Iris Safwa tercengang melihatkan keindahan bilik tidur di rumah Mak Ngah Ain. Daun pintu yang masih dipegang ditutup semula. Dia melihat ke kiri dan ke kanan. Betul dah ni bilik dia tapi kenapa bilik dia lain?
"Mak Ngah", laung Iris agak kuat memandangkan Mak Ngah ada di ruang bawah.
"Kenapa Iris?" Mak Ngah Ain turut melaung menjawab panggilan Iris.
"Kenapa bilik Iris lain?" soal Iris kehairanan.
Derap tapak kaki menyebabkan Iris Safwa menoleh ke belakang.
"Mak Ngah kenapa bilik Iris lain?" tanya Iris sekali lagi.
"Tadi team Adra datang hias bilik ni. Bilik pengantin. Kamu kan nak nikah dah hujung minggu ni", beritahu Mak Ngah, menjelaskan situasi yang berlaku.
"Hias bilik Iris? Bukan ke majlis nanti semua dekat rumah Ran? Bilik Ran la kan kena hias", tanya Iris semakin kehairanan. Berkerut dahi Iris mendengar jawapan Mak Ngah.
"Bilik Ran pun hias. Ran yang request minta hias bilik kamu juga. Dia kata nak ambil mood pengantin baru", terkekek-kekek Mak Ngah ketawa.
"Ran cakap macam tu?" Membulat mata Iris dengan bicara Mak Ngah. Betul ke Ran cakap macam tu. Ish tak malu betul. Darah terasa menyerbu ke muka, malu dia dengan Mak Ngah.
"Tak de lah Iris. Mak Ngah gurau je. Ran cakap dia nak bilik Ris pun cantik. Nantikan Ris bersiap dan make up kat sini dulu sebelum pergi ke rumah Ran. Jadinya dia nak Ris pun rasa vibes nak kahwin", senyum Mak Ngah menerangkan. Lucu juga melihat mata bulat Iris.
"Ran ni macam-macam la Mak Ngah. Kita dah discuss hari tu nak buat kecil-kecilan dia pergi tambah satu satu belakang Iris tau. Mak Ngah tahu tak dia tambah lagi dua khemah? Iris tak tahu tapi hari tu Iris terserempak dengan Kak Adra dekat mall, dia yang beritahu. Kak Adra terkejut Ris tak tahu pasal benda ni. Dia ingat Ran dah discuss dengan Ris", beritahu Iris dengan berita yang didengarnya daripada Adra kepada Mak Ngah. Menggeleng dia dengan perangai bakal suami.
"Biar je la Ris. Bak kata Am suami Adra hari tu, dia yang nak kahwin biarlah dia buat macam mana pun dia nak. Duit dia Ris. Lagipun sekali seumur hidup je kamu berkahwin dengan dia", nasihat Mak Ngah, menenangkan hati Iris yang tidak boleh faham dengan tindakan Durrani.
"Ris pun dah biarkan je Mak Ngah. Ikutlah dia nak buat apa. Nanti terasa hati lagi dia dengan Ris". Kisah Durrani terasa hati dengan Iris yang memilih untuk buat majlis serba ringkas diceritakan kepada Mak Ngah. Gelak besar Mak Ngah mendengar cerita dia. Kata Mak Ngah, "Sensitif rupanya Ustaz Ran tu".
'Ting'. Sedang ralit Iris dan Mak Ngah bersembang di hadapan bilik, kedengaran bunyi loceng pintu yang ditekan dari pagar luar rumah.
Mak Ngah dan Iris saling berpandangan. Siapa pula yang datang ketika waktu hampir menginjak ke Maghrib?
Segera Iris dan Mak Ngah turun ke bawah ingin mendapatkan tetamu yang menekan loceng sebentar tadi.
"Ran la Ris. Panjang umur dia. Kamu ajak dia masuk kejap. Tak elok petang-petang ni sembang kat luar. Dah nak Maghrib pula tu", beritahu Mak Ngah kepada Iris.
Iris hanya mengangguk, membawa langkah ke arah pintu pagar rumah.
"Assalamualaikum Ris", sapa Durrani.
"Waalaikumussalam Ran. Masuk dulu. Mak Ngah suruh cakap kat dalam", Iris menyampaikan pesanan Mak Ngah.
"Tapi Ran sekejap je ni. Nak masuk Maghrib dah", balas Durrani, teragak-agak apabila diminta masuk ke dalam rumah.
"Iris tahu tapi Mak Ngah yang suruh masuk, tak bagi cakap dekat luar", sekali lagi Iris menyampaikan pesan.
Pintu pagar automatik yang memang sudah sedia terbuka memberi laluan masuk kepada Mifzal Durrani. Iris sudah berjalan di hadapan dahulu, diikuti Durrani.
YOU ARE READING
Rahsia Takdir Ris dan Ran
RomansaPertembungan percintaan antara seorang Pensyarah Pengajian Islam bernama Mifzal Durrani dengan seorang gadis tidak bertudung bernama Iris Safwa.