Malam semakin larut, dan Haris masih terjaga di biliknya. Dia duduk di tepi katil, memerhatikan senjata kecil yang baru diperolehnya dari Pak Ali pada siang tadi. Sebilah pisau taktikal yang tajam dan senapang mini—cukup kecil untuk disembunyikan, tetapi mematikan dalam tangan yang terlatih. Haris memegang senjata itu dengan perasaan yang bercampur baur. Ini bukanlah kali pertama dia berurusan dengan peralatan sebegini, tetapi kali ini ada sesuatu yang berbeza. Tekanan untuk melindungi diri dan orang lain terasa lebih mendalam.
Dia mengeluh perlahan, kemudian menyembunyikan senjata tersebut di dalam beberapa tempat rahsia di biliknya. Setelah memastikan semuanya tersimpan dengan selamat, Haris mengeluarkan sebuah buku nota kecil dari laci mejanya. Buku itu penuh dengan lakaran dan catatan tentang laluan pelarian, taktik perlindungan, dan senarai orang yang mungkin menjadi ancaman.
Haris mengimbas kembali memori tentang Iskandar. Perbualan mereka beberapa hari lalu masih berbekas dalam mindanya. Adakah Iskandar benar-benar berniat untuk membantu, atau ada agenda tersembunyi di sebaliknya? Haris tahu, dalam dunia yang pernah mereka ceburi, tiada siapa yang boleh dipercayai sepenuhnya.
Ketika dia asyik berfikir, telefon bimbitnya bergetar. Haris mengambil telefon itu dan melihat ada mesej baru dari nombor yang tidak dikenali. Dia membuka mesej itu dengan berhati-hati.
"Mereka sudah dekat. Bersedia atau tinggalkan tempat ini. Pilihan di tangan kau. – I"
Mesej itu datang tanpa amaran, tetapi Haris tidak terkejut. Iskandar mungkin pengirimnya. Namun, siapa pun yang menghantar mesej itu, satu perkara yang pasti—masanya semakin singkat.
Haris segera bertindak. Dia tidak boleh menunggu sehingga musuh mendekat. Dengan pantas, dia mengemas beberapa barang ke dalam beg galas: sedikit pakaian, wang tunai, peta bandar, dan beberapa barangan asas lain. Dia perlu bergerak segera.
Namun, sebelum dia sempat melangkah keluar dari biliknya, Haris terdengar bunyi sesuatu jatuh di luar rumah. Dia berhenti sejenak, menajamkan pendengaran. Bunyi itu bukan sekadar jatuhan biasa. Ia lebih kepada bunyi langkah seseorang yang cuba bergerak dalam senyap.
Haris segera memadamkan lampu biliknya dan merendahkan diri. Jantungnya berdegup kencang, tetapi fikirannya tetap tenang. Dia tahu, jika dia panik, semuanya akan musnah. Dia mengambil pisau taktikal dari tempat sembunyinya dan bergerak perlahan ke arah tingkap.
Dari celah tirai, Haris dapat melihat dua bayang-bayang bergerak di luar pagar rumahnya. Mereka kelihatan seperti bayangan—sukar untuk dilihat dengan jelas dalam gelap. Namun, Haris tahu, ini bukan pencuri biasa. Gerakan mereka terlalu terlatih, terlalu senyap.
Dengan cepat, Haris mengira opsyen yang ada. Dia boleh cuba melarikan diri melalui pintu belakang, tetapi itu akan terlalu berisiko jika mereka mempunyai lebih ramai orang yang mengintai. Pilihan lain adalah untuk menunggu dan melihat jika mereka masuk ke dalam rumah. Itu akan memberi Haris kelebihan serangan mengejut.
Namun, sebelum Haris sempat memutuskan apa-apa, salah satu dari bayang-bayang itu memecah keheningan dengan satu arahan ringkas, tetapi tegas, "Masuk."
Pintu hadapan rumah Haris tiba-tiba terbuka dengan paksa, dan dua lelaki berpakaian serba hitam melangkah masuk. Mereka bergerak dengan kecekapan dan ketepatan, jelas menandakan latihan profesional. Haris mengenali jenis operasi ini—mereka datang bukan untuk menangkap, tetapi untuk menghabisi.
Haris menyedut nafas dalam-dalam, mengukuhkan tekadnya. Dia tahu ini adalah momen yang menentukan. Dia tidak akan biarkan mereka menghancurkan segalanya.
Dia bergerak dalam senyap, menempatkan dirinya di sudut gelap berhampiran pintu. Kedua-dua lelaki itu masuk ke dalam ruang tamu, perlahan-lahan memeriksa setiap sudut. Salah seorang dari mereka mula mendekati bilik Haris, memegang senjata api dengan berhati-hati. Langkahnya berat, penuh keyakinan.
Sebaik sahaja lelaki itu berada dalam jarak serangan, Haris bertindak. Dia melompat dari sudut gelap, menikam tepat ke arah leher lelaki itu dengan pisau taktikalnya. Serangan yang pantas dan kejam, dilakukan tanpa ragu-ragu. Lelaki itu terkejut, tetapi tidak sempat mengeluarkan suara sebelum jatuh ke lantai, berlumuran darah.
Lelaki kedua mendengar bunyi itu dan segera menoleh, tetapi Haris sudah bersedia. Dengan gerakan yang cekap, Haris menghalakan senjata api yang diambil dari lelaki pertama ke arah lelaki kedua dan melepaskan tembakan. Peluru menembusi dada lelaki itu, membuatkan dia tersentak dan rebah ke lantai.
Haris berdiri di tengah ruang tamu, bernafas dengan berat. Kedua-dua lelaki itu terbaring tidak bernyawa di hadapannya. Dia memandang sekeliling, memastikan tiada lagi musuh yang bersembunyi.
Namun, satu perkara yang jelas—ini baru permulaan. Musuh-musuhnya sudah sampai, dan mereka tidak akan berhenti selagi Haris masih hidup.
Haris membersihkan darah di tangannya, kemudian segera menyimpan senjata dan mengemas apa yang perlu. Dia tahu dia tidak boleh tinggal di sini lagi. Lokasinya sudah terdedah. Dia perlu bergerak, dan kali ini, dia tidak akan menunggu hingga musuh sampai ke pintunya.
Dengan cepat, Haris keluar dari rumah itu, meninggalkan segala-galanya di belakang. Hatinya berat, tetapi dia tahu ini adalah satu-satunya cara untuk terus hidup. Dunia yang penuh bayangan ini tidak akan pernah memberi ruang untuk orang sepertinya berehat. Dan dia tidak akan berhenti melawan, walau apa pun yang terjadi.
YOU ARE READING
Antara Hidup dan Mati
AcciónHaris Seorang bekas tentera upahan yang berpengalaman luas dalam pertempuran, Haris terkenal dengan kemahiran tempurnya yang luar biasa dan keberanian yang tidak berbelah bahagi. Setelah bertahun-tahun berperang di pelbagai medan di seluruh dunia, d...