Haris dan Iskandar berdiri berhadapan dalam bangunan kilang yang sunyi. Udara terasa tegang, penuh dengan ketidakpastian. Haris masih menggenggam senjatanya dengan erat, bersedia untuk bertindak jika keadaan menjadi tidak terkawal. Di sebalik segala yang telah terjadi, dia tahu, kepercayaan adalah satu kemewahan yang tidak mampu dia miliki sekarang.
Iskandar melihat Haris dengan tenang, seolah-olah dapat membaca kebimbangan dan kecurigaan yang bermain di fikiran Haris. Namun, tiada tanda-tanda permusuhan dalam cara dia berdiri atau berbicara. Itu membuatkan Haris lebih waspada—musuh yang tidak menunjukkan niat sebenar seringkali lebih berbahaya daripada yang jelas-jelas mengancam.
"Kau masih tidak percayakan aku, kan?" tanya Iskandar, memecahkan kesunyian.
Haris menggeleng perlahan. "Selepas semua yang terjadi, kau rasa aku patut percaya?"
Iskandar tersenyum sinis. "Aku faham. Dunia kita memang tidak membenarkan kepercayaan. Tapi percayalah, Haris, aku bukan musuh kau. Jika aku nak bunuh kau, aku dah buat dari awal lagi."
Kata-kata Iskandar tidak mengurangkan kecurigaan Haris. Namun, dia juga tahu ada kebenaran dalam kata-kata itu. Jika Iskandar benar-benar berniat untuk menghabisinya, peluang untuk melakukannya sudah banyak kali muncul sejak mereka bertemu semula. Tapi Haris tetap tidak menurunkan senjatanya.
"Apa sebenarnya yang kau mahu, Iskandar?" tanya Haris dengan suara yang tegas.
Iskandar menarik nafas dalam sebelum menjawab. "Aku mahu kita berdua bekerjasama, Haris. Musuh kita bukan sekadar mahu membunuh kau atau aku. Mereka mahu menamatkan semua yang berkaitan dengan organisasi lama kita. Kau tahu apa maksudnya?"
Haris mendengar dengan teliti. Dia sudah lama menduga bahawa ancaman ini lebih besar daripada sekadar dendam peribadi, tetapi mendengar pengesahan dari Iskandar hanya menguatkan keyakinannya.
"Kenapa sekarang?" Haris menyoal, masih tidak menunjukkan tanda-tanda bersetuju. "Kenapa kau muncul hanya ketika mereka datang mencari aku? Di mana kau selama ini?"
Iskandar kelihatan ragu-ragu sejenak, seolah-olah sedang mempertimbangkan seberapa banyak yang dia harus beritahu. Akhirnya, dia berkata, "Aku juga melarikan diri, Haris. Mereka telah memburu kita semua, seorang demi seorang. Tapi aku berjaya menyusup ke dalam organisasi mereka untuk mengetahui rancangan sebenar mereka. Itulah sebabnya aku datang mencari kau. Kita perlu bekerjasama untuk menghentikan mereka sebelum semuanya terlambat."
Haris terdiam, memikirkan kata-kata Iskandar. Bekerjasama dengan Iskandar memang penuh risiko, tetapi Haris tahu dia tidak boleh melawan musuh ini seorang diri. Mereka bukan lagi sekadar bekas tentera upahan—mereka adalah pemburu yang tidak akan berhenti sehingga mangsa mereka tiada lagi.
Namun, Haris juga tahu bahawa Iskandar mempunyai sejarahnya sendiri. Mereka pernah berjuang bersama dalam operasi yang paling gelap, tetapi masa dan pengalaman telah mengubah banyak hal. Haris tidak boleh menafikan bahawa masih ada bahagian dari dirinya yang mahu mempercayai Iskandar, tetapi naluri survivalnya tidak membenarkan sepenuhnya.
"Jika aku setuju untuk bekerjasama," kata Haris perlahan, "apa yang akan kita lakukan?"
Iskandar tersenyum, kelihatan sedikit lega dengan pertanyaan itu. "Kita perlu mencari sumber maklumat utama mereka. Ada seseorang yang tahu lebih banyak tentang operasi ini. Dia orang dalam yang pernah bekerja untuk kita, tapi sekarang dia berpaling tadah dan menyertai musuh. Kita perlu tangkap dia, dapatkan maklumat darinya, dan musnahkan organisasi mereka dari dalam."
Haris memandang tajam ke arah Iskandar. "Siapa orang itu?"
Iskandar kelihatan berat hati untuk menjawab, tetapi akhirnya dia berkata, "Dia adalah orang yang paling rapat dengan ketua organisasi lama kita—Farid."
Nama itu membuatkan Haris terkejut. Farid adalah salah seorang individu yang paling dipercayai dalam organisasi lama mereka. Jika dia berpaling tadah, itu bermakna masalah mereka jauh lebih besar daripada yang Haris sangka.
"Farid?" Haris mengulang, masih tidak percaya. "Dia... dia orang yang paling setia dalam organisasi kita. Kenapa dia berpaling?"
Iskandar mengangguk, menunjukkan dia memahami keraguan Haris. "Aku tak tahu kenapa. Mungkin kerana wang, mungkin juga kerana dia diugut. Tapi yang pasti, dia kini bekerja untuk musuh kita. Dan dia tahu banyak perkara tentang kita yang boleh digunakan untuk menghancurkan kita."
Haris memejamkan matanya sejenak, cuba menenangkan perasaannya yang bergejolak. Farid adalah seorang kawan, seseorang yang pernah dia percayai dengan nyawanya sendiri. Tetapi sekarang, Farid adalah ancaman terbesar yang pernah dia hadapi.
"Apa rancangan kau?" Haris bertanya setelah membuka matanya semula.
Iskandar mendekat, suaranya menjadi lebih perlahan dan serius. "Aku ada maklumat tentang lokasi di mana Farid akan berada beberapa hari lagi. Kita akan pergi ke sana, menangkapnya, dan dapatkan semua maklumat yang kita perlukan. Setelah itu, kita musnahkan seluruh organisasi mereka."
Haris menimbang-nimbang tawaran itu. Dia tahu ini adalah langkah yang berisiko, tetapi dia juga sedar bahawa ini mungkin satu-satunya peluang untuk mengakhiri semua ini. Jika mereka berjaya menangkap Farid dan mendapatkan maklumat darinya, mereka mungkin boleh memotong akar permasalahan ini sebelum ia menjadi lebih buruk.
Setelah beberapa saat berdiam diri, Haris akhirnya berkata, "Baiklah, aku akan ikut. Tapi ingat, Iskandar, jika kau cuba mengkhianati aku, aku tidak akan teragak-agak untuk menghabiskan kau juga."
Iskandar tersenyum nipis, mengangguk perlahan. "Aku tak harapkan apa-apa selain dari itu. Kita berdua tahu bagaimana dunia ini berfungsi."
Dengan keputusan yang sudah diambil, Haris dan Iskandar mula merancang pergerakan mereka. Masa semakin singkat, dan mereka perlu bertindak dengan cepat dan tepat. Misi mereka tidak hanya untuk memburu Farid, tetapi juga untuk memastikan bahawa musuh-musuh mereka tidak mempunyai peluang untuk menyerang balik.
Malam itu, Haris dan Iskandar meninggalkan bangunan kilang yang sunyi, dengan langkah yang pasti dan tekad yang semakin kuat. Mereka tahu bahawa apa yang menunggu di hadapan adalah bahaya yang lebih besar, tetapi mereka juga tahu bahawa mereka tidak boleh mundur. Hanya satu hal yang pasti—pertarungan ini belum berakhir, dan mereka akan melakukan apa sahaja untuk memenangkannya.
YOU ARE READING
Antara Hidup dan Mati
AcciónHaris Seorang bekas tentera upahan yang berpengalaman luas dalam pertempuran, Haris terkenal dengan kemahiran tempurnya yang luar biasa dan keberanian yang tidak berbelah bahagi. Setelah bertahun-tahun berperang di pelbagai medan di seluruh dunia, d...