Bab 1: Kembali ke Asal

7 0 0
                                    

Haris melangkah perlahan ke dalam bilik darjah yang sunyi. Jam menunjukkan pukul 7:45 pagi, dan para pelajar lain sudah mula memenuhi kelas. Setiap mata tertuju kepada Haris sebaik sahaja dia melangkah masuk, tetapi dia tidak peduli. Pandangan dingin mereka seperti angin yang berlalu di telinganya—tidak memberi kesan sedikit pun. Dia sudah biasa menjadi pusat perhatian, namun bukan kerana penampilannya yang sederhana, tetapi kerana aura misteri yang mengelilinginya.

"Cikgu memperkenalkan awak sebagai pelajar baru, kan?" Suara seorang gadis tiba-tiba memecah keheningan. Haris memandang ke arah sumber suara. Seorang gadis berambut panjang dengan wajah yang ceria tersenyum ke arahnya. Namanya, seperti yang dia ingat dari perkenalan tadi, adalah Sarah.

"Ya," jawab Haris pendek. Dia tidak berniat untuk berbual panjang. Hidup dalam dunia yang keras telah mengajarnya untuk tidak mudah mempercayai orang lain, walaupun dalam persekitaran yang kelihatan aman seperti ini.

"Nama saya Sarah. Jika awak perlukan apa-apa, jangan segan-segan untuk tanya saya," kata Sarah dengan ramah, seakan tidak peduli dengan reaksi dingin Haris.

Haris hanya mengangguk. Dia mengambil tempat di belakang kelas, tempat yang paling terpencil, di mana dia boleh memerhatikan keadaan tanpa terlalu menonjol. Dari tempat duduknya, dia dapat melihat keseluruhan kelas—wajah-wajah yang tidak dia kenali, suara-suara yang asing. Ia seolah-olah dia telah melangkah ke dalam dunia lain, jauh berbeza dari apa yang dia pernah kenali.

Namun, apa yang Haris tidak sedari adalah, di sudut kelas, seorang pelajar lelaki sedang memerhatikannya dengan penuh minat. Mata pelajar itu menyempit, seakan mengenali sesuatu yang tidak biasa pada diri Haris. "Dia bukan pelajar biasa," bisik hati kecil pelajar itu. Dalam dunia yang nampaknya aman ini, ada individu-individu yang mengenali tanda-tanda seseorang yang pernah melalui pengalaman getir.

Waktu berlalu dengan perlahan. Pelajaran pertama dimulakan dengan mata pelajaran matematik, tetapi fikiran Haris melayang ke tempat lain. Dia tidak boleh fokus pada angka dan rumus yang ditulis di papan putih. Fikirannya masih dihantui oleh bayangan-bayangan masa lalu—suara tembakan, jeritan ketakutan, dan wajah-wajah yang dia tidak akan pernah lupakan. Dia memegang pen di tangannya dengan erat, sehingga buku catatannya yang kosong menjadi renyuk di bawah tekanan jarinya.

"Adakah aku betul-betul selamat di sini?" Dia bertanya pada dirinya sendiri. Meskipun dia jauh dari medan perang, nalurinya tetap waspada. Dia tahu, keamanannya hanya bersifat sementara. Masa lalunya yang kelam tidak akan melepaskannya begitu sahaja. Mereka akan datang mencarinya, cepat atau lambat.

"Encik Haris, boleh awak tolong jawab soalan ini?" Suara cikgu matematik yang tegas mengembalikan Haris ke realiti. Dia berdiri, melihat soalan yang tertulis di papan putih, tetapi kata-kata cikgu itu seakan-akan tidak dapat menembusi benteng fikirannya yang sibuk.

Haris berdiri kaku, tetapi sebelum dia sempat berkata apa-apa, pelajar lelaki yang sejak tadi memerhatikannya angkat tangan. "Cikgu, biar saya yang jawab," katanya.

Cikgu itu kelihatan terkejut, tetapi mengangguk. Pelajar lelaki itu berjalan ke hadapan kelas dan menjawab soalan matematik dengan tepat dan cepat. Cikgu itu tersenyum puas, tetapi Haris tahu, ada sesuatu yang lain pada budak lelaki itu. Dia dapat merasakannya—sebuah firasat yang tidak boleh dia abaikan.

Pelajaran diteruskan, tetapi Haris terus memerhatikan budak lelaki itu dari sudut matanya. Ada sesuatu tentangnya yang tidak kena, sesuatu yang mengingatkan Haris pada orang-orang dari masa lalunya. Mungkin ini hanya paranoia, atau mungkin, ini adalah peringatan bahawa masa damai ini tidak akan bertahan lama.

Antara Hidup dan MatiWhere stories live. Discover now