:تقدر تقولي يابوي ليه كان چاعد مع بنت عثمان وبيتحدتوا كلام ماسخ ملجاش غير بت نچوي ما تقول حاچه يابوي....
قالها حمدان بغضب شديد وظلت صفاء واقفه تنظر بتوتر لأكرام الصامت وينظر له ببرود وهي خائفه عليه بشده خصوصا بعد سماع نطق المرأة التي كان سيتزوجها زوجها وتركها يوم الزفاف فماذا سيفعلون عائله الفتوة عندما يعلمون كان يلتقي بحفيدتهم .....
"أكرام"بتحدي: چليله...أسمها چليلة...
نظر "حمدان" له بغضب: به ولساتك بتحدتت شايف يابوي كيف بيتحدت بعين قويه البقح كيف ميدافعش عن بنت نچوي...
"اكرام"وهو يستفزه: چليله...
نظر حمدان له بغضب شديد وكاد يتكلم نظر له الچبالي نظره اخرسته...
كان يجلس علي كرسيه ويسند دقنه علي عجازه ويفكر الجبالي وهو صامت تماما ظل أكرام يتابع حركته ويفهم ما يدور بعقل چده فهو ليس قريب منه وخائف بأن يتعشم بهم ويخلو بيه كما فعل في والدته أرعبوها وذهبت بعيد عنهم وعاش وحيدا يعافر في الحياه لم يسنده أحد بل الوحيد يشعر أن يشبها كثيرا هو الجبالي يفهمه حتي من نظرته ومن حركته وإن لم يتكلم يفهم ما يدور بعقله ظل الجبالي صامت ويهز عجازة بخفه وهو شارد يتذكر بلماضي عندما علم أن ولده الأكبر كان جالس مع فتاه في الزرع وكان يضحك معها وعينيه تلمع كان ينظر لهم وهو غاضب ما يفعله أبنه ولكنه تركهم وتزوجها ولم يعود ولم يراه فقط غير موته والذي عاد تلك الفتاه وفلذ كبده قطعه منه فهو لم يقرر المصير مرة ثانيه...
"حمدان"بغضب: أني هتحدد مع عثمان يربي بته بتل ما هي ماشيه علي حل شعرها اللي عايزة ربايه...
:حمداااااان...
صوت جههوري أفزع ما كان في القصر نظر حمدان لأكرام بصدمه فكيف يناديه هكذا وكيف يتصرف معه هكذا توترت صفاء أكثر ومازال الجبالي علي جلسته يسمعهم بصمت....
"أكرام"بحذر: إياك تتكلم عنها تاني لا في خير ولا في شر علشان في لحظه هنسي انك عمي علشان اخد الحق لا يعمل اعتبار لا كبير ولا صغير فكر بس اعملها وهتشوف غفران الجبالي هيبقي عامل ازاى لان اكرام ابن شاهين وصفاء اللي انتوا تعرفوه ولكن غفران الجبالي محدش يعرفه وبلاش تعرفه علشان يقدر يدفنك وانت واقف سمععععععت...
نظر له اكرام بعيون قد تحرقه مكانه وذهب وهو غاضب بشده ظل حمدان واقف بصدمه ثم نظر الجبالي الذي نظر له بأبتسامه جانبيه وكأنه يقول هل تتذكر هذا الغضب وهذه الكلمات وهذا الموقف نظر الجبالي النافذه الزجاجيه التي تطل علي حديقه يقف حفيده بعيد ينظر للسماء نظر الجبالي له ومازال يبتسم وعينه دموعها تريد النزول ولكن غروره لم يسمح لها.....
.................
يقف في الحديقه ويتنفس بهدوء يحاول أن يهداء وينظم تنفسه وهو ينظر للسماء أتت صفاء تربط علي كتفه وتنظر له بأبتسامه بشوشه نظر لها أكرام وهو يبتسم جلسوا على المقعد وهو يضع رأسه علي قدميها وتملس علي شعره بحنان....
"صفاء"بأبتسامه: مش هتقولي مين ديه...
"أكرام"بسرحان: ملاك نازل من السما قمر وسط السحاب نجوم وسط الضلمه حاجه كده جميله ورقيقه قلبها حلو ابيض اوي ديه اللي قلبي دق ليها كل ما يشوفها هيطلع بين ضلوعه.....
"صفاء"بضحك: والله ووقعت على شوشتك...
"أكرام"وهو يضع يده علي قلبه وهو شارد بها: شكلي كده فعلا....
"صفاء"بفضول: طب قولي اسمها ايه...
"أكرام"وهو يرفع رأسه وينظر للسماء: چليلة...
"صفاء"بحنان: ربنا يجعلها من حظك ونصيبك...
"أكرام"وهو ينظر لها: أمين ياصفصف...
"صفاء"وهي تنظر له بعتاب: طب خلينا في اللي حصل شايف أنه صح....
"أكرام"بغيظ: بقولك ايه انا كويس اني مضربتهوش مبحبش حد يتكلم علي بنت في اي حاجه تخيلي بقي اللي قاله كان زماني قاتله...
"صفاء"بتكشير: أنا مش بتكلم عنه عمك ده راجل يستاهل ضرب الجذم سيبك منه علشان هو بس اخو الغالي غير كده وربنا ما كنت سكت المهم أنا بتكلم عليها من امتي نتقابل في السر وشغل المراهقه ده ما ندخل الباب من بابه....
نظر لها سريعا وهو يبتسم...
"أكرام"بسعاده: بجد ياصفصف...
"صفاء"بضحك وهي تضمه: بجد ياقلب صفصف...
:مين ده اللي هتخشوا من بابه انتوا اتخبلطوا ولا ايه في ايه يامره أخوي...
"أكرام"وهو يقف وينظر له بغضب: مفهمتيش ولا ايه هتجوز چليله حفيده الفتوة....
نظر له حمدان بغضب شديد وبدون إنذار صفعه قويه تنزل لأكرام علي وجهه شهقت صفاء وهي تنظر لأبنها بصدمه ثم نظرت لحمدان بقلق وهي تعرف رد فعل أبنها...
: حمداااااان....
صوت أكرام الجمهوري الذي كان اقوي من قبلها جعل ما كان في القصر يخرج ركض خرج جبالي ينظر لهم بدهشة حتي صدمت حكيمه أيضا ما رأته كان أكرام يمسك حمدان من تلابيب جلبيته وينظر له بغضب والذي ينظر له بدهشه....
"أكرام"بحده: لو ايدك اتمدت تاني وربي لهقطعها لك ووريني بقي هتبقي تضرب تالت ازاى فهمت يا....عمي....
أبعته أكرام عنه بقوه كاد يقع حمدان حتي أنقذه المقعد يمسكه بيده بقوه حتي لا يقع أو يهتز حتي نظر له أكرام بحده شديده وذهب نظرت له صفاء بكره وذهبت أيضا ذهب الجميع عندما نظر لهم الجبالي ثم نظر الجبالي لحمدان بشموخ وبرود نظر له حمدان بأحراج ذهب الجبالي وكأنه يتواعد له نفخ حمدان بضيق فهو لم يمر عليه بخير ابدا....
...............
ذهب أكرام الي الزرع لم يجدها ظل يبحث عنها ثم جلس اكرام مكان كانوا جالسين فيها علي الحطب ينتظرها....
...................
كان صوت غاضب يصدر من مكتب الجبالي كان يقف وينظر لحمدان بغضب الذي كان ينظر للأرض بأحراج من غضب والده وصوته العالي الذي يصدر حوول القصر وبلتأكيد الجميع علم أن يعاتب مثل الاطفال وهذا يزعجه بشده ويدخل الغضب بداخله من أكرام الذي وضعه هكذا لم يعلم هل غضب أم كره له....
"الجبالي"بغضب: أتحدت معاي شيفني بهلفط إياك خابر اللي عملته صوح تضرب كبير حفايده الچبالي وتتخانق معاه قمان وكأنه عيل إصغير روووووود....
"حمدان"بضيق: يابوي عايز يتچوز...
"الجبالي"بغضب أعمي: ما يتچوز هو انت اللي هتتچوزها ولا هي...
"حمدان"بصدمه: ده عايز يتچوز حفيده أخوك اللي بينا تار بسبب أبوه...
"الجبالي"بغضب: أبوه يبقي خيك متنساش ومش معني إن اللي أخوك عمله هنتحاسبوا إحنا عليه هو عايز يتچوزها معنديش أي رفض ولا عنديك رأي تاني ياولد الچبالي....
"حمدان"بأحترام: لع يابوي اللي تقوله يتنفذ...
"الچبالي"وهو يجلس بهدوء علي مكتبه: يبقي خلاص تعتذر لأبن أخوك...
نظر حمدان له بصدمه فهم الجبالي أنه متكبر ولم يعتذر وإن هذا سينزل من كرامته أمام الجميع...
"الجبالي"بعصبيه: وهتحب علي يده لأنك غلطان وغبي ياحمدان ده اللي هيقف في ضهرك من بعدي وده أول حفيد في عيله الچبالي وعيله الفتوه قمان يعني ده الكبير بتاع حفايد الفتوة والچبالي فوهمت لما تقف ضده أو تعطيه ضهرك ولما تعوزه مش هتلاقيه ياولد حكيمه لان ولدي ميعملش إكديه ميقلش من حاله أفهم منيح ياولدي ده اللي هيقف في ضهرك ومش هتلحق تقع حتي لانه هياخد بيدك ويرفعها لفوق ده ولد أخوك شاهين اعتبر خيك معانا وشوف هتقدر تضرب أخوك الكبير لع متقدرش ياحمدان ولا كنت تتجراء ترفع عينك فيه وروحك كانت متعلقه فيه دلوق بتضرب ولده مش هسامحك لأني لما هقابل أخوك مش هعرف أرفع عيني فيه وهيعاتبني بسببك فكر ياولدي ولو علي أسفك ليه فيبقي بينا احنا التلاته فوهمت ياولد حكيمه....
حرك حمدان رأسه بخجل وهو متضايق ما فعله بأبن أخيه وذهب وهو يشعر بأختناق يجلس بحديقه القصر يمسك بيده صورته مع شاهين وهو يبكي جلست نعمات زوجته وهي تربط علي ظهره بحنان وهي تنظر له بدموع...
"نعمات"بدموع: عايز الحق ياسي حمدان انت غلطان هتقابل أخوك كيف ولما يسأل على ولده هتقوله ضربته لع مريداش چوزي وحبيبي يبقي واقف إكديه وعينه متقدرش تطلع فيه لع والاعتذار لو هيبقي له فايده يبقي منكابرش وانا خبراك ياولد الچبالي كيفك مغرور أومال ايه اللي وقعني بيك غرورك ياروح الروح...
ضحك حمدان وسط دموعه وهو ينظر له كانت تنظر له بحب شديد احضتنها وهو مبتسم ويقبل رأسها وينظر للسماء ويحمد ربه كلما رأها فهو عافر من أجلها حتي تكون ملكه....كان ينظر الجبالي لهم من زجاج النافذة التي بلمكتب وهو مبتسم...
.......................
كان جالس ينتظرها بفارغ الصبر وهو يهز قدميه ويده يفركها بتوتر فلم يقدر علي إنتظار أكثر قام اكرام وهو يلتفت حتي يذهب وجدها أمامه تقف وتربع يداها وتنظر له بغضب مكتوم نظر لها بأستغراب وهو يقترب منها....
"أكرام"بأستغراب: مالك في ايه...
"چليلة"بغضب: ليه مخبرتنيش إنك من عيله الچبالي...
"أكرام"بأستغراب أشد: معرفش أنه مفرود اقولك وبعدين مالها عيله الجبالي...
"چليلة"بشك: يعني مخبرش أني من عيله مين....
حرك رأسه بلا يعلم نظرت له بعدم فهم وهي تهز قدميها بغيظ...
"چليلة"بتكبر مزيف وعينيها تدمع: اني بنت عثمان وبنت نچوي وأخت عزام حفيده الفتوة....
"أكرام"بأستوعاب: يعني قصدك الفتوة اللي هو اخو حدي الجبالي اللي هما بينهم تار وإن ابويا ساب امك يوم فرحهم صح هما دول....
"چليلة"بأشمئزاز: ايوا أبوك اللي هرب يوم كتب الكتاب زي الچبان...
:چليييلة...
قالها أكرام بغضب أعمي وهو يمسك كتفيها بقوه ويهزها ينظر لها بغضب ويتنفس بقوه نظرت چليلة له بصدمه وخضه علي ما فعله ودموعها تنهمر وهي تنظر لعينه القاتمه....
"أكرام"بغضب أعمي: إياكي تتحدتي علي أبوي لا في خير ولا في شر يابت عثمان إتقي شري إلا أبوي ياعيله الفتوه فهمتتتي...
حركت رأسها وهي تبكي بصمت تنظر له بصدمه تركها أكرام عندما وجدها تبكي تراجعت چليلة للخلف ببطء تحاول أستيعاب أن هذا اكرام الذي تحبه فكان رجل أخر ركضت چليلة بعيدا عنه فهي ارتعبت منه وجدها تركض بعيد عنه بخوف وضع يده علي وجهه يحاول أن يهداء جلس مكانه مره أخري فهو لم يصدق ما فعله بها عقله ينفجر عند سماع أسم والده بأي شئ يمسه لم يتحكم بنفسه ظل يمسح علي وجهه يحاول أن يستوعب....
"أكرام"يتنهد وهو يستوعب: الله يحرقك ياعم حمدان هي كانت نقصاك مش عارف ابويا كان بيستحمله ازاى ده....الله يرحمك يابويا سبتني لده ازاى....
: يمكن أقدر أكون زيه....
"أكرام"وهو يبتسم بجانبيه ولم ينظر له: متقدرش ياعمي حمدان ابويا عمر ما حد يكون زيه هو أنا معشتيش كتير معاه بس فكره واللي فكره إن عمري ما الاقي حد زيه إلا الجبالي نسخه منه فعلا الواد بياخد حته كبيره من أبوه بياخد بصمته في الدنيا....
نظر حمدان له بحزن نظر أكرام له ثم أبتسم وذهب له ويقف أمامه وينزل قليلا لينظر لعينه....
"أكرام"بأبتسامه: هسامحك بس بشرط تبطل تطلعلي فى البخت كل شويه....
ضحك حمدان وكذلك أكرام ثم ذهبوا مع بعضهم وحمدان الذي يضمه وحزن بشده عندما ضمه فشعر إنه يضم أخيه فكيف فكر إنه يأذي إبنه....
.........
في قصر الفتوة كانت تجلس علي الفراش وهي تبكي وقلبها يؤلمها علي ما فعله بها...دق الباب فسمحت له بلدخول دخل عزام وهو ينظر لها نظرت بعيد عنه سريعا وتمسح دموعها جلس عزام بجانبها ويملس علي شعرها....نظرت له بدموع...
"چليلة"بدموع: هو انت كنت خابر أن أكرام يبقي حفيد الچبالي...
"عزام"بضيق: كنت خابر وعارف هتقوليلي ليه مخبرتنيش علشان لما روحتله كنتي چوه عينه شفتك فيها خبرت أنه عاشقك صوح حقيقه مش بيلعب بيكي ولا حاچه بس قلت أني لازمن يوعرف الأصول وعلشان تكوني خابره طلبك مني قلت نفكر علشان ميخبرش انك وقعه ولا حاچه...
"چليلة"بأستغراب: عايزني اتچوزه وانت خابر أنوا من عيله الچبالي ونسيان أبوه كيف ساب امك يوم فرحها...
"عزام"بأبتسامه: منزاشي بس برضوا مننزاش أنهم كانوا هيتزوچوا غصب الاتنين علشان الاخوات كانت انانيه منيهم هو اني اه مش بطيقه بنشان عيلتهم وقمان هياخد قمري مني...
ضحكت نجمه بخفه ضحك معها عزام...
"چليلة"وهي تنظر له بدموع: بس أني مريتهوش...
"عزام"بأستغراب: ليه خبريني...
"چليلة"بشرود: علشان هو من عيله الچبالي...
صمتوا الاثنين وهم يفكرون....
.............
دخلوا الاثنين الي قصر الجبالي وهم يضحكون كانت العيله متجمعه علي السفره ينتظرونهم نظر الجبالي لهم وجميع العيله وقفوا وهم مصدومين بأنهم يحضنون بعضهم ويضحكون بهستيريه فلقط من ساعات يتشاجرون وكان الجميع مبتسم لهم وكذلك صفاء التي فرحت كثيرا لهم...نظر لهم الجبالي وهو مبتسم شعر بأن قلبه سيخرج منه حتي يطير من السعاده حتي شعر بأحد خلفه وقلبه ينبض بقوه نظر خلفه وجد شاهين يقف في الزاويه بجلبيته البيضاء ويربط يداه وينظر له بأبتسامه أبتسم الجبالي وهو يدمع فلقط ارتاح كثيرا بأنه قط أوصا بوصيته اخيرا...
................
اسفه طبعا علي التأخير بس طبعا انتوا عارفين رمضان والعزومات هنا وهناك وكمان في حاجات كتير بعملها للدراسه بتاعتي حاجات بتتسلم ابحاث شيتات فصول كشاكيل هتتسلم ادعولي ياجماعه لان في امتحانات اون لاين قربت وكمان بعد العيد حاجات هتتسلم والامتحانات هوب بعتها علي طول ادعولنا ياجماعه ربنا يستر وأعذروني بجد لاني حرفيا كان نفسي انزل من بدري وده مضايقني اوي سيبكم من كل ده وقولولي رأيكم في البارت وخلينا ندردش شويه بتابعوا مسلسلات ايه 🤔??!!!...
****************
أنت تقرأ
*غريب الصعيد-*
Mystery / Thrillerغريب عن الصعيد فقط عالمه بين الأجيال الجديدة وثقافته مثل ثقافه جيله لم يعرف احد سوي حبيبته وهي التي الاول دق قلبه لها كما أي شاب يدق قلبه لها الاول فهي حبيبته الاولى والأول والدته التي لم يوجد احد سواها فى حياته وهي فقط من عائلته لم يعلم له عائله أخ...