Bab 6: Pelarian yang Tidak Berhenti

3 0 0
                                    


Angin malam berhembus dingin ketika Haris menyelinap keluar dari rumahnya yang kini sudah menjadi medan pertempuran kecil. Dia tahu, langkah seterusnya adalah untuk mencari tempat yang selamat, sekurang-kurangnya buat sementara waktu. Jalan-jalan yang sunyi di sekitar kawasan perumahan memberinya sedikit masa untuk berfikir, tetapi dia tahu bahawa masa itu terhad.

Dalam fikirannya, Haris merancang langkah berikutnya. Dia tidak boleh terus berada di bandar ini, namun dia juga tidak boleh pergi terlalu jauh, kerana musuh pasti akan menjangkakan pergerakannya. Yang paling penting, dia perlu mencari tempat untuk bersembunyi sehingga keadaan sedikit tenang.

Haris terus berjalan tanpa henti, menyelinap melalui lorong-lorong kecil yang gelap dan menghindari jalan utama. Dia tahu bahawa setiap detik yang berlalu bererti peluang musuh untuk mengejarnya semakin kecil, tetapi dia juga menyedari bahawa ini hanyalah kelebihan sementara. Mereka pasti sudah menghantar lebih ramai orang untuk mencarinya.

Setelah hampir setengah jam berjalan, Haris akhirnya tiba di sebuah bangunan kosong di pinggir bandar. Bangunan ini pernah menjadi sebuah kilang lama yang kini sudah terbengkalai. Ia bukan tempat yang selamat untuk tinggal lama, tetapi ia cukup untuk memberinya sedikit masa untuk berehat dan merancang langkah seterusnya.

Haris memasuki bangunan itu dengan hati-hati, memastikan tiada siapa yang mengikutinya. Suasana di dalamnya sunyi dan gelap, dengan hanya sedikit cahaya dari bulan yang menyelinap melalui tingkap yang pecah. Bau debu dan besi karat memenuhi udara, tetapi Haris sudah terbiasa dengan keadaan seperti ini. Ia mengingatkannya pada misi-misi yang pernah dia jalankan di tempat-tempat yang lebih buruk.

Dia memilih sebuah sudut yang tersembunyi di dalam bangunan itu, di mana dia dapat melihat pintu masuk dengan jelas tetapi tidak mudah dilihat dari luar. Haris membuka beg galasnya dan mengeluarkan sehelai baju tebal yang dia bawa sebagai alas tidur sementara. Dia juga mengeluarkan senjata yang dia bawa dan meletakkannya berdekatan, dalam jarak capaian mudah.

Fikiran Haris mula kembali pada pertemuan dengan musuh di rumahnya. Dua lelaki itu bukanlah penjahat biasa. Mereka jelas terlatih, mungkin dari kumpulan yang sama dengan Iskandar atau lebih buruk. Kehadiran mereka hanya menegaskan bahawa Haris tidak boleh mempercayai sesiapa pun, bahkan orang yang pernah dia anggap sebagai sekutu.

Dia juga tidak boleh menghubungi Pak Ali untuk bantuan lebih lanjut. Pak Ali telah membantu dengan menyediakan senjata, tetapi meminta lebih banyak bantuan hanya akan mendedahkan lelaki tua itu kepada bahaya. Haris tidak mahu melibatkan orang lain dalam masalah yang semakin rumit ini.

Fikirannya kemudian beralih kepada Sarah. Walaupun dia tidak mahu mengakui, Haris merasa sedikit rasa bersalah kerana terpaksa menjauhkan diri dari gadis itu. Sarah tidak tahu apa-apa tentang bahaya yang mengelilingi Haris, dan dia tidak boleh membiarkan gadis itu terlibat. Tetapi Haris tahu, jika musuh tahu bahawa Sarah rapat dengannya, mereka mungkin akan menggunakan gadis itu sebagai alat untuk memancingnya keluar.

Haris menutup matanya seketika, cuba untuk berehat walaupun fikirannya masih bergolak. Dia tahu dia perlu kuat, perlu terus berfikir secara logik dan strategik. Tetapi keletihan fizikal dan mental mula menekan, dan dia terpaksa menerima bahawa dia juga memerlukan sedikit masa untuk pulih.

Namun, ketenangan itu tidak bertahan lama. Suara tapak kaki yang perlahan dan berbisik tiba-tiba terdengar dari luar bangunan. Haris segera membuka matanya dan mencapai senjata di sisinya. Dia tahu bunyi itu—seseorang sedang mendekat, cuba untuk bergerak dalam senyap.

Haris berusaha untuk mendengar dengan lebih jelas, cuba mengira jumlah orang yang mungkin ada di luar. Tapak kaki itu terdengar berhenti di pintu masuk bangunan, dan Haris tahu mereka sedang cuba memutuskan sama ada untuk masuk atau tidak.

Dalam keadaan yang tegang itu, Haris merendahkan tubuhnya, bersiap sedia untuk menyerang jika perlu. Dia tidak boleh membiarkan dirinya tertangkap. Di dunia ini, hanya ada satu peraturan yang benar-benar penting—hidup atau mati. Dan Haris telah berjanji pada dirinya sendiri bahawa dia akan memilih untuk hidup, walau apa pun yang terjadi.

Pintu masuk bangunan akhirnya terbuka dengan perlahan, dan beberapa bayangan hitam melangkah masuk. Mereka bergerak dengan tenang, jelas berhati-hati dan terlatih. Haris menghitung tiga orang—cukup ramai untuk menjadi ancaman serius, tetapi masih dalam kemampuan untuk diatasi.

Dia menahan nafas, menunggu saat yang tepat untuk bertindak. Mereka semakin mendekat, dan Haris tahu dia perlu membuat keputusan dengan cepat. Tetapi sebelum dia sempat bergerak, satu suara yang dikenali tiba-tiba terdengar dari arah pintu.

"Haris, aku tahu kau ada di sini."

Suara itu milik Iskandar.

Haris terkaku sejenak, kebingungan. Mengapa Iskandar ada di sini? Adakah dia bersama musuh, atau ini sebahagian dari rancangannya yang lebih besar?

Iskandar melangkah masuk ke dalam bangunan dengan senyuman sinis di wajahnya. "Kau boleh keluar sekarang, Haris. Kita perlu bercakap."

Haris tahu dia tidak boleh mempercayai Iskandar, tetapi dia juga tahu bahawa ini mungkin satu-satunya peluang untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut. Dengan langkah perlahan, Haris keluar dari tempat persembunyiannya, masih menggenggam erat senjatanya.

"Kau datang untuk apa, Iskandar?" Haris bertanya, suaranya dingin dan penuh kecurigaan.

Iskandar ketawa kecil, mengangkat tangan sebagai tanda tidak bersenjata. "Aku datang bukan untuk berlawan, tapi untuk bercakap. Ada sesuatu yang kau perlu tahu."

Haris tidak menurunkan senjatanya. "Kau fikir aku akan percaya cakap kau?"

Iskandar mengeluh perlahan. "Kau tak ada pilihan, Haris. Kau tahu, semakin banyak musuh kita datang, semakin sukar untuk kau bertahan sendiri. Kau perlukan bantuan."

"Kau tak perlu risaukan aku," balas Haris tajam. "Kalau kau benar-benar ingin membantu, kau boleh mulakan dengan memberitahu siapa sebenarnya yang menghantar mereka."

Iskandar mendekat, matanya memandang tajam ke arah Haris. "Mereka datang dari organisasi lama kita. Tapi ada sesuatu yang lebih besar sedang berlaku. Ini bukan hanya tentang memburu kau, Haris. Ini tentang memburu kita semua."

Haris tidak menjawab, tetapi hatinya semakin berdebar. Jika Iskandar betul, maka masalah ini lebih besar dari yang dia sangka. Musuh bukan hanya datang untuk membalas dendam, tetapi untuk menghancurkan segala-galanya yang berkaitan dengan kehidupan lama mereka.

"Kau tak boleh lari selamanya, Haris," sambung Iskandar dengan nada yang lebih lembut. "Kau perlu buat keputusan sekarang. Sama ada kau terus melarikan diri, atau kau hadapi mereka dengan aku."

Haris berdiri tegak, memandang Iskandar dengan penuh pertimbangan. Dia tahu keputusan ini akan menentukan segalanya. Tetapi dalam dunia yang penuh dengan bahaya ini, satu perkara yang pasti—dia tidak akan menyerah tanpa pertarungan.

Antara Hidup dan MatiWhere stories live. Discover now