Selepas pertemuannya dengan Iskandar di belakang sekolah, Haris merasakan tekanan yang semakin memuncak. Walaupun dia masih hadir ke kelas seperti biasa, fikirannya sentiasa dibayangi oleh kemungkinan serangan yang tidak dijangka. Dia tahu bahawa untuk bertahan, dia perlu bersedia, tetapi dalam dunia yang kelihatan aman ini, persediaan tidak boleh dilakukan secara terbuka.
Haris mula merangka rancangan. Pertama, dia memerlukan senjata dan peralatan asas untuk melindungi diri. Namun, dia tidak boleh mendapatkannya dari tempat biasa, kerana ini akan menarik perhatian. Sebaliknya, Haris memutuskan untuk mencari sumber melalui cara yang lebih halus. Malam itu, dia meninggalkan rumah dengan alasan untuk pergi mengulang kaji di perpustakaan, tetapi sebenarnya, dia menuju ke sebuah kawasan yang lebih gelap di pinggir bandar.
Kawasan itu terkenal sebagai tempat berkumpulnya pelbagai jenis orang—dari pencuri kecil-kecilan hingga pengedar senjata yang bekerja dalam senyap. Haris berjalan dengan tenang melalui lorong-lorong yang gelap, menghindari pandangan orang ramai. Dia tahu ke mana hendak pergi. Sebuah kedai kecil yang kelihatan usang dan lusuh menjadi destinasinya. Dari luar, ia kelihatan seperti kedai barangan antik biasa, tetapi Haris tahu, di bawah lapisan kotor itu, tersembunyi sesuatu yang lebih berharga.
Bel pintu berbunyi ketika Haris melangkah masuk. Seorang lelaki tua dengan wajah berkerut dan rambut putih kusut memandangnya dari belakang kaunter. Matanya yang kelihatan lemah menjadi tajam sebaik sahaja dia mengenali Haris.
"Haris?" Suara lelaki itu serak, seakan tidak percaya dengan apa yang dilihatnya. "Kau masih hidup?"
"Masih, pak cik," jawab Haris dengan nada tenang. Dia menghampiri kaunter dengan langkah yang berhati-hati. "Aku perlukan bantuan pak cik."
Lelaki tua itu, yang dikenali sebagai Pak Ali, adalah bekas tentera yang kini menjalankan perniagaan sebagai peniaga barangan terlarang. Dia pernah bekerja dengan bapa Haris dalam beberapa misi rahsia, dan sejak kematian bapa Haris, dia selalu merasakan tanggungjawab untuk membantu anak lelaki rakan lamanya.
"Bantuan? Apa yang berlaku?" Pak Ali bertanya, sambil mengeluarkan sebatang rokok dari poket bajunya dan menyalakannya. "Aku dengar kau dah keluar dari dunia tu."
"Aku cuba, tapi nampaknya mereka takkan biarkan aku pergi begitu saja," kata Haris dengan jujur. "Ada orang yang mencari aku, dan aku perlu bersedia."
Pak Ali menghembuskan asap rokoknya dengan perlahan, merenung Haris dengan pandangan yang penuh simpati. "Aku faham. Kau tak boleh terlalu bergantung pada orang lain, Haris. Dunia ni penuh dengan pengkhianat. Jadi, apa yang kau perlukan?"
"Aku perlukan senjata kecil—mudah dibawa, tapi cukup kuat untuk melindungi diri. Dan kalau boleh, aku perlukan peralatan untuk membuat penilaian ancaman, macam pengesan pergerakan atau kamera tersembunyi," jawab Haris.
Pak Ali mengangguk sambil merenung sejenak. "Aku boleh dapatkan semua tu, tapi ia akan ambil masa. Mungkin beberapa hari. Kau yakin kau boleh tunggu?"
"Aku tak ada pilihan lain," kata Haris dengan nada tekad. "Aku akan uruskan bahagian lain sementara tunggu barang tu sampai."
Pak Ali mengangguk lagi. "Baiklah. Aku akan uruskan. Tapi ingat, Haris—jangan sekali-kali tunjukkan kelemahan. Dunia ni tak pernah adil, dan orang macam kita akan selalu jadi sasaran."
Haris mengangguk faham. Dia meninggalkan kedai itu dengan perasaan lega, tetapi ketenangan itu hanya sementara. Masih banyak yang perlu dilakukan, dan masa tidak menyebelahinya.
Keesokan harinya di sekolah, Haris terus menjalani rutin harian dengan lebih berhati-hati. Dia memerhatikan setiap gerak-geri pelajar dan guru di sekelilingnya, mencari tanda-tanda bahaya. Namun, segala-galanya kelihatan biasa, seolah-olah dunia luar tidak tahu tentang apa yang sedang berlaku dalam hidupnya. Tetapi Haris tahu, ini hanyalah permukaan yang tenang sebelum ribut besar.
Sarah, seperti biasa, datang menghampiri Haris sewaktu rehat. Gadis itu kelihatan ceria seperti selalu, tetapi ada sinar kebimbangan di matanya yang sukar disembunyikan.
"Haris, kau nampak tak sihat sejak kebelakangan ni. Ada apa-apa yang kau tak bagitahu aku?" Sarah bertanya dengan nada prihatin.
Haris tersenyum nipis, cuba menghilangkan kebimbangan gadis itu. "Tak ada apa-apa, Sarah. Mungkin aku cuma penat dengan pelajaran."
Namun, Sarah tidak mudah percaya. "Kalau ada apa-apa, tolong bagitahu aku, ya? Aku bukan sekadar kawan sekelas. Aku nak bantu kalau boleh."
Haris menghargai keikhlasan Sarah, tetapi dia tahu, melibatkan gadis itu dalam masalahnya hanya akan membawa lebih banyak bahaya. "Aku hargai tawaran kau, Sarah. Tapi tak ada apa-apa yang perlu dirisaukan. Aku boleh uruskan sendiri."
Sarah kelihatan sedikit kecewa, tetapi dia tidak memaksa. "Baiklah, tapi kalau kau perlukan seseorang untuk bercakap, aku sentiasa ada."
Selepas itu, Sarah meninggalkan Haris sendirian, dan Haris merasakan kesunyian yang mendalam. Dia tahu Sarah hanya ingin membantu, tetapi Haris juga tahu, dia tidak boleh membiarkan sesiapa terlalu dekat. Ancaman yang mendekat tidak boleh disentuh oleh orang yang tidak bersalah.
Malamnya, Haris kembali ke biliknya dan mula mengatur strategi. Dia memeriksa segala kemungkinan laluan keluar, tempat untuk bersembunyi, dan cara-cara untuk mengelakkan daripada diperangkap. Dia juga menyiapkan dirinya secara mental, mengingat kembali semua latihan dan pengalaman yang dia peroleh semasa menjadi tentera upahan.
Di dalam kesunyian malam, Haris tahu satu perkara dengan pasti—pertempuran akan datang, dan dia mesti bersedia. Mereka mungkin cuba mengejarnya, tetapi kali ini, Haris akan pastikan dia yang menjadi pemburu, bukan yang diburu.
YOU ARE READING
Antara Hidup dan Mati
ActionHaris Seorang bekas tentera upahan yang berpengalaman luas dalam pertempuran, Haris terkenal dengan kemahiran tempurnya yang luar biasa dan keberanian yang tidak berbelah bahagi. Setelah bertahun-tahun berperang di pelbagai medan di seluruh dunia, d...