Pondok kecil di dalam hutan menjadi tempat perlindungan sementara yang penuh dengan ketegangan. Haris, Iskandar, dan Farid berusaha untuk merancang langkah mereka selanjutnya. Di sekeliling mereka, hutan yang gelap dan sunyi memberikan sedikit perlindungan dari ancaman luar, tetapi juga menambah rasa terasing dan kekhuatiran.
Sementara Farid memberikan maklumat tambahan tentang pusat operasi musuh, Haris dan Iskandar mengatur strategi untuk menyusup ke dalam lokasi yang dikatakan sebagai markas utama. Mereka memahami bahawa misi ini bukan sahaja berisiko tinggi tetapi juga memerlukan perancangan yang teliti untuk mengelakkan sebarang kesilapan yang boleh membawa kepada bencana.
"Ada satu laluan rahsia yang boleh membawa kita terus ke pusat operasi mereka," kata Farid, menunjukkan peta yang dikeluarkannya. "Laluan ini jarang digunakan dan boleh menyusup ke dalam markas tanpa dikesan. Tapi, kita perlu berhati-hati. Mereka mungkin telah memperkuatkan keselamatan mereka sejak kebelakangan ini."
Haris memandang peta dengan serius, berusaha untuk memahami setiap butiran. "Apa rancangan kita untuk memasuki markas tanpa dikesan?"
Iskandar, yang sedang memeriksa peralatannya, menjawab, "Kita perlu mengelak dari sebarang pertemuan langsung dengan pengawal utama. Kita akan gunakan laluan rahsia yang Farid sebutkan, dan masuk ke dalam markas pada waktu malam ketika pengawal adalah paling lemah. Kita juga perlu memanfaatkan setiap kelebihan yang ada, seperti penglihatan malam dan peralatan penyamaran."
Farid, yang kelihatan agak cemas, menambah, "Jangan sekali-kali underestimate kemampuan mereka. Mereka telah menjadikan tempat itu seperti kubu yang hampir tidak boleh ditembusi. Kalau kita tersilap langkah, kita mungkin terperangkap di dalam."
Malam itu, mereka membuat persediaan akhir dan memastikan segala perlengkapan mereka dalam keadaan terbaik. Ketika gelap malam mulai menyelubungi kawasan tersebut, mereka mula bergerak menuju ke pusat operasi musuh, dengan hati-hati mengikuti laluan rahsia yang dinyatakan Farid.
Laluan tersebut melalui terowong bawah tanah yang sempit dan penuh dengan serpihan lama. Suasana gelap dan dingin menambah rasa takut di hati mereka, tetapi mereka terus bergerak dengan penuh berhati-hati. Di sepanjang laluan itu, mereka mendengar bunyi-bunyi yang tidak dapat dikenali, menandakan bahawa mereka semakin hampir ke pusat operasi musuh.
Setelah beberapa jam bergerak dalam kegelapan, mereka akhirnya tiba di pintu masuk utama pusat operasi. Iskandar memeriksa pintu dengan alat pengimbas untuk memastikan tiada sistem penggera yang aktif. Farid, yang kini tampak lebih tenang, memberikan petunjuk terakhir mengenai cara untuk membuka kunci pintu tersebut tanpa mencetuskan amaran.
Ketika pintu akhirnya terbuka, mereka memasuki pusat operasi dengan hati-hati. Mereka berjalan melalui lorong-lorong yang gelap, memastikan tidak terperangkap dalam sebarang perangkap yang mungkin telah disediakan. Sesekali, mereka berhenti untuk memeriksa persekitaran mereka dan memastikan tiada pengawal yang berada dekat dengan mereka.
Namun, keadaan menjadi semakin sukar apabila mereka mendapati bahawa pusat operasi tersebut jauh lebih kompleks daripada yang mereka sangka. Pelbagai bilik kawalan dan bilik selamat menghalang perjalanan mereka, dan mereka perlu bijak mengelak dari terperangkap dalam situasi yang tidak diingini.
Tiba-tiba, mereka mendengar bunyi langkah kaki yang mendekat. Haris dan Iskandar dengan cepat mencari tempat perlindungan, mematikan lampu suluh mereka dan menunggu dalam diam. Seorang pengawal berpakaian lengkap muncul, memeriksa kawasan tersebut. Haris memerhatikan setiap gerakan pengawal tersebut dengan penuh perhatian, menunggu peluang yang sesuai untuk bergerak.
Ketika pengawal tersebut berlalu, Haris dan Iskandar bergerak cepat dan tanpa bunyi menuju ke bilik utama pusat operasi. Di bilik ini, mereka melihat pelbagai dokumen dan peta yang menunjukkan rancangan musuh. Dengan cepat, mereka mengumpul sebanyak mungkin maklumat penting sebelum beralih kepada fasa seterusnya.
Namun, ketika mereka sedang sibuk mengumpul maklumat, Farid tiba-tiba bertindak di luar jangkaan mereka. Dia mencabut pistol yang disembunyikan di bawah jaketnya dan mengacu ke arah Haris dan Iskandar.
"Apa yang kau buat, Farid?" tanya Iskandar dengan nada terkejut.
Farid tersenyum sinis, "Maaf, tapi aku tidak boleh membiarkan kalian merosakkan rancangan mereka. Aku telah diberi ganjaran yang cukup besar untuk memastikan maklumat ini tidak sampai ke tangan kalian."
Haris dan Iskandar terkejut dengan pengkhianatan tersebut. Dalam sekelip mata, situasi mereka berubah menjadi penuh bahaya. Mereka berdua terpaksa bertindak pantas untuk menghadapi Farid yang kini menjadi ancaman utama mereka.
"Simpan pistol itu!" jerit Haris, bergerak cepat untuk mendapatkan senjata Farid. "Kau tidak akan melarikan diri dari sini hidup-hidup."
Farid cuba melarikan diri, tetapi Iskandar berjaya menangkapnya. Dalam pergelutan yang sengit, mereka berdua berusaha untuk mengatasi Farid. Dalam pergelutan tersebut, Haris akhirnya berjaya merampas pistol Farid dan mengikatnya semula.
Setelah memastikan Farid tidak lagi berbahaya, Haris dan Iskandar kembali fokus kepada misi mereka. Mereka segera mengumpul semua maklumat yang ada di bilik tersebut dan merancang untuk melarikan diri dari pusat operasi sebelum mereka disedari.
Dengan maklumat penting di tangan, mereka meninggalkan pusat operasi melalui laluan yang sama mereka masuk. Walaupun mereka telah menghadapi pengkhianatan, mereka tahu bahawa misi mereka masih belum selesai. Mereka perlu memanfaatkan maklumat yang baru diperoleh untuk menghentikan rancangan musuh dan melindungi diri mereka dari serangan yang akan datang.
Ketika mereka akhirnya keluar dari pusat operasi dan kembali ke tempat yang selamat, mereka berasa lega tetapi juga cemas. Ancaman masih ada di hadapan mereka, dan mereka perlu bersedia untuk menghadapi apa sahaja yang akan datang.
YOU ARE READING
Antara Hidup dan Mati
ActionHaris Seorang bekas tentera upahan yang berpengalaman luas dalam pertempuran, Haris terkenal dengan kemahiran tempurnya yang luar biasa dan keberanian yang tidak berbelah bahagi. Setelah bertahun-tahun berperang di pelbagai medan di seluruh dunia, d...