Dua hari selepas pertemuan dengan Iskandar, Haris dan Iskandar telah membuat persiapan yang teliti untuk misi mereka. Mereka mengumpulkan maklumat yang diperlukan, memantau pergerakan musuh, dan merancang setiap langkah dengan penuh berhati-hati. Lokasi yang mereka tuju adalah sebuah kawasan terpencil di pinggir bandar, di mana Farid dijangka akan berada dalam beberapa hari lagi.
Pada malam yang gelap, Haris dan Iskandar bergerak menuju lokasi sasaran mereka. Mereka menaiki sebuah kenderaan gelap yang sudah diubah suai, sesuai untuk operasi rahsia. Dalam kenderaan, mereka berbincang mengenai strategi akhir mereka.
"Farid akan berada di sebuah gudang lama yang ditinggalkan," jelas Iskandar sambil memeriksa peta dan maklumat yang mereka perolehi. "Gudang ini terletak di kawasan perindustrian. Tempat ini agak terpencil, jadi kemungkinan besar kita akan menghadapi sekurang-kurangnya beberapa orang pengawal."
Haris mengangguk, menilai maklumat tersebut. "Berapa ramai pengawal yang kita jangka ada di situ?"
"Dari maklumat yang aku terima, ada sekitar lima hingga enam orang pengawal. Mereka bukan hanya pengawal biasa; mereka adalah bekas anggota keselamatan dengan latihan yang baik," jawab Iskandar dengan nada serius. "Kita perlu berhati-hati dan merancang serangan kita dengan teliti."
Setelah mencapai lokasi, Haris dan Iskandar keluar dari kenderaan dengan perlahan, memastikan tidak membuat sebarang bunyi yang boleh menarik perhatian. Mereka membawa senjata, peralatan komunikasi, dan alat-alat lain yang diperlukan untuk misi ini.
Sebelum mendekati gudang, Haris dan Iskandar menyembunyikan kenderaan mereka di tempat yang selamat dan mula bergerak ke arah gudang dengan berhati-hati. Mereka menggunakan lampu suluh infra merah untuk memantau pergerakan pengawal di sekitar kawasan tersebut.
Haris dan Iskandar bergerak dalam kegelapan, mengelak dari lampu-lampu yang berkelip dan mengikut laluan yang telah ditentukan. Mereka sampai ke dinding luar gudang, di mana mereka merancang untuk memecahkan masuk tanpa menimbulkan keraguan.
"Perhatikan gerakan pengawal dan tunggu isyarat aku," bisik Iskandar. "Kita akan memulakan serangan apabila aku beri tanda."
Haris mengangguk, memandang ke arah gudang dengan penuh perhatian. Dia dapat melihat beberapa pengawal bergerak di sekitar kawasan tersebut, tetapi mereka kelihatan tenang, tidak mengesyaki apa-apa.
Beberapa minit kemudian, Iskandar memberi isyarat dengan gerakan tangan. Haris bersiap sedia, dan mereka melancarkan serangan dengan pantas. Iskandar melepaskan beberapa tembakan dengan tepat ke arah pengawal yang berada di pintu utama gudang, sementara Haris menggunakan pisau taktikalnya untuk menyingkirkan pengawal lain yang berada dekat dengan pintu.
Dengan pertarungan yang singkat tetapi sengit, mereka berjaya mengatasi pengawal yang ada. Setelah memastikan kawasan itu selamat, Haris dan Iskandar masuk ke dalam gudang dengan berhati-hati. Gudang itu gelap dan berdebu, dengan hanya sedikit cahaya dari lampu yang pecah di siling.
Haris memeriksa sekeliling, dan tidak lama kemudian, mereka menemui sebuah bilik kecil di sudut gudang. Di dalam bilik tersebut, terdapat beberapa meja dan kerusi, serta beberapa fail dan dokumen yang berselerak di atas meja.
"Farid mesti berada di sini," kata Iskandar, matanya memeriksa bilik itu dengan teliti. "Kita perlu cari dia sebelum dia sempat melarikan diri."
Mereka menyusuri bilik itu, membuka setiap laci dan kabinet untuk mencari petunjuk. Akhirnya, Haris menemui sebuah bilik tersembunyi di belakang rak buku. Pintu bilik itu sedikit terbuka, dan dari dalam, Haris dapat mendengar suara bercakap.
Haris dan Iskandar memasuki bilik tersebut secara senyap. Mereka melihat Farid sedang duduk di meja dengan beberapa dokumen di hadapannya, berbual melalui telefon dengan seseorang. Farid kelihatan terkejut apabila melihat kehadiran mereka.
"Farid!" jerit Iskandar, tetapi Haris segera menutup mulutnya untuk memastikan mereka tidak menarik perhatian lebih ramai pengawal.
Farid berdiri dengan cepat, cuba untuk melarikan diri, tetapi Haris sudah bersedia. Dalam sekelip mata, Haris melontarkan pisau taktikalnya dengan tepat ke arah Farid, tetapi Farid sempat mengelak. Satu pergelutan singkat berlaku, dengan Farid cuba melarikan diri melalui pintu belakang.
Haris dan Iskandar mengejar Farid ke lorong-lorong gelap di dalam gudang. Farid berlari dengan cepat, tetapi Haris dan Iskandar tidak jauh ketinggalan. Mereka memanfaatkan pengetahuan mereka tentang kawasan tersebut untuk mempercepatkan langkah mereka.
Farid akhirnya tiba di pintu keluar utama, tetapi Haris dan Iskandar sudah berada di hadapannya. Dalam satu percubaan terakhir, Farid mengeluarkan pistol dan mengacu ke arah mereka.
"Jangan dekat!" jerit Farid, tangan bergetar kerana ketakutan. "Aku akan tembak!"
Iskandar melangkah perlahan ke hadapan, cuba untuk menenangkan keadaan. "Farid, berhenti. Kami hanya mahu bercakap. Kau tahu apa yang akan berlaku jika kau cuba melawan."
Farid kelihatan cemas, dan dalam keadaan tertekan itu, dia menurunkan pistolnya sedikit. "Apa yang kau mahu daripada aku?"
"Kami perlukan maklumat tentang organisasi," jawab Haris, mengekalkan jarak yang selamat. "Kau tahu segala-galanya tentang rancangan mereka. Kami perlukan jawapan."
Farid menundukkan kepala, jelas tertekan. "Aku... aku tidak boleh memberitahu kau segala-galanya. Mereka akan membunuh aku jika aku bercakap."
"Jika kau tidak bercakap, kami yang akan membunuh kau," kata Iskandar dengan tegas. "Kami bukan di sini untuk bermain-main."
Farid berfikir sejenak sebelum akhirnya mengangkat kepalanya dan berkata, "Baiklah. Aku akan beritahu kau semua yang aku tahu, tetapi aku perlukan perlindungan. Mereka akan datang mencari aku."
Iskandar dan Haris saling berpandangan. Mereka tahu bahawa perlindungan Farid akan menambah komplikasi, tetapi maklumat yang akan mereka peroleh mungkin adalah kunci untuk menghentikan organisasi tersebut.
"Baiklah, kami akan melindungi kau untuk sementara waktu," kata Haris akhirnya. "Tapi kau harus janji untuk memberi maklumat yang lengkap dan tepat."
Farid mengangguk, kelihatan lega tetapi masih cemas. "Aku janji."
Dengan keputusan yang dibuat, Haris dan Iskandar mengikat Farid dan membawanya keluar dari gudang. Mereka perlu segera meninggalkan lokasi tersebut sebelum musuh datang mengejar mereka.
Ketika mereka melangkah keluar dari gudang, Haris tidak dapat mengelak daripada merasa bahawa ini baru permulaan. Misi ini telah berubah menjadi sesuatu yang lebih rumit, dan mereka perlu bersiap sedia untuk menghadapi segala kemungkinan.
YOU ARE READING
Antara Hidup dan Mati
AksiHaris Seorang bekas tentera upahan yang berpengalaman luas dalam pertempuran, Haris terkenal dengan kemahiran tempurnya yang luar biasa dan keberanian yang tidak berbelah bahagi. Setelah bertahun-tahun berperang di pelbagai medan di seluruh dunia, d...