Mak LEha dan Keena akan duduk berbual di depan TV hingga langsung tiada peluang bagi Zali atau Pak MAlik menonton nya.

Hanya selepas Keena balik keruah nya baru lah Zali dapat mengorek cerita ketika Mak Leha melayan nya makan malam." Mak Leha okey ke ni,dah sihat" sapa ZAli sambil mengusik."eh mak Leha ok sihat ,sapa kata Mak Leha tak sihat?" soal nya pula." Saya yang kata,sehari dua ni nampak 'monyok' semacam " balas Zali." Mula mula ingat kan demam datang bulan ke" usik Zali lagi."mengarut ajelah kamu ni Zali,menatang mentang tak dapat 'apam' sehari dua ni,dia tu yang tak sihat ,merapu jadi nya"ujar mak Leha." Tahu tak apa"balas Zali segera.

" Alah ini si Keena punya hal lah bergaduh dengan suami ,bila suami asyik tanya pasal anak lah,susah nak dapat main lah ,bila sama sama nai angin ,perang lah,ungit segala bagai" ujar Mak Leha memulakan cerita." Biasalah Mak Leha sama sama muda, masing masing tak mahu kalah,Keena tu pun saya tenguk ada mewarisi darah pendekar Pak Malik tu"balas ZAli. "kamu ni Zali itu pun kamu nak buat lawak, laki si Keena tu biasalah macam kamu sehari dua tak dapat 'apam'mula lah meroyan. Dia pun tahu si Keena kerja jauh hari hari pergi lepas subuh ,balik sampai lepas maghnrb,dia nya kerja dekat,memang lah cepat siap tunggu untuk Keena balik rumah nya dah di ajak buat anak " leter Mak Leha lagi. ZAli hanya mampu mendengar dengan simpati.

"kamu takboleh cari kan kerja untuk laki dia ke kat bandar ni ke?" soal Mak Leha. " kerja di a bagus ,susah nak cari ,pihak kilang takkan nak lepaskan dia .Lagi pun gaji dia mahal sekarang dengan ada lesen khas boilerman" balas Zali. "emak risau dan kesian tenguk Si Keena, kiat dah suruh duduk sini waktu hari bekerja dan balik sana hujung minggu aje ,tak nahu pulak,laki dia takberi" ujar mak Leha lagi."Iyalah laki mana sanggup nak pisah dengan isteri cun macam Keena tu,"balas Zali. " Itu kamu sama jer jantan semua sama,kira nafsu dia jer,bini bukan nya mesin,tekan butang ON jer terus boleh pakaib" ujar mak Leha lagi.' Eh aku pun kena tempias  juga'bisik hati Zali .

Zali cuba untuk bercakap denga Keena di pejabat,tetapi dia bagai sengaja mengelak dari bertemu dengan ZAli walau pun di ajak makan. Rasa simpati dan 'kasih' pada Keena makin berkembang  kerana Keena mewarisi banyak perkara seperti ibu nya .Aset mereka hampir sama saiz nya,kulit mereka sama mulus nya ,cuma usia sahaja yang berbeza.  Zali mula memasang angan angan untuk menawan dan menkmati Keena terutama dalam keadaan sekarang. Sekali lagi dia mahu gunakan Mak Leha sebagai strategy mendekati dan mendapatkan Keena.Bagi Zali dia sanggup menjadi 'galang ganti' nya untuk Keena jika keadaan memerlukan nya keana masih di anggap berbaloi ,dapat pakej '2 in 1'.

Zali juga mengharapkan Pak MAlik akan membuka ruang untuk dia 'campur tangan' dalam masaalah Keena ini supaya tidak timbul 'konflik'antara dia dengan Mak Leha atau antara Mek Leha dengan Keena pulak.  

 



  

B 5 ** Tuan Rumah Garang yang  Penyayang #Where stories live. Discover now