"Hah! Duk senyum-senyum dari tadi, kau dah ada boyfriend ke?"
Cepat-cepat Adelia menyorokkan telefonnya dibawah bantal. Terkejut dijerkah seperti itu sampai pucat pasi dibuatnya.
"Kau dah ada boyfriend ke? Kenapa aku tak tahu?" Amelia menjatuhkan badannya diatas katil, ikut meniarap seperti Adelia. Gadis berkulit sawo matang itu mengecilkan matanya, cuba meneliti perubahan raut wajah sahabatnya.
"Kau jangan tipu aku, Del. Kita ni semua dah kongsi. Underwear dengan bra je belum." Amelia tertawa geli.
"Ish kau ni, mengarut je lah!" Lantas Adelia bangkit menuju kearah almari miliknya. Pertuduhan Amelia harus dinafikan, kalau Amelia tahu dengan siapa Adelia berbalas mesej pastu akan dicaci maki 7 keturunan.
Gadis itu mengeluarkan sehelai blouse berwarna putih dan jeans, perancangan hari ini untuk pergi ke kedai buku bersama Amelia tapi terbantut akibat terlalu asyik membalas pesanan dengan Ren.
"Siapa boyfriend kau Del?" Amelia cuba menyoal siasat Adelia. Jarang betul dapat tengok Adelia tersengih-sengih begitu.
"Aku cakap bukan boyfriend!"
"Eh la, jangan la marah. Tanya je pun." Amelia mencebik. Adelia memutarkan bola mata lalu membuka baju, menyisakan singlet yang dipakai.
"Kau ingat tak Thaqif?" Soal Amelia.
"Thaqif?" Adelia melihat keatas cuba mengingati nama yang disebut Amelia. "Oh, Thaqif anak Cikgu Normah! Haa kenapa dengan dia?"
"Haritu aku terjumpa dekat sekolah masa jumpa Papa. Dia tanya kau sihat ke tidak?"
"Kau jawab apa?"
"Aku jawab lah sihat. Lepastu dia mintak nombor phone kau."
Mendadak Adelia berhenti dari memakai seluar lalu membalikkan badan.
"Dah tu kau bagi?"
"Gila... mestilah tak. Hahaha" Lucu sekali melihat reaksi Adelia yang terkejut.
"Tapi kan Del, kau taknak ke try anak Cikgu Normah tu? Hensem kot."
Adelia menggidik ngeri. Thaqif dan Adelia? Mintak simpang. Adelia lebih rela berteman lelaki kan beruang daripada Thaqif.
"Taknak aku."
Thaqif, anak PK HEM disekolah Menengah Harmoni 3 itu budaknya nakal. Ada saja kenakalannya menyakitkan hati Adelia. Sudah lah, Adelia malas nak ingat. Thaqif bukan watak penting dalam cerita ini.
Telefon berdenting membuat Adelia berlari kekatil tapi tangan Amelia lebih laju. Cepat-cepat Amelia membaca pesanan yang ditinggalkan.
"Aku lagi sibuk. Hati-hati di ja- Aduh."
Satu cubitan hinggap diperut Amelia, padan muka.
"Wahh pakwe dari seberang." Sambungnya lagi dengan perlian. Tak sangka pula citarasa Adelia satu negara dengan Rizky Febian.
YOU ARE READING
Ternyata Cinta
RomanceGenre: Mellodrama, slow burn For Mature readers (18+) Cerita ini 100% imaginasi penulis dan tidak ada kena mengena dengan yang hidup ataupun yang mati. Jika ada, itu hanya lah satu kebetulan. "Siapa nama kamu?" "Bunga Adelia. Abang?" "Namaku Ren." P...