Bab 3: Ancaman yang Tidak Terlihat

5 0 0
                                    


Hari-hari di sekolah berjalan seperti biasa bagi semua pelajar, kecuali bagi Haris. Setiap detik yang berlalu terasa seperti bom waktu, menunggu untuk meletup. Ancaman yang disampaikan oleh Iskandar beberapa hari lalu sentiasa menghantui fikirannya. Namun, Haris cuba untuk menjalani kehidupannya dengan tenang, mengelakkan perhatian, dan menjaga jarak dari semua orang.

Di dalam kelas, Sarah terus menunjukkan keramahan yang tulus. Dia tidak putus-putus mengajak Haris berbual, walaupun Haris hanya memberi jawapan yang pendek. Ada sesuatu dalam diri gadis itu yang membuatkan Haris merasa sedikit lega, walaupun dia tahu, dia tidak boleh terlalu selesa. Lagipun, orang yang paling dia sayangi sering menjadi sasaran pertama musuh-musuhnya.

"Kau ni pendiam sangat, Haris," kata Sarah sambil duduk di sebelahnya ketika waktu rehat. "Aku perasan kau tak pernah sertai aktiviti sekolah. Tak bosan ke duduk seorang diri?"

Haris tersenyum nipis, sebuah senyuman yang tidak sampai ke matanya. "Aku lebih selesa begini. Kurang masalah."

Sarah ketawa kecil, tetapi ada sinar kekeliruan di matanya. "Kadang-kadang berkawan tak buat masalah jadi lebih buruk. Mungkin boleh bagi kau peluang untuk rasa hidup yang normal."

Haris tidak menjawab. Dia tahu Sarah hanya berniat baik, tetapi 'normal' bukanlah sesuatu yang mungkin baginya. Namun, sebelum dia sempat merenung lebih jauh, perbualan mereka terganggu oleh bunyi bising dari luar kelas. Sekumpulan pelajar kelihatan berkumpul di koridor, berbisik-bisik dan tertawa.

"Ada apa tu?" tanya Sarah, sambil bangun dan menuju ke pintu.

Haris tidak begitu tertarik, tetapi naluri berhati-hati membuatkan dia bangkit juga dan melihat ke arah luar. Di sana, dia melihat seorang lelaki dewasa yang tidak dikenali berdiri di tengah-tengah kumpulan pelajar, berpakaian rapi seperti seorang pengurus. Lelaki itu kelihatan seperti berbincang dengan salah seorang guru di sekolah.

Namun, apa yang menarik perhatian Haris bukan lelaki itu sendiri, tetapi sesuatu tentang auranya yang tidak biasa. Ada sesuatu tentang lelaki itu yang membuatkan Haris merasa tidak selesa. Perasaannya menjadi tegang, dan dia menumpukan perhatian pada setiap gerakan lelaki tersebut.

"Siapa dia?" tanya Haris perlahan pada Sarah yang masih memerhati.

"Tak pasti. Mungkin pegawai pendidikan atau seseorang dari jabatan sekolah," jawab Sarah sambil mengangkat bahu. "Mungkin ada urusan rasmi."

Tetapi Haris tahu ini bukan sekadar kunjungan biasa. Naluri tentera upahannya berbicara. Dia telah dilatih untuk mengenali bahaya walaupun ia tersembunyi di sebalik topeng. Wajah lelaki itu mungkin tersenyum, tetapi Haris dapat merasakan niat yang tersembunyi di balik senyuman itu.

Beberapa minit kemudian, lelaki tersebut beredar setelah bercakap dengan guru. Namun, sebelum pergi, dia sempat melirik ke arah Haris. Pandangan mereka bertemu hanya sesaat, tetapi cukup untuk mengesahkan kecurigaan Haris-lelaki itu bukan sekadar orang biasa. Dia tahu siapa Haris, dan dia datang untuk melihatnya.

Degupan jantung Haris mula berlumba. Dia tahu ini adalah tanda pertama. Ancaman yang disebut oleh Iskandar kini semakin jelas. Mereka sudah menemui jejaknya, dan ini hanya permulaan.

Setelah lelaki itu berlalu, Haris segera mengemas begnya. Dia tidak boleh terus berada di sini. Nalurinya mengatakan bahawa lebih banyak bahaya akan datang jika dia terus berada di kawasan yang mudah diakses.

"Awak nak ke mana?" Sarah bertanya dengan dahi berkerut ketika melihat Haris yang tiba-tiba bergegas.

"Ada urusan," jawab Haris ringkas, cuba untuk tidak menunjukkan kegelisahannya. Dia tahu, jika Sarah tahu apa yang sebenarnya berlaku, gadis itu mungkin akan lebih banyak bertanya, dan Haris tidak mahu membebani sesiapa lagi dengan masalahnya.

Dia keluar dari kelas dan menuju ke pintu belakang sekolah, di mana tidak ramai pelajar yang menggunakan laluan itu. Fikirannya ligat memikirkan langkah seterusnya. Dia perlu bersiap sedia, dan paling penting, dia perlu menyembunyikan identitinya dengan lebih baik. Namun, sebaik sahaja dia sampai di kawasan belakang sekolah, dia terkejut apabila mendapati seseorang sedang menunggunya.

Iskandar berdiri di sana, bersandar di pagar dengan wajah tenang seperti biasa. Dia menyedari kedatangan Haris dan melambai kecil dengan senyuman sinis.

"Kau nampak terkejut. Kau tak sangka aku akan ada di sini, kan?"

Haris menggenggam erat begnya, menahan rasa marah. "Apa yang kau nak lagi, Iskandar? Aku dah dengar amaran kau."

Iskandar ketawa kecil, suaranya penuh dengan ejekan. "Aku cuma datang nak pastikan kau tak buat apa-apa bodoh. Kau tahu, mereka dah tahu kau di sini. Orang-orang dari masa lalu kita. Kau akan jadi sasaran seterusnya."

"Aku tahu," jawab Haris dengan nada dingin. "Tapi aku tak perlukan kau untuk mengingatkan aku."

Iskandar mengangkat bahu dengan acuh tak acuh. "Mungkin. Tapi aku cuma nak kau tahu, kau tak boleh lari dari mereka. Mereka akan datang, dan bila mereka datang, kau tak akan dapat melindungi orang-orang yang dekat dengan kau."

Haris mengetap bibir. Dia tahu Iskandar betul. Dunia kelam yang pernah dia tinggalkan tidak akan melepaskannya begitu saja. Tetapi dia juga tidak akan membiarkan musuh-musuhnya mengancam orang-orang di sekelilingnya. Dia pernah bertarung untuk hidupnya sebelum ini, dan dia akan melakukannya sekali lagi-demi melindungi apa yang masih tersisa.

"Aku tak perlukan pertolongan kau," kata Haris akhirnya, memandang tajam ke arah Iskandar.

Iskandar tersenyum sinis. "Baiklah, Haris. Tapi ingat, bila mereka datang, aku takkan berada di sini untuk bantu kau."

Dengan itu, Iskandar beredar, meninggalkan Haris sendirian. Haris berdiri tegak, memandang jauh ke arah horizon yang samar. Dia tahu, pertempuran yang lebih besar sedang menanti di hadapan. Pertempuran yang akan menentukan sama ada dia boleh terus menjalani kehidupan ini, atau kembali ke dunia yang penuh dengan darah dan kegelapan.

Antara Hidup dan MatiWhere stories live. Discover now