Bab 8: Rahsia Takdir Ris dan Ran

72 9 0
                                    

Puan Aisyah mengerling Iris sekilas. Gadis itu sudah menundukkan wajah, jari jemari bertaut antara satu sama lain. Mesti Iris pun rasa apa yang dia rasa.

Hening seketika.

Iris cuba mencari kata tapi tak jumpa. Terkelu lidah untuk membalas ayat-ayat Mifzal Durrani yang sudah cukup untuk membuatkan pipinya terasa panas.

Malu dia dengan Mak Ngah dan Puan Aisyah tapi dalam masa yang sama ada rasa senang yang sedang merayap di seluruh badan.

Mak Ngah Ain yang melihatkan tiada bicara yang terbit lagi daripada Iris dan Durrani mula memecahkan hening.

"Jadi Iris macam mana?" tanya Mak Ngah cuba mendapatkan jawpan daripada Iris.

"Boleh Iris fikir dulu?" Iris memandang Mak Ngah, soalan Mak Ngah tidak dijawab malah dibalas dengan soalan.

Kemudian mata dia menghala kepada Durrani, ingin tahu rasa hati lelaki itu juga kepada soalannya.

"Boleh ke Durrani?", soalan yang sama ditanyakan Iris kepada Durrani.

"Boleh saya tanya something?" Durrani tidak menjawab soalan Iris, dia juga turut mengajukan soalan.

Ada dua perkara yang bermain di benak fikirannya yang mungkin penyebab kepada Iris sukar untuk menerima diri dia.

Iris tidak menjawab soalan Durrani secara lisan, hanya anggukan menjadi jawapan.

"Iris rasa berat hati sebab jarak umur kita jauh?" Mifzal Durrani sedar akan hakikat umur mereka. Durrani sudah 35 tahun, Iris baru 24 tahun.

Mungkin Iris tidak berapa selesa dengan perbezaan umur mereka. 11 tahun merupakan jurang umur yang agak besar. Iris risau mereka sukar untuk mencapai persefahaman kah?

"Aku tak de masalah dengan umur. Aku okay", jawab Iris jujur.

Durrani menghela nafas dalam. Umur bukan masalah jadi dia sangat yakin yang satu perkara ini menjadi beban fikiran Iris.

"Dari gaya Iris saya nampak Iris berat hati nak terima saya. Boleh saya tahu kenapa?"

"Kau ustaz. Tak sesuai aku dengan kau. Nanti orang kata apa pula. Tak padan kita ni".

Betul dakwaan hati Durani.

"Awak assistant manager".

Durrani berseloroh tapi kali ini dia lebih bersedia. Sebelum ketam umi sampai kepada dia, dia sudah pegang tangan umi dulu.

Tak nak dia kena cubit dengan umi lagi. Dah dua kali umi cubit tempat yang sama dan tempat yang kena cubit masih lagi berdenyut-denyut. Kalau kena yang ketiga mungkin boleh merah mata. Tak nak dia hilang macho depan bakal isteri.

Iris Safwa senyum melihat gelagat dua beranak itu. Hatinya mula dipagut sayu. Dia teringat kepada arwah nenek. Begitulah dulu dia dengan nenek.

Nenek dengan ketamnya. Kalau nenek geram memang naiklah ketam nenek pada badan dia. Adakala ketam manja adakala ketam gigi tajam. Kalau ketam gigi tajam tu naik boleh bergenang mata Iris. Dia punya sakit sampai ke hulu hati boleh rasa.

Ada air yang mula bergenang di tubir mata Iris, cepat-cepat didongakkan kepala ke atas supaya air mata tidak tumpah. Dikerdip-kerdipkan juga matanya supaya air mata hanya kekal di situ dan tidak mengalir.

Mak Ngah yang sedari tadi memerhati ulah Iris menggosok-gosok belakang anak buahnya. Dia boleh teka apa yang Iris sedang fikirkan apabila melihat Iris ralit memandang senda gurau antara Durrani dan uminya. Melihat kepada mata Iris yang kelihatan berkaca-kaca Mak Ngah Ain pasti tebakannya betul.

Rahsia Takdir Ris dan RanWhere stories live. Discover now