BAB 24

173 8 4
                                    

DICAPAI tuala yang tergantung pada paku itu sebelum melangkah masuk ke dalam bilik mandi.

Tak menunggu lama, dia selesai membersihkan diri.

Usai mendirikan solat subuh dia mengorak langkah ke dapur. " awal kau bangun. " sapa Zayyad melihat Harrith yang sedang menjamah makanan.

Harrith menyengih. " nak berubah kan. "

" nanti aku nak naik dengan kau, malas pula rasanya nak naik kereta. " ujar Harrith tiba-tiba. " aku naik motor. "

" motor kau besar. Aku bukannya gemuk. " sengihnya. " tak nak, buatnya tangan kau tu merayap entah ke mana, risau aku. "

Harrith sudah tersenyum membawa maksud. " apa salahnya bang. " usik Harrith. " kau jangan, tak pasal kaki ini singgah muka kau nanti! "

Telefon bimbit milik Zayyad yang berdering menghentikan pergaduhan antara mereka. Dikeluarkan dari kocek seluarnya, melihat nama 'Erlan' tertera di skrin telefon. Butang hijau ditolak ke atas sebelum diletakkan di cuping telinganya.

" Assalamualaikum? "

" Waalaikumsalam, yad. " jawab Erlan di hujung talian. " ha? Kenapa kau telefon? Awal-awal subuh pulak tu. "

" yad...kau...kau kerja? " soal Erlan. " kerja lah kenapa? kau nak jumpa? " tebak Zayyad. " kalau boleh, aku ada masalah yad. Boleh tolong? "

Berkerut dahinya mendengar kata Erlan. Masalah?






" HUTANG? " soal Zayyad tidak percaya. Erlan mengganguk. " aku tak tahu apa yang dah jadi dengan keluarga aku. Hidup aku...suram yad...ibu entah kemana, adik aku pun sama. Ayah aku berhutang. "

Zayyad diam. Bahu lelaki itu ditepuk perlahan.

" kau dah jumpa tanda-tanda adik kau atau ibu kau? " tanya Zayyad. Erlan perlahan menggeleng. " aku dah cuba, tapi tak jumpa. Semalam ayah aku beritahu yang dia berhutang. Masa tu Allah saja tahu yad macam mana hati aku. Rasa berdosa sangat...dia guna duit untuk benda yang salah. " jelas Erlan. Zayyad mengganguk.

" aku faham. "

Membulat mata Hana yang mendengarnya.
" gila?! "

" lah dipanggilnya kita gila. Kita tengah serious ni. " selamba Zayden. " apa salahnya Hana, kamu berdua pun dah lama kenal sejak kamu berkawan dengan Eliena tu kan. " lembut Datin Sofea. Hana mengeluh kasar.

" tapi auntie... "

" auntie faham...fikir dulu. "

" tak boleh ke tukarr? " tanya hana.

" tukar apa? " zayden menyoal pula.

" tukar kau! Tak nak aku jadi pengapit dengan kau! "

Zayden mendengus. " jadi pengapit je. Bukannya aku suruh kau kahwin dengan aku. " Hana menjelir lidahnya sebelum mengalihkan pandangannya ke arah lain. Zayden menjeling.

Datin Sofea menggeleng perlahan.

" gaduh lah kau orang dua. Jangan gaduh waktu majlis nanti sudah. " kata Datin Sofea sebelum bangkit melangkah ke dapur. Kedua-dua orang itu saling membalas renungan tajam.

" tak payah tukarlah. "

" tukar! " ujar Hana berkeras.

" tak payah. "

" tukar. Titik! "

Zayden mendengus kasar. Kalau sudah berlawan mulut dengan hamba Allah bernama perempuan amatlah sengit untuk dia menang.

Dato Han's menggeleng perlahan melihat tingkah mereka. Hana tetap Hana, tahu lah dia gadis itu bakal berubah fikiran juga, dan terima dengan takdir.





Hanya Dia ✔Where stories live. Discover now