Matahari yang baru terbit menyapa langit yang berwarna jingga, memancar sinarnya melalui jendela kecil yang sudah berkarat. Sebuah bilik sempit di mana dindingnya penuh dengan tanda goresan dan coretan kenangan masa lalu menjadi saksi bisu kepada kehidupan seorang anak muda yang baru sahaja pulang dari medan perang.
Haris, seorang remaja yang berumur 17 tahun, berdiri kaku di hadapan cermin usang itu. Wajahnya tidak lagi menampakkan keanak-anakan seperti dulu. Ada bekas luka yang membekas di pipi kiri, sebuah tanda kekejaman yang telah dia alami. Mata hitamnya memancarkan kesedihan yang mendalam, tetapi di sebalik kesedihan itu, tersembunyi kekuatan yang luar biasa, kekuatan yang hanya boleh dimiliki oleh seseorang yang telah melalui neraka dunia.
Dia telah hidup sebagai askar upahan selama bertahun-tahun, selepas kematian kedua orang tuanya dalam serangan keganasan yang tidak terduga. Diculik dan dipaksa untuk bertempur, Haris telah melihat dan melakukan perkara-perkara yang tidak sepatutnya dilihat atau dilakukan oleh seorang remaja. Setiap peluru yang dilepaskan, setiap musuh yang ditumbangkan, hanya menambah beban di bahunya yang sudah sarat dengan dosa dan rasa bersalah.
Namun, setelah bertahun-tahun bergelut dengan maut, dia akhirnya dibebaskan dari dunia kelam itu. Seorang lelaki misteri, yang mengaku sebagai rakan lama ayahnya, telah menyelamatkannya dari neraka tersebut dan membawanya pulang ke tanah air. Tetapi dunia yang Haris kenali sudah berubah. Segala-galanya kini asing baginya. Keluarga yang dia tinggalkan, kawan-kawan yang dia rindukan, semuanya telah hilang ditelan masa.
Kini, Haris terpaksa kembali ke kehidupan biasa sebagai seorang pelajar sekolah menengah. Namun, dia tahu hidupnya tidak akan pernah sama lagi. Dengan pengalaman dan kemahiran yang dia miliki, dia terpaksa menyembunyikan identitinya yang sebenar, menyamar sebagai pelajar biasa di sebuah sekolah yang dipenuhi dengan pelbagai cabaran baru.
Dalam diam, dia berjanji pada dirinya sendiri untuk melindungi orang-orang yang dia sayangi, walau dengan apa cara sekalipun. Tetapi dia juga tahu, musuh-musuh dari masa lalunya tidak akan membiarkan dia hidup dalam damai. Ancaman bahaya terus membayangi, dan Haris perlu sentiasa bersedia untuk menghadapi apa jua yang bakal tiba.
Ini adalah kisah tentang seorang remaja yang cuba untuk menjalani kehidupan yang normal selepas terlepas dari genggaman kematian, tetapi bayang-bayang masa lalu terus menghantui. Haris tahu, jalan di hadapannya penuh dengan rintangan, tetapi dia bertekad untuk melangkah dengan penuh keyakinan, kerana dalam hatinya, dia adalah seorang pejuang—seorang askar yang tidak pernah kalah.
YOU ARE READING
Antara Hidup dan Mati
ActionHaris Seorang bekas tentera upahan yang berpengalaman luas dalam pertempuran, Haris terkenal dengan kemahiran tempurnya yang luar biasa dan keberanian yang tidak berbelah bahagi. Setelah bertahun-tahun berperang di pelbagai medan di seluruh dunia, d...