13

72 1 4
                                    

اديني بعوضلكم عن التأخير ببارت حلو وطويل اتمني يعجبكم رأيكم مهم في التعليقات قراءه ممتعه...☺️✨
*******************
خرج الجميع بعد موافقه غفران بزفافه علي چليله بصعوبه وقف غفران وهو يراه جلال يتكلم مع حمدان بغضب ذهب له غفران بمكر تقرب منهم ووضع يده علي كتف جلال وهو ينظر له بمكر...
"غفران"بمكر: به مالك غضبان ليه عاد في عريس يغضب يوم فرحه ولا ايه ياچلال ياولد عمتي....
ابتعد جلال عنه بضيق فهو يتحكم به لم يتوقع منه هذا أنه يحدد زواجه ويحدد اي فتاه له فهو غضب منه بشده...
"غفران"بهمس وهو مبتسم: طب أقولك هما عيله محروس بيناتنا تار چدي الچبالي هو اللي كان ليه يد بموت چدك والتار ياتقتله يايقتلك فقررت أني إن ننهي التار والدم ونخليها نسل صدقني اختارتلك صوح مع الايام هتعرف يالا بقي انهارده فرحك ياولد عمتي اتبسط ده يومك ياعريس....
ذهب غفران من أمامه وهو مبتسم بمكر نظر له جلال بضيق ثم نظر لحمدان بغضب مكتوم رفع حمدان أبداه الاثنين أنه ليس له علاقة بهذا الموضوع وقف غفران ونظر له و أبتسم أبتسامه جانبيه...
"غفران"بأبتسامه ماكر: چلال ياولد عمتي...
نظر له جلال بفتور غضب مكتوم...
"غفران"بأبتسامه جانبيه: أركب عربيه چدك وروح سلم علي عيلتك وأني هركب عربيتك اهو عچبتني وناوي أچربها ياولد عمتي ولا مش هتوافق...
"جلال"بأبتسامه متصنعه: لا ازاى هوافق طبعا ده كله بمال جدنا وانت كبيرنا اعمل ما بدالك يابن خالي عن أذنك هروح اشوف اهلي وأسلم عليهم....
ذهب جلال من أمامه بضيق وهو يتمتم بسره اشياء بكل غيظ نظر له غفران بمكر...
"غفران"بأبتسامه ماكره: چلال ولد عمتي..
نظر له جلال بضيق وهو ينتظر بقيه حديثه...
"غفران"بغموض: أبقي عاود ياولد عمتي رايد أشوفك مره تانيه خلي بالك من روحك وخلي بالك من الشچرة ياولد عمتي...
أبتسم بمكر وذهب هو حمدان بسياره جلال الذي ينظر له بأستغراب...
ركب السياره وذهب بها ولكن بنصف الطريق حدث حادثه لم يتوقعها سياره نقل كبيره دخلت بسيارته وتقلبت السياره عده مرات فتح جلال عينه وهو يشعر أن العالم يدور حوله شعر بشئ يسيل علي وجهه وضع يده لوجهه وجدها دماء نظر حوله وخرج من سيارته ظل ينظر حوله وكأنه يسأل للطبيعه ماذا حدث نظر للسياره التي دمرت من الحادثه ثم اندهش عندما وجد أن السياره أمام الشجره وبجانبها ترعه تذكر كلام غفران فعلم أنه يعلم بلحادثه تحرك جلال بصعوبه فأن قدمه مصابه ظل يمشي حتي وجد قصر الچبالي نظر الغفر له بدهشه أسنده واحد من الغفر والثاني ركض للخادمه نچيه التي ذهبت سريعا للداخل تخبرهم بما حدث...
"نچيه"تتنفس بصعوبه: ستي الكبيره ياستي الكبيره...
كانت النساء تجلس تضع قدم فوق الأخري في القصر وحكيمه تشري الشاي المفضل لها نظرت لها ببرود وهي ترتشف بعض من الشاي...
"حكيمه"بأنزعاج: خبر يلمك الدخله بتاعتك دي فيها مصيبه قولي ياكارثه هانم...
"نچيه"بدموع: سيدي چلال وصل بس عامل حادثه واعره قوي...
قامت حكيمه بفزع ونظرت لها بصدمه نزلت فتحيه علي صوت نچيه العالي وهي تصرخ بأسم أبنها...
"فتحيه"بصراخ: چلال ولدي...
"حكيمه"بغضب: أكتمي...
ظلت تبكي علي ابنها نظرت حكيمه لنچيه بأن تكمل...
"نچيه": بيقولوا إن في عربيه نقل دخلت في عربيه چبالي بيه وكان چلال بيه هو اللي كان بيسوقها...
انصدمت فتحيه واسكاء فكانت تريد الحادثه لغفران وليس لجلال نظرت حكيمه لهم وهي تبتسم بسخريه..
"فتحيه"بخوف: وهو فين دلوق...
:أنا هنا ياأمي...
شهقت فتحيه واسماء وفاتن بمظهره كان وجهه ملئ بكدمات ودماء تزيل من رأسه وقدمه يحركها بصعوبه ركضت فتحيه عليه وهي تقبل رأسه بلهفه...
"فتحيه"بدموع: ياحبيبي ياولدي عملوا فيك إيه انت منيح حاسس بحاچه...
"جلال"بتعب: أنا كويس ياما متخافيش شويه كدمات بس مش اكتر هطلع بس استحمي ونام وهبقي كويس إن شاء الله...
نظر جلال لشقيقاته وسلم عليهم ثم ذهب لجدته يسلم عليها ويقبل يديها كانت صفاء جالسه تنظر له بأبتسامه كان شاهين يتمني أن يراه وكان يتحدث عنه كثيرا وأنه إذا عاشوا معهم سيكون صديق لأكرام بلتأكيد...كاد يسلم جلال عليها بعد حكيمه عرفته من تكون ولكن منعته فتحيه بحجه أنه متعب...
"فتحيه"وهي تنظر لصفاء بغيره: معلهش ولدي تعبان شويه رايد يتسبح ويرتاح هبابيه يالا ياولدي اطلع علي غرفتك وناملك ساعتين يكونوا خلصوا الوكل...
نظرت حكيمه لصفاء التي ظهر علي وجهها الحزن مو تصرف فتحيه ثم نظرت لفتحيه بمكر ثم غمزت لنچيه التي فهمتها..
شهقت"نچيه"بدهشه: باه كيف ديه ينام هو يروح يتسبح ويغير غلچاته اللي عامله كيف حريم البندر...
"أسماء"بغضب: بتقولي ايه يابهيمه أنتي مش خابره بتكلمي مين ديه ولد عتمان الدمنهوري وحفيد الچبالي قمان يعني سيد سيدك يابهيمه اتحتدي إمعاه بأدب وتنزيل رأسك في الأرض قمان ولو مش عاچبك تضربي بچذمه القديمه وتغوري من إهنيه مش خابره متسحملينك ليه...
"حكيمه"بفخر: علشان ديه ربايه الچبالي وأكبر منك بخمس سنين يعني انتي اللي تحترميها ومتقاطعيهاش مره تانيه ودي ست ستك يابهيمه متتحتديش إمعاها إكديه تاني لهكون قاطعه خبرك يابت فتحيه لما تكوني رايده تتحتدي وياها تتحتدي بأدب ياما هكوو اني معلمهالك لو امك فتحيه معرفيتش تربيكي يابت عتمان أتعلمي كيف تتحدتي معاها وقدامي وازاي تحرمي وچودي وعدم غيابي بت قليله الربايه بصوح شوفي بتك ياللي لسانك انقطع واضح إكديه مش انتي بس عايزة ربايه من اول وچديد انتي وبتك قمان بلا هم كملي يانچيه في ايه...
نظرت اسماء لها بفتور وغضب شديد نظر فتحيه بحده لأبنتها فهي قد أقلت احترامها وبشده أمامهم نظرت نجيه لهم بأبتسامه رضا فحكيمه اخذت حقها حتي لو من بنتها ثم تابعت بمكر وهي تركز علي رد فعل فتحيه واسماء...
"نچيه"بمكر: اصل المفروض يتسبح ويغير خلجاته علشان ينزل يشوف الرجاله اللي تحت بتزين القصر ويروح لغفران بيه ياخد منيه حاچات العروسه ويروح لأهلها وياخدها من إهناك ويچيبها إهنيه تتزين في بيت الكبير غفران بيه قال إكدية ويروح يچيب المأذون علشان دخله چلال بيه ونعمه بت محروس وغفران بيه وچليله هانم...
صدمه الكمت فتحيه وفاتن أما أسماء صدمتها اتحولت لغضب شديد...
ضحكت حكيمه بخفه علي مظهرهم قامت صفاء سريعا من الخبر وقلقت بشده وهي تنظر لحكيمه التي أمسكت يدها حتي اهداء وتشاور برأسها ستفهمها لاحقا جلست صفاء تفكر بماذا سيحدث...
"فتحيه"بصدمه: مين ديه اللي عيتچوز بت محروس وبتاع مين بنزين دول مش من توبنا باه هو غفران رايد يچوز ولدي علي كيفه ومن مين من بت چاهله وبراويه لاه معرضاش واصل بلحديت الماسيخ ديه...
"حكيمه"بغضب: ومين قال إن حد رايد يسمع موافقتك يابهيمه أنتي باه هتمشي كلامك علي الكبير إياكي مخبوله انتي ولا ايه أسمع يابن دمنهوري انت حفيدي اه ولكن تكسر كلمه الكبير لاه اقتلك وانت مكانك مش علي أخر الزمن نكسروا عوايدنا علشان شويه حريم اللي قاله يتسمع ومن غير حرف فاهم...
تقرب منها"جلال"بتعب: بس يرديكي أنه يتحكم فيها كده وأنه يجوزني وينقي البنت علي مذاكه هو...
"حكيمه"بفخر: لو كنت موچود مع ولد خالك يوم الحكم علي التار بين عيلتك وعائله الفتوة وعيله محروس كنت سمعت غفران عمل ايه علشان التار يوقف كان زمانه اختار أنك تنزل وتقتل ولد محروس علشان تار الچبالي ونار شاهين ميروحش هدر...
نظرت صفاء لها بصدمه وهي تركز علي كلامها بكل حرف وتقرب منها بضياع...
"حكيمه"بحده: كنت هتنزل تقتله ويقتلك ولا تنزل تتچوز وتبني عيله من بت محروس البت اني خبراها منيح وغفران اطقس عنيها وخبر عنيها أنها دي اللي تصونك وحافظ علي بيتك ومتخافش هي هتعيش إهنيه وهمل يالا علشان متعوقش عليها همممل...
ذهب جلال من أمامها وهو حزين لم يفهمه أحد ....
"أسماء"بغضب: هو حفيدك ديه فاكر إن احنا لعب بيحركها كيف ما هو رايد ورحمت چدي ما هسكت ..
ذهبت لغرفتها بغضب أما فاتن ركضت لغرفتها وهي تبكي فلقط أحبته نعم لم تراه سوي اسابيع ولكن أحبته...
نظرت فتحيه بصدمه كادت تتكلم ولكن قاطعتها حكيمه بصرامه..
"حكيمه"بصرامه: هملي اعملي الوكل علشان شويه والچزار هيچي يدبح الدبايح وراكي هم ما يتلم انتي وبناتك وقمان علي الفجريه تكوني حضرتي وكل العرايس علشان الصباحيه هملي...
"فتحيه"بدهشه: بس إكديه مهنمشي واصل اليوم عيخلص بسرعه بتحضرات النقارة...
"حكيمه"بغضب: عنك ما نمتي هملي يحسن الكبير يستعوجنا هملي خبر يلمك...
ذهبت فتحيه بغيظ منهم لتحضر تحضيرات الزفاف انتبهت حكيمه لوقوف صفاء تنظر لها بضياع ودموع تنهمر علي خديها وقفت أمامها لتفهم ماذا حدث...
"حكيمه"بأستغراب: باه مالك يامره الغالي...
"صفاء"بدموع: هو تار شاهين ازاى شاهين مات موته ربنا ازاى يبقي في تار...
"حكيمه"بهدوء: إقعدي وإستهدي بالله وهفهمك علي كل حاچيه...
جلست صفاء وامامها حكيمه تحكي لها بما حدث في المندرة وفهمت أنه قد قتل وهي تنظر لها بتركيز...
"صفاء"بصدمه: يعني أكرام عرف مو ساعه ما جينا هنا طب ازاى ساكت كل ده طب ليه ينسي تار أبوه أو يخلصه عن طريق جوازه ازاى ديه متخشش الدماغ...
"حكيمه"بحده: باه التار خلص خلاص مريدناش حد من رچالتنا يموت أو يدخل في معارك خافي علي ولدك ومتلعبيش بدماغه ياصفاء الحمدلله ولدك رچعلنا وبقي الكبير وكلمته كل شنبات الرجاله اللي في البلد بينفذوا كلامه مفيش راچل يخالف كلمته باه هو اني اللي هعرفك عوايدنا اكيد ولدي خبرهولك مش إكديه هدي حالك بقي وقومي ساعدي إمعاهم چوه نقارة ولدك إنهارده إفرحي وإنبسطي قومي يامرت الغالي....
"صفاء"وهي تتحدث نفسها: افرح ازاى افرح أن بنت الناس اللي قتلوا جوزي هتيجي هنا وأننا هناسبهم العمر كله طب افرح ازاى يامصيبتك ياصفاء يامصيبه ابنك ياصفاء طب وربنا لما تجيلي يابن بطني اصبر عليا....
ذهبت صفاء من أمامها ودخلت غرفتها نظرت له حكيمه بدهشه وهي تصفع يد علي الأخري...
"حكيمه"بدهشه: باه الوليه أتچننت....
نظرت بجانبها وجدتت نجيه مازالت واقفه حركت حكيمه يدخا أن تأتي لها ركضت نجيه لها وتجلس أمامها بجانب قدميها وهي تدلكلها...
"نچيه"بأبتسامه: نعم ياستي...
"حكيمه"بأزعاج: كفايه يابت وچعتي رچلي قلتلك ميت مره إقعدي چاري متقعديش إكديه..بس حقه يابت انتي عچبتيني بصحيح تفهميها وهي طايريه..
"نچيه"بأبتسامه: عچبتك صوح طب مفيش حاچيه إكديه ولا إكديه...
"حكيمه"بشك: رايده إيه يابت هريدي..
"نچيه"بخجل: رايده منيكي تشغلي خضر إهنيه في الدوار...
شهقت"حكيمه"بصدمه: باه كيف ديه يامخبوله انتي عايزاني اشغل اللي عاشقك إهنيه ومعاكي في نفس الدوار اتخبلتي إياااكي...
"نچيه"بخوف: هششش وطي صوتك بالله عليكي ياكبيره لو حد سمع هيقول لغفران بيه وهيقطع خبري بالله عليكي لتشغليه غفير إهنيه والله هو بيشتغل كيف الساعه وصاحب امانه وأضمنهولك برقبتي بس بالله عليكي شغليه مع غفران بيه يحسن الأرض اللي كان بيشتغل عليها طرده نصراني بيه عشان ولده بيكره لانه دراعه اليمين وبخ سمه في ودان البيه وخلاه يطرده ومشاه ورايد دلوق يشتغل علشان خاطري ياكبيره اجبري بخاطري بالله عليكي بالله عليكي...
"حكيمه"بتفكير: خلاص بقي هقول لغفران بس اوعاكي تتحتدي وياه لاه قدامنا ولا من ورانا اقطع خبرك وادفنك مطرحك معيزاش قله حياه سامعه...
"نچيه"بلهفه: سامعه والله وبعدين ديه خطيبي مش هو طلبني من الچبالي البيه الكبير وقال نتچوزه بعد سنتين واهو عده منيهم كتير مفضيلش إلا القليل يعني خلاص هيبقي چوزي وانتي تعرفي عني إكديه بردك أني تربيتك ياكبيره معخيبش ظنك واصل بس بالله عليكي متقوليش إني طلبت منيكي الشغل ديه قولي انتي اللي رايده يشتغل وانو طلب منيكي إكديه وانا هقول لخضر إن غفران بيه رايده يشتغل وياه وسمع عنه كل الزين ماشي ياكبيره...
"حكيمه"تنظر لها بتركيز: اه منك سوسا ياتربيه حكيمه ماشي بس لو غفران شم خبر ملياش دعوه بيكي يكشي يكسر عضمك ملياش دخل سمعاني...
"نچيه"بلهفه: لاه متخافيش لا انتي خابره حاچيه ولا ليكي دخل بحاچيه وربنا ميچبش مصايب واصل...
"حكيمه"بحده: يالا همي من جدامي حضري إمعاهم تحضيرات النقاره العرايس زمانهم چايين ولساتها الهانم چليله هتيچي أما نشوف بت عثمان محيرم...
"نچيه"بلهفه وهي تركض للداخل: أمرك ياكبيره...
ذهبت سريعا للمطبخ لتحضر معهم تحضيرات النقاره أو الزفاف...
**********

*غريب الصعيد-*حيث تعيش القصص. اكتشف الآن