Bab 9: Kejatuhan dan Pengkhianatan

4 0 0
                                    


Kenderaan yang membawa Haris, Iskandar, dan Farid bergerak dengan laju melalui jalan-jalan gelap di malam hari. Dalam kenderaan tersebut, suasana adalah tegang. Farid, yang kini diikat dan terpaksa duduk di tengah-tengah, kelihatan gelisah, sementara Haris dan Iskandar masing-masing memikirkan langkah seterusnya.

"Kita perlu menuju ke tempat yang selamat," kata Haris sambil memerhatikan keadaan di luar. "Di mana kau rasa kita boleh bercakap dengan selamat?"

Iskandar berpaling ke arah Farid, masih waspada. "Ada tempat aman yang aku tahu di luar bandar. Tempat itu terlindung dan tidak mudah dikesan. Kita boleh berhenti di sana untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan."

Farid mengangguk, tetapi wajahnya menunjukkan kebimbangan. "Tapi, kalian mesti cepat. Jika mereka mengetahui lokasi kita, mereka akan datang dengan kekuatan penuh. Dan aku tak tahu berapa lama aku boleh bertahan jika mereka datang."

Perjalanan mereka tidak terhenti, dan dalam suasana yang semakin tegang, Haris melihat tanda-tanda kenderaan lain mengikuti mereka dari jauh. Keadaan ini membuatkan dia semakin berjaga-jaga. Mereka perlu memastikan bahawa mereka tiba di tempat selamat tanpa diserang lebih awal.

Setibanya mereka di tempat yang selamat, sebuah rumah lama di kawasan luar bandar, Haris dan Iskandar memastikan kawasan sekitar adalah selamat sebelum membawa Farid keluar dari kenderaan. Mereka memasuki rumah yang kelihatan usang tetapi cukup baik untuk menjadi tempat perlindungan sementara.

"Farid, sekarang masa untuk kau beritahu apa yang kau tahu," kata Iskandar, memandu Farid ke ruang tamu rumah tersebut. Haris masih memerhatikan dengan penuh perhatian, memastikan tiada ancaman yang mendekat.

Farid duduk di meja di tengah-tengah bilik, dan Haris melepaskan ikatan di tangannya, tetapi tidak tanpa kawalan. "Baiklah, aku akan beritahu kau apa yang aku tahu. Tapi tolong faham, ini bukan maklumat yang mudah untuk didapatkan."

Farid mula bercakap, menerangkan dengan terperinci tentang struktur organisasi yang sedang diburu. Dia menceritakan tentang pemimpin utama, rancangan mereka untuk melancarkan serangan besar-besaran, dan bagaimana mereka merancang untuk menjatuhkan lawan mereka, termasuk Haris dan Iskandar. Informasi itu menunjukkan bahawa organisasi tersebut mempunyai lebih banyak pengaruh dan kekuatan daripada yang mereka sangka.

"Ada satu operasi besar yang sedang dirancang," kata Farid dengan nada cemas. "Mereka akan melancarkan serangan di beberapa lokasi strategik, dan kau—" dia memandang ke arah Haris, "—adalah sasaran utama mereka. Mereka mahu membuat contoh daripada kau untuk menakutkan yang lain."

Haris menggigit bibirnya, berfikir tentang apa yang dikatakan Farid. Jika benar, maka masa mereka semakin singkat. Mereka perlu bertindak cepat untuk menghentikan serangan ini dan memusnahkan rancangan organisasi tersebut.

Namun, ketika Haris sedang memikirkan strategi, Iskandar mengeluarkan telefon bimbitnya dan melihat mesej yang baru diterima. Wajahnya berubah serius, dan dia segera mengangkat telefon itu.

"Ada sesuatu yang tak kena," kata Iskandar, suaranya penuh dengan ketegangan. "Aku baru terima maklumat bahawa ada serangan yang sedang dipersiapkan terhadap tempat perlindungan kita."

Haris segera berdiri, memandang ke arah Iskandar dengan tajam. "Apa maksud kau?"

Iskandar mengerutkan dahi. "Mereka tahu lokasi kita. Mereka telah mengesan kita."

Belum sempat mereka merancang langkah seterusnya, satu letupan besar berlaku di luar rumah. Kenderaan yang mereka gunakan tadi telah meletup, menyebabkan rumah bergetar dan mendatangkan panik di kalangan mereka. Jelas bahawa musuh mereka telah berjaya menjejaki mereka.

"Cepat, kita perlu keluar dari sini!" jerit Haris sambil menarik Farid ke arah pintu belakang. Mereka semua berlari keluar dari rumah, cuba mengelakkan letupan dan serpihan yang berterbangan.

Di luar rumah, Haris, Iskandar, dan Farid berlari melalui hutan kecil di sekitar rumah. Mereka bergerak dengan cepat, berusaha untuk mengelakkan musuh yang mungkin datang untuk mengejar mereka. Dalam kekacauan itu, Farid kelihatan semakin tertekan, dan Haris tahu mereka perlu mencari tempat perlindungan yang lebih baik dengan segera.

Sambil berlari, Farid tiba-tiba berhenti dan berpaling ke arah Haris dan Iskandar. "Aku... aku ada maklumat lebih lanjut tentang pemimpin utama mereka. Tapi aku perlu menjelaskan di tempat yang lebih selamat."

Haris dan Iskandar saling berpandangan, memahami bahawa mereka perlu terus bergerak dan mencari tempat yang lebih selamat. "Kita tak ada pilihan lain," kata Haris. "Kita akan cari tempat perlindungan lain dan ambil masa untuk merancang semula."

Mereka akhirnya menemukan sebuah pondok kecil di dalam hutan, tempat yang agak terpencil tetapi cukup baik untuk menenangkan keadaan seketika. Setelah memastikan kawasan sekitar selamat, mereka masuk ke dalam pondok dan memulakan perbincangan.

Farid mengambil nafas panjang dan mula menjelaskan lebih lanjut tentang pemimpin utama organisasi, strategi mereka, dan bagaimana mereka merancang untuk mengelakkan serangan besar yang akan datang. Dia menunjukkan beberapa peta dan dokumen yang dia simpan, yang memberi mereka petunjuk tentang apa yang perlu dilakukan.

"Kita perlu menyusup ke dalam pusat operasi mereka," kata Farid, "dan menghentikan rancangan mereka dari dalam. Hanya dengan itu kita dapat menghentikan serangan yang dirancang."

Haris memandang ke arah Farid dengan penuh perhatian. Dia tahu bahawa masa mereka semakin suntuk, dan setiap detik yang berlalu semakin mendekatkan mereka kepada bahaya. Tetapi dia juga tahu bahawa hanya dengan maklumat yang tepat dan strategi yang baik mereka boleh mengatasi ancaman ini.

"Baiklah, kita akan melakukannya," kata Haris, menegaskan keputusannya. "Kita perlu bertindak cepat. Iskandar, buat persediaan untuk memasuki pusat operasi mereka. Farid, pastikan semua maklumat yang kau berikan adalah lengkap."

Iskandar dan Farid mengangguk, dan mereka segera mula merancang langkah seterusnya. Walaupun keadaan semakin tegang dan berbahaya, mereka tahu bahawa mereka tidak boleh mundur. Dengan maklumat baru yang mereka peroleh, mereka harus bersedia untuk menghadapi serangan yang lebih besar dan berbahaya yang sedang menanti mereka.

Antara Hidup dan MatiWhere stories live. Discover now