18

1.9K 211 42
                                    

       "Sejak bila Kapten Hazi aku ni pandai diam, hm?" Soal Zayn sedari Hazi tidak banyak mengeluarkan kata sepanjang mereka makan bersama.

"Diam pun salah?" Terangkat sebelah alis Hazi. Memandang Zayn di hadapannya yang sedang merenung tepat ke dalam anak matanya.

"You're acting weird."

"Something's up?" Kini Zayn menyandar selesa ke kerusi. Kedua-dua belah tangannya naik memeluk tubuh.

"No," Ringkas respons wanita itu sambil menyua makanan ke dalam mulut.

"Tell me. What's on your mind, Hazi?" Diendahkan jawapan Hazi seketika tadi. Zayn cukup mengenali Hazi.

"Kenapa kau nak paksa aku? I said it was nothing. Do I have to repeat myself?" Berkerut-kerut dahinya, menahan marah. Hazi masih menjamah makanan di atas pinggannya. Tidak suka dengan sifat Zayn yang suka memaksa-maksanya.

Zayn hanya diam. Mata kekal merenung raut wajah Hazi yang tidak berubah.

"Kau tahu kan, aku akan jarang balik KL lepas season mula?"

"So, while I'm still standing right here, share everything with me. Every bits of your life. Every single thing in your mind. Every thing, Hazi Marilyn." Tona nada Zayn berubah tegas.

"Urusan hidup aku tak ada kaitan dengan kau. Kau tak balik KL? Silakan. Aku tak halang, dan aku tak kisah, Zayn." Kian masing-masing sudah meletakkan sudu garpu di tepi piring. Saling melawan mata.

Ego lawan ego.

"Oh, so close. Everything related to you is my business." Zayn masih berkeras.

"Let's end our contract, Zayn." Kata-kata mengejut yang keluar dari bibir Hazi membuat Zayn terdiam. Kejadiannya terlalu pantas untuk otaknya berfungsi.

"I disagree. You know what cost you if you break our contract?" Lama Zayn memandang wajah Hazi. Tidak percaya. Hazi cuma membuat keputusan meluru.

"Aku tahu. Dan aku akan bayar pampasan dengan jumlah yang sama dari kontrak." Tiada perasaan terselit di nada Hazi. Pandangan itu kosong.

"You're not leaving until I heard an explanation." Pantas Zayn merentap tangan Hazi yang berdiri dari kerusinya.

"I don't owe you any explanation." Spontan Hazi melepaskan jemari Zayn dari menggenggam pergelangan tangannya.

"Lepaslah, Zayn!" Nada Hazi naik seoktaf.

"Berambus dari hidup aku. Kau bukan sesiapa bagi aku dan aku tak perlukan kau." Tercungap-cangap dadanya setelah melepaskan amarah.

"No. You chose me and that's going to stay until the end of our contract."

"I don't care if you hate me, I don't care if you want to push me away. Do as you please, but I'll stick here and hold your 'fake' boyfriend status until we done with our part."

"Kalau kau nak mempergunakan aku sekali pun, buat sampai habis. I let my guard down because of you, Hazi Marilyn. Jangan sia-siakan pengorbanan aku." Semakin dalam panahan mata Zayn kepada Hazi. Seolah-olah memberi kesedaran kepada wanita itu.

"You think you're special to me? Not even a bit, Zayn." Lelaki itu butakah? Masih tidak nampak betapa Hazi ingin melepaskan lelaki itu?

"You choose me to be your contract boyfriend
over every men you know. Mind to explain that, Captain Hazi?" Di sudut lain, Zayn tidak mengalah. Dia tidak akan beranjak selagi tiada jawapan.

"Cukup, Zayn. Aku penat." Hazi menghela nafas berat.

"Penat dengan aku? Kau yakin kau penat dengan aku?" Kedua-dua belah tangan Zayn naik menggenggam bahu Hazi.

𝐃𝐞𝐬𝐭𝐢𝐧𝐲 [SU]Where stories live. Discover now