Matahari telah tinggi di langit, tetapi Haris masih merasa beku di tempat duduknya. Detik-detik awal di sekolah itu tidak memberi keselesaan seperti yang diharapkan. Sebaliknya, setiap saat yang berlalu membuatkan nalurinya semakin gelisah. Ketika loceng berbunyi, menandakan waktu rehat, Haris menarik nafas lega. Dia segera bangun dan keluar dari kelas, berharap dapat mencari tempat yang tenang untuk menyusun fikirannya.
Langkahnya membawa dia ke sebuah taman kecil di belakang sekolah, tempat yang jarang dilalui oleh pelajar lain. Di sini, dia merasakan sejenak ketenangan, dikelilingi oleh pokok-pokok hijau dan kicauan burung. Namun, ketenangan itu tidak bertahan lama. Sebuah suara yang familiar, kasar dan sinis, menyapa dari belakang.
"Tak sangka kita akan berjumpa lagi di sini."
Haris memalingkan badan dengan segera. Berdiri di hadapannya adalah budak lelaki dari kelas tadi, yang menjawab soalan matematik dengan begitu yakin. Wajahnya kini tidak lagi menyembunyikan niatnya—ada sinar ancaman dalam matanya yang membuatkan Haris merasakan degupan jantungnya meningkat.
"Apa maksud kau?" Haris bertanya, suaranya datar tetapi penuh dengan kewaspadaan.
Budak lelaki itu mendekatkan dirinya, senyuman sinis bermain di bibirnya. "Kau ingat aku tak kenal kau, Haris? Kau boleh menukar nama dan berpura-pura menjadi pelajar biasa, tapi aku tahu siapa kau sebenarnya. 'Pembunuh Bayangan,' kan? Terkenal dengan ketepatan dan kekejaman dalam setiap misi."
Haris terdiam, rahangnya mengeras. Nama itu—'Pembunuh Bayangan'—adalah gelaran yang diberikan kepadanya oleh rakan-rakan seperjuangannya di dunia hitam. Ia bukan gelaran yang dia banggakan, tetapi satu yang mencerminkan kegelapan yang pernah dia tenggelami. Namun, bagaimana budak ini boleh tahu tentang masa lalunya?
"Siapa kau sebenarnya?" Haris bertanya, matanya menyipit, mempersiapkan diri untuk kemungkinan terburuk.
Budak lelaki itu ketawa kecil, sebuah bunyi yang bergema dengan penuh ejekan. "Nama aku Iskandar, tapi mungkin kau lebih kenal aku dengan nama 'Serigala Kelabu.' Kita pernah bertemu sekali, tapi nampaknya kau tak ingat. Mungkin kerana ketika itu kau sibuk membunuh semua orang di sekeliling kita."
Serigala Kelabu—nama yang tidak asing dalam dunia tentera upahan. Dia adalah seorang pembunuh upahan yang terkenal dengan kelicikannya dan kejam dalam tugas. Haris teringat pertemuan mereka yang singkat tetapi berdarah dalam satu misi beberapa tahun lalu. Dia tidak menyangka akan bertemu lagi dengan Iskandar, lebih-lebih lagi dalam keadaan yang tidak dijangka ini.
"Apa yang kau nak?" Haris bertanya, suaranya kini lebih dingin, tanda dia sudah bersedia untuk apa-apa yang mungkin berlaku.
Iskandar tersenyum lebih lebar. "Tenang, aku tak datang sini untuk cari gaduh. Aku cuma nak bagi amaran. Dunia yang kau tinggalkan tak akan biarkan kau pergi begitu saja. Mereka akan cari kau, Haris. Kau tahu mereka takkan biarkan orang seperti kita hidup dalam damai. Dan aku ada berita buruk untuk kau—mereka dah tahu kau ada di sini."
Degupan jantung Haris semakin kencang, tetapi wajahnya tetap tenang. Dia tahu, ini adalah harga yang perlu dibayar kerana cuba lari dari masa lalunya. Tetapi dia tidak pernah menyangka bahawa bahaya akan datang secepat ini.
"Apa yang kau dapat dengan beritahu aku semua ini?" Haris bertanya, masih meragui niat Iskandar.
Iskandar mengangkat bahu. "Aku tak kisah apa yang berlaku pada kau, tapi aku tak nak masalah datang ke tempat ni. Aku tak suka campur aduk dunia kita dengan dunia mereka yang tak berdosa. Jadi, anggap ini sebagai peringatan. Jaga diri kau, Haris. Dan ingat, aku akan sentiasa memerhati."
Dengan itu, Iskandar berundur dan meninggalkan Haris sendirian di taman itu, tetapi kata-katanya terus bergema dalam fikiran Haris. Dunia kelam yang cuba dia tinggalkan ternyata lebih dekat daripada yang dia sangka. Ancaman sudah mula menghampiri, dan dia tahu tidak ada tempat yang benar-benar selamat baginya lagi.
Sambil berdiri di bawah cahaya matahari yang semakin terik, Haris merenung masa depannya yang kini penuh dengan ketidakpastian. Dia sedar, tidak kira sejauh mana dia cuba melarikan diri, bayangan masa lalu akan terus menghantuinya. Dan kini, dia perlu bersedia untuk menghadapi apa sahaja yang bakal datang.
YOU ARE READING
Antara Hidup dan Mati
ActionHaris Seorang bekas tentera upahan yang berpengalaman luas dalam pertempuran, Haris terkenal dengan kemahiran tempurnya yang luar biasa dan keberanian yang tidak berbelah bahagi. Setelah bertahun-tahun berperang di pelbagai medan di seluruh dunia, d...