Tengku Isaac Mateen
&
Dianne FeloraKereta Mercedes-Benz berwarna hitam yang dipandu laju oleh Isaac, kini mula mengurangkan kelajuannya. Kereta dipandu memasuki satu jalan sedang-sedang kecil. Usai memarkirkan kereta, Isaac menoleh kearah Dianne.
Wanita itu tertidur. Mungkin kerana tempoh perjalanan yang memakan masa lebih daripada dua jam atau mungkin Dianne letih setelah habis kelas tadi. Tali pinggang keledar Dianne dibuka perlahan-lahan.
Suara radio dikecilkan.
"Baby, bangun." Bahu Dianne digoyang sedikit.
"Anne, kita dah sampai." Ujarnya lagi. Kali ini tangannya bermain dengan rambut Dianne yang menutupi sedikit wajah cantik itu. Pipi Dianne diusap lembut namun wanita itu masih dalam lenanya.
Siku diletakkan diatas armrest kereta lalu tangannya menongkat dagu. Menatap dekat wajah Dianne dengan dalam. Ah, dia tidak pernah tahu bahawa menatap wajah Dianne dalam diam dan tanpa sebarang kata memberinya rasa tenang sebegini. Hatinya tidak dapat menafikan kecantikkan yang dimiliki Dianne.
Matanya tak salah memilih.
Idea nakalnya mula menjengah di ruang minda. Wajah Dianne ditiup manja. Adakalanya hidung mancung Dianne dicuit-cuit lembut. Perbuatan itu diulang berkali-kali sehingga dahi Dianne mula berkerut. Dianne membuka perlahan matanya dan perkara pertama yang menyapa iris matanya adalah wajah kacak Isaac.
Automatik kepalanya bergerak ke belakang dan Isaac juga dengan pantas memegang belakang kepala Dianne agar tidak terhantuk pada cermin kereta. Terkebil-kebil mata Dianne yang sedang mamai itu memandang Isaac.
''Kita sudah sampaikah? Kat mana ni?'' soal Dianne sambil menolak lembut tangan Isaac pada kepalanya. Dia membetulkan posisi duduknya.
''Cameron Highland. Jom.'' Balas Isaac ringkas seraya mematikan enjin kereta. Isaac membetulkan urat leher dan tangannya yang tegang kerana lama memandu. Sehingga bunyi seakan patah, barulah dia merasa lega.
Dianne menggeliat sepuasnya sebaik sahaja keluar daripada kereta. Fuh, penat juga tidur dalam kereta!
''Jauhnya you bawa I sekadar nak jalan-jalan? Nanti waktu balik mesti hari dah malam.'' risau Dianne. sekarang pun sudah pukul lima petang.
''Siapa kata kita akan balik malam ini juga?'' Isaac sengaja berteka-teki.
''Ingat tak I sudah janji nak bagi you reward habis exam haritu?'' Dianne angguk kepala.
''Inilah reward dia. Short vacation to release your stress. Kita akan stay sini selama dua malam. But before that, sorry sebab bawa you pergi holiday dekat je dan tak lama. Next time, I janji I akan cari masa yang sesuai untuk bawa you holiday overseas. You holiday puas-puas, okay?'' jelas Isaac yang sedang membuka bonet kereta itu. Dia mahu mengambil beg pakaiannya.
Sebaik sahaja Isaac berpusing dari bonet kereta dengan beg pakaian di tangan, dia dikejutkan dengan pelukan Dianne secara tiba-tiba. Erat wanita itu mendakapnya. Beg pakaian dijatuhkan ke bawah sebelum dia turut membalas pelukan itu.
''Thank you for the reward. I appreciate it.'' ucap Dianne ikhlas. Kepala didongakkan dan direhatkan pada dada Isaac. Pandangan mereka bersatu.
Kenapa Isaac baik dengannya? Isaac tahu bagaimana caranya untuk membuat dia gembira tanpa perlu Dianne meminta. Tadi Isaac hadiahkannya beg berjenama dan sekarang Isaac bawa dia pergi holiday.
Dia sukakannya dan dalam masa yang sama dia tidak boleh terus membiarkan diri terbiasa dengan layanan ini.
''Anything makes my baby happy.'' Isaac usap pipi lembut Dianne.
YOU ARE READING
Attraction (SU)
RomanceTertarik pada pandangan pertama hanya kerana rupa paras, itu definisi mudah untuk perkataan ATTRACTION. DIANNE FELORA, miliki aura itu. Ironinya hanya dengan satu sentuhan, TENGKU ISAAC MATEEN terbuai dalam pangkuan. Tetapi, berada di bawah kawala...