Bab 2

70 20 1
                                    

Naira menatap cincin perkahwinan dia dan Rizqullah yang cantik tersemat di jari manisnya. Sungguh cincin itu kelihatan mahal.

"Macam mana aku boleh berkahwin? Kenapa dia pilih aku? Kenapa bukan Rizal?" Soal Naira sendirian.

Walau dia sudah berkahwin dengan Rizqullah, hatinya tetap memilih Rizal.

Rizqullah yang hendak masuk ke dalam wad itu terdengar soalan Naira. Hatinya sakit. Namun dia sedar, Naira cintakan Rizal. Bukan dia. Akan tetapi, dia berjanji yang dia akan menjaga ikatan ini dengan baik hingga maut memisahkan mereka.

"Jaga anak abi elok-elok. Jangan lukakan. Jangan pernah sakitkan. Jangan naik tangan terhadapnya."

"Jaga, didik dan sayangi Naira macam umi dan abi sayang, jaga dan didik dia. Dia satu-satunya permata rumah ini."

"Kalau Riz dah tawar hati, pulangkanlah kepada kami. Hantarlah dengan cara yang elok."

Semua pesanan mertuanya dia ingat. Dia berjanji untuk tidak melukakan Naira. Tidak kesah dari segi fizikal, mental mahupum hati.

Naira Kinza Binti Naim.

Nama yang ringkas namun nama itulah yang berjaya memikat hati seorang Rizqullah Arkan Bin Rifqi.

Hati yang lama disimpan olehnya. Dah kini, hati itu telah berjaya dimiliki oleh Naira Kinza secara tak langsung.

'I'm sorry. Sorry because I am not the one you've been waiting for. But, I can and I will be better than him.'

'If he treated you like a princess, I'll treat you like a queen. Queen of my heart.'

Monolog Rizqullah sendirian. Walau hatinya sakit, dia tetap tabahkan. Dia yakin, nama dia dan Naira sudah lama tertulis di luth mamfuz.

Rizqullah Arkan dan Naira Kinza memang ditakdirkan bersama.

Setelah sekian lama berdiri di hadapan wad, Rizqullah menabahkan diri untuk masuk ke dalam.

Sosok Naira yang sedang duduk di atas katil ditatapnya lama.

Akan tetapi, Naira langsung tidak perasankan kehadiran Rizqullah.

Rizqullah hanya tersenyum nipis.

Perasan yang dirinya seperti ditatap, Naira mengangkat muka. Dia tersenyum manis kepada suaminya.

Rizqullah hanya membalas senyuman itu dengan senyuman manis walau dia tahu yang senyuman itu merupakan senyuman ragu-ragu.

"Assalamualaikum." Sapa Naira ramah.

Naira sememangnya merupakan seorang yang ramah. Tidak kesah dengan siapa pun. Murah dengan senyuman. Namun kekadang, senyuman manisnya itu boleh jadi palsu.

"Waalaikumussalam." Balas Rizqullah. Dia mengambil tempat di tepi Naira. Tangan Naira digenggam lembut.

Naira hanya mengangkat keningnya tanda menyoal.

Rizqullah senyum nipis sebelum membuka mulutnya.

"Awak nak balik tak?" Soal Rizqullah.

"Nak nak!"

"Betul nak balik?"

"Nak lah. Takkan tak nak. Malas saya duduk terperap dalam bilik ni. Dah lah bau ubat. Ee. Tak sedap!" Balas Naira panjang lebar.

Rizqullah tertawa sedikit melihat telatah isterinya ini.

'Ya Allah. Betul ke suami aku ni?' Soal Naira sendirian. Dia terpukau mendengar tawa Rizqullah.

Sungguh merdu!

Naira mengedipkan mata beberapa kali sebelum kembali ke alam realiti semula.

"Awak sekejap ya. Saya nak kemas barang." Ujar Rizqullah seraya bangun dari duduknya dan melangkah ke arah beg pakaian Naira.

Duhai Hati, Terbanglah |On GoingWhere stories live. Discover now