Bab 19

2.8K 31 2
                                    

Ketiadaan Keena membuat Mak Leha makin 'manja'dan mengambil berat pada Zali bagai mengambil alih temapat Pak Malik.Kini Zali di'paksa'bersarapan dengan menu wajib telor setengah masak 2 biji dan roti bakar sama seperti menu Pak Malik ,beza nya cuma Zali sering dapat menghisap 'susu' Mak Leha ketiak bersarapan atas ihsan dan kehendak Mak Leha walau pun hanya merasa puting nya sahaja. mak Leha akan menanyakan Zali lauk apa yang di amahu atau di beri pilihan ketika mak Leha menyediakan masakan unyuk makan tengahari yang hanya di makan oleh mereka dan Keena .

"Bila agak nya kita boleh ber asmara di waktu siang ya sayang,Leha ingin sangat nak buat diwakti siang" ujar Mak Leha ketika mereka makan tengahari sambil dia menyuapkannasi ke mulut Zali." Leha kena adjust waktu tidur Pak MAlik supaya dia tidur dari jam 5 petang hingga 7.bagi membolehkan mereka untuk 'bersama'.Itu boleh di buat jika pak Malik tidur awal diwaktu pagi sebelum jam 11 dan kemudian nya pada jam 5 petang tapi kesannya nanti dia akantidur lewat pada waktu malam." Ujar Zali. "nanti Leha cuba adjust"balas Mak Leha.

Seminggu kemudian mereka mendapat kejutan bila meneriam mesej denga gambar keputuan ujian pregnancy dari Keena yang mengesahkan dia telah mengandung hasil ujian yang di buat pada waktu malam.Esoknya dia ditemani oleh suami nya pergi membuat peemriksaan doktor untuk menegsahkan status kandungan nya itu. ZAli jug amendapat mesej dari Keena yang mengucapkan terima kasih kerana memebri nya benih yang di yakini hasil dari baka ZAli.ZAli hany amengucapkan tahniah dan meminta Keena menjaga kandungan nya.

Kini Mak Leha kembali sibuk dan kepoh.Dia dan Pak Malik berbincang untk mempastikan Keena dapat tinggal bersama mereka sepanjang tempuh dia mengandung kerana khuatir kandungan ny aboleh terjejas kerana keletihan dan tekanan ketika memandu.Mereka juga akan mendesak suami Keena untuk memberi kebenaran Keena untuk tinggal beberpa hari dalam seminggu atau hanya pulang pada hujung minggu sehinggalah dia bersalin nanti. 

Keasyikan Mak Leha memperkatakan hal kandungan Keena terbawa bawa hingga ketika mereka memadu asmara bila dia asyik mengusik Zali." Kamu nanti kalau mengidam jangan mintak yang bukan bukan tau". "kalau Keena duduk disini semasa mengandung dapat juga 'bapa baby ny a ini boleh tolong tenguk tenguk sambil membalun emaknya"usiknya lagi.MakLeha langsung lupa mengenai hasrat dan rancangan nya untuk mengubah jadual tidur pak Malik di siang hari.

Keena pula makin berseri seri bila datang bekerja dan lebih ceria dari sebelumnya.Ketika balik makan tengahari dia sempat mengusik Zali," 'hari ni papa tak nak usap baby ke" katanya sambil menarik tangan Zali dam di letakkan di atas perut nya. Menurut Keena atas nasihat doktor dia tidak akan mengadakanhubungan sex selama dua minggu bagi mempastikanbenih yang baru bercntum itu kekal melekat dan kuat sebelum boleh bersama dengan pasangan.

MakLeha pula menjelaskan kepada Keena mengenai cadangan dia dan Pak Malik yang mahukan Keena tinggal di rumah itu sepanjang tempuh dia mengandung dan meminta Keena mendapatkankebenaran dari suami nya dan kalau perlu biar mereka sendiri yang bercakap pada suami Keena.Keena memang suka cadangan itu kerana berpeluang untuk bersama Zali akan dapat di teruskan dan berharap suami nya tidak menghalang rancangan itu .

Kegembiraan dan keterujaan keluarga itu tetiba hancur berderai bila Keena menelefon pada satu malam ymemberi tahu Mak Leha bahawa suami nya telah ditangkap berkhalwat di rumah seorang gadis yangjuga kakitangan tempat dia bekerja pada jam 1.00 pagi iaitu waktu rehat suaminya yang bekerja shif malam. Mak Leha memangil Zali dan Pak MAlik keruang tamu untuk dia perbualannya degan Keena.Menurut Keena di adi minta hadir ke balai polis untuk pengesahan dan ikat jamin suami nya sementara menunggu tindakanpihak majikan (kilang).

Keena memaklumkan dia bertekad tidak akan menjamin suaminya dan akan membuat tuntutan fasakh untuk memohon perceraian .Dia mendapat restu dan sokongan dari Mak Leha dan Pak MAlik.  Mereka meminta Zali bercuti kecemasan esok untuk membawa mereka berjumpa Keena dan seterusnya membawa nya pulang ke rumah itu sehingga kes tuntutan fasakh dapat dilakukan .

Malam itu Zali sukar melelapkan mata memeikirkan dua perkembangan atau kejadian yangberlaku kepada keluarga itu yang melibatkan Keena yang diuji dengan dua keadaan yang berbeza,gembira kerana disahkanmengandung dan dukacita kerana suaminya di tangkap berkalwat  pula bersama gadis sepejabat .Sekali lagi Zalimerasa dia tersepit kerana terbabit dalamdua keadaan itu yang akhirnya mungkin dia akan di minta mengahwini Keena setelah selesai proses perceraian nya kelak. Adakah scenario di mana dia akn mengadaakan hubungan asmara dengan isteri baru yang mengandungkan anak naya sendiri dan diwaktu yag sama meneruskan asmara skandal dengan mak Leha yang bakal menjadi ibu mertua nya kelak.

TAMAT   

B 5 ** Tuan Rumah Garang yang  Penyayang #Where stories live. Discover now