BUKU-BUKU yang baru tiba ia susun ke atas rak-rak yang tersedia, mengikut kategori tersendiri. “ ha Elie? Komik dah sampai ke? ” soal Kak Asma selaku pekerja lama di situ.
“ belum kak. Boss kata diorang hantar dalam waktu petang macam tu. Ada masalah katanya. ” ujar Eliena memandang Kak Asma.
“ ye la.. eh Akak nak ke kedai nak beli makanan sikit. Elie nak apa-apa ke? Akak boleh tolong belikan. ” pelawa Kak Asma.“ tak pe la kak. Elie dah kenyang makan dekat rumah tadi. Mama pun ada masakkan bekal. ” lembut dia menolak tawaran Kak Asma. “ la ye ke.. kalau macam tu tak pe la. Akak pergi dulu eh? Jaga kedai elok-elok. ” pesannya sebelum wanita itu berlalu pergi.
Eliena hanya menatap pemergian Kak Asma sebelum dia melanjut kerjanya. Dibuka kotak seterusnya dan di bawa keluar buku-buku yang masih baru itu.
Suara dari motorsikal sport bike kedengaran dari luar kedai. Terus dia kalih pandangan memandang ke pintu masuk. Seorang lelaki ber-helmet masuk ke dalam. “ aik? tak reti nak buka helmet tu ke? ” bisik hatinya memandang lelaki itu.
“ ye, encik cari apa? ” sedaya upaya dia cuba berlemah lembut dengan lelaki dihadapan nya. Helmet dilepaskan dari kepala. Membulat mata Eliena melihat wajah si pemilik motorsikal mahal itu.
“ Abang yad? ” berkerut dahinya. Zayyad hanya menatap wajah Eliena tanpa riak. “ saya nak cari komik edisi terbaru. ” ujarnya. Dia hiraukan riak wajah Eliena yang terkejut.
Gadis itu termenung menatap mata lelaki itu. Lentik dan menawan. Kacak.
“ hey. ” dipetik jari dihadapan wajah Eliena, langsung tersedar dari lamunannya. “ ye ye, nak apa tadi? ” soal Eliena. Aduh kau ni Eliena!
“ saya nak komik edisi terbaru.. ” diulang semula apa yang dia minta tadi. “ ouh.. komik tu belum sampai. Petang sikit baru sampai ” ujar Eliena. Zayyad hanya mengganguk.
“ ouh.. Oke la terima kasih. ” lelaki itu mengorak langkah ke pintu keluar. Lantas tangan Eliena menyambar lengan lelaki itu sebelum Zayyad melepasi pintu keluar. Zayyad memandang dengan tajam minta dilepaskan.
“ erk sorry, Elie nak nombor abang Yad boleh? ” soal Eliena tanpa ragu. Zayyad mengangkat kening sebelah. “ untuk apa? ” soal Zayyad pula.
“ saja.. ” jawab Eliena bersahaja. Sempat dia menyengih menampakkan gigi putihnya yang tersusun rapi itu. “ 911 ” ujar Zayyad dan terus berlalu pergi. Terus cemberut Eliena.
“ acah jual mahal pulak! Dia dulu bukan main acah jadi hero! ” dia merengus kasar sebelum mengorak langkah ke rak-rak buku.
ZAYYAD melabuhkan punggung di atas sofa yang berada di ruang tamu. “ dari mana bro? ” soal Harrith. Zayyad memandang.
“ dari kedai buku.. ” jawab Zayyad memandang semula ke hadapan. Kawannya itu hanya mengganguk lalu mengambil tempat di samping Zayyad. “ mana bukunya? ” soal Harrith lagi.
“ tak sampai lagi.. ” jawabnya sebelum mengeluarkan telefon bimbit-nya dari poket seluarnya. “ kau kenapa macam takde mood je..? ” Harrith memandang Zayyad.
Zayyad mengalih pandangan ke Harrith. “ kau ada kenal mana-mana perempuan ke? ” soal Zayyad tiba-tiba. Naik hairan Harrith mendengarnya. “ maksud kau?... ”
“ perempuan rambut panjang, warna hitam... astu... otak sewel sikit. ” jelas Zayyad. Makin berkerut dahi Harrith mendengarnya. Sewel?
“ tak... aku kalau nak berkawan cari yang otak betul. ” jawab Harrith. “ tadi ada perempuan tiba-tiba tanya nombor telefon aku.. ” ujar Zayyad kembali focus ke telefon bimbitnya.
YOU ARE READING
Hanya Dia ✔
RomanceIMAN ZAYYAD | ELIENA AURORA Love is the only language that needs no translation. - Muhammad Iman Zayyad - Start : 20 Januari 2024 End : 24 Jun 2024 Warning ⚠️ : This story has no intention to discredit anyone, whether dead or alive. #top 1 happy