Usaha Zali mahu berjumpa Keena akhirnya berjaya bila Mak Leha memberis pesan untuk mereka balik makan tengahari membuatkan Keena tak ade alasan untuk menolakan ajakan Zali seperti sebelum nya untuk mengelakan diri." Keena okey ke"soal Zali sebaik Keena menaiki keretanya seperti biasa bila mereka balik untuk. " Keena baik bang"jawab nya ringkas."kenapa Keena mengelak dari Abang sejak akhir akhir ni? "Soal Zali. "Tak de apa apa Bang ,kebetulan jer kita tak berjumpa"balas Keena ." Abang bukan nak busy body atau jaga kain tepi orang,tapi bila Mak Leha pun 'terjejas',Abang pun risau kerana nanti Pak Malik pun kena tempiasnya".
" Mak ada mengadu dan cerita kat Abang ke pasal Keena?" soal Keena ."Abang yang tanya sleps tenguk Mak Leha macam ayam berak kapor dan monyok ajer, barulah dia buka cerita pasal Keena yang buat dia jadi macam tu" balas Zali." Ish...malu Keena,hal sendiri pun Mak nak cerita kat orang lain" ujar Keena." Apa yang nak di malukan, semua orang hidup ada masaalah,Keena kena ingat kalau setakat melibatkan diri Keena sahaja okey lah,tapi bila Mak Leha terkesan dengan masaalah Keena,nanti Pak Malik pun akanterkesandan terjejas kesihatan nya,itu yang buat conecern"jelas Zali.
"Entah lah Bang,malu nak cakap ,ini pasal hal dalam kelambu kita orang"ujar Keena." Betil lah kalau masaalah dalam kelambu sepatut ny akena selesai dalamkelambu juga,tapi kalau takboleh kena bawa keluar dari kelambu"balas Zali berfalsafah yang membuat Keena tertawa dan tidak sempat membalas kerana telah tiba di rumah .Mak Leha terus mengajak Pak Malik danmereka makan menu kegemaran Pak Malik danKeena iaitu ikan masak merah masak asam pedas dan ikan pari bakar. Mereka tiak banyak berbual tapi ZAli perhatikan Pak Malik tidak begitu ceria bagai tidak menghiraukan langsung kedatangan anak kesayangan nya ,Keena.
" Keena perasan tak riak Pak Malik?"tanya Zali sebelum memulakan pemnduan pulang k epejabat ."Tahu Bang,Keena cuba tak nak menyusahkan mereka "balas Keena." Jangan salah faham ,bukan soal menyusahkan atau tidak,cuma isu , masa dan keadaannya.tak salah kalau Keena nakmengadu pada Mak Leha,cuma adalamkeadaan dia menjaga Pak Malik yang uzur,itu yang kita takmahu dia risau. Keena boleh cerita pada Abang sebagai rakan sepejabat kalau tak ada tempat lain nak mengadu,abang dah anggap kita sebagai keluarga,bagi peluag abang unyuk membantu pulak" jelas Zali.
"BAik lah Bang,terima kasih lah kalau Abang sudi nak bantu Keena"balas r Keena dengan suara agak sebak." Sebelum ini pun abang risau bila fikir Keena drive sorang diri jauh pulak tu pergi kerja selepas subuh ,balik kerja selepas maghrib,Abang pun ada cakap dengan Mak Leha bila abang tanya kenapa Keena tak mahu duduk rumah tu"ujar Zali. "kalau Keena susahnak cakap atau call ,mesej aje apa apa kat Abang anytime "sambung Zali sebelummenurunkanKeena di pejabat nya.
Petang itu MakLeha bertanyakantentangKeena sambil menyajikan minuman untuk Zali."Mak Leha saja panggil dia balik makan supaya dia terpaks ikut kamu dan tenguk sendiri muka ayah nya yang marah tu,kalau tak ada kamu memang kena jerka denga ayah nya" ujar Mak Leha." Dia kata dia pun perasaanriak muka ayah nya tu dan saya minta dia bagi tahu kat saya kalau da masaalah ,jgnganggu Mak Leha yang nanti akan menjejaskan Pak Malik akhirnya"balas Zali yang sudah menjangka perancangan Mak Leha tadi itu."bagus lah kalau macam tu,terimakasih lah tolong kami "ujar Mak Leha.
" MakLeha kalauboleh nak kamu rapat dengan Keena biar laki dia jealous jangan asyik nak buli bini dia ajer"ujar MakLeha."Ish Mak Leha ni,lagi lah Keena tu tertekan,kalau boleh selesaikan masaalah dia orang tak per lah"balas ZAli." Alah kamu boleh tolong kalau kamu mahu" ujar Mak Leha sambil tersenyum. "Khabor lah macam mana tu"soal Zali lag."Kamu buatkan dia anak "jawab MakLeha yang membuat Zali terkedu dengan cadangan MakLeha itu.
"SAnggup ke Keena nak buat macam tu? "soal Mizi dengan rasa teruja." Kalau dah terpaksa ,itu jer cara nak ajar suami dia,sibuk sangat nak anak,kita tolong buatkan" balas Mak Leha dengan agak bersemant ." It mak Leha kena cakap dengan Keena lah ,saya ikut sahaja mana yang baik"ujar Zali. "bukan yang baik,tapi yang sedap "ajuk mak Leha mengusik Zali. " Itu urusan Mak Leha ,nanti MakLeha pujuk dia supaya di alebihmesra dengan kamu ,lepas tu senang lah nanti," tambah Mka Leha lagi.
" Tapi macam mana kalau dia tak mahu? Malu lah saya mana nak letak muka ? Soal Zali agak serious. "nanti pandai lah makLeha atur kan,kalautak dapat dia pun,kamu masih dapat makLeha kan, hah jangka lupa malam nanti" balas Mak Leha sambil bangkit menuju ke dapur meninggalkan Zali yang masih tertanya tanya.
YOU ARE READING
B 5 ** Tuan Rumah Garang yang Penyayang #
RomanceRazali (Zali) bernasib baik dapat menyewa bilik di sebuah rumah lama di pinggir pekan tempat kerja nya yang baru pada hari pertama melapur diri.Anak pemilik rumah bekerja di tempat yang sama dan menawarkan bilik untuk di sewa bagi membantu mereka me...