Satu jabatan terkejut apabila terdapat serbuan besar-besaran oleh kadet-kadet bawahan yang diketuai oleh Heula atas arahan Marina. Marina nampak marah harini. Wajahnya bengis. "Periksa satu-satu! Periksa betul-betul! Yang mana ada pegang dadah ke apa, tarik keluar! Jangan takut pangkat diorang lagi tinggi. I'm way higher than them!"
Heula melihat semua kadet tentera memeriksa ahli atasan. Dipandang Marina disebelahnya. "Mana Tuanku tahu tokan tu dalam jabatan kita ni?"
"I ada connection."
Heula angguk faham, tak berani tanya lebih. Secara tiba-tiba seorang kadet bawa keluar satu beg silang berisi penuh dengan Satabu, sejenis dadah yang berasal dari tanah negara Jerlus. "Puan, kami jumpa ni!"
"Bukan aku punyalah! Sumpah! Bukan aku!" Jeneral Taron meronta apabila tangannya digari. Tahap dia marah, sampai dia leburkan gari itu. Mereka lupa! Jeneral Taron ni ada Gulungan Julap!
Taron mula mengeluarkan api seluruh badannya. Dia tahu dia tidak akan setanding Marina jadi sebaliknya dia lari ke tingkap. Namun bila Marina sudah berada dihadapannya, dia mula gunakan pukulan Gulungan Julap dengan tangannya namun Marina hanya menangkapnya dengan tangan kosong.
"Pergi ambil gari Julap. Jeneral Taron Trainor. Kamu ditahan atas kesalahan mengedar dadah dan menjadi penyumbang besar kepada seluruh warga Buluhan."
"Bukan akulah! Bukan aku penyumbang besar! Yang ada kilang bawah tanah Buluhan tu! Tu! Dia tu! HE-!" Heula menggunakan besi dari tingkap dan diikat muka Taron sehingga dia tidak boleh bercakap.
"I'm gonna take it from here, Tuanku. Thank you for helping." Heula senyum kepada Marina sebelum tubuh Taron ditolak ke pintu.
"MMMH! MMM!"
"Fuck. Orang dalaman sendiri rupanya. Yang lain, baiki tingkap ni dan kemas office. Sambung kerja macam biasa."
"Baik, Tuanku!"
**********
Dada Erika berdebar-debar. Dia dapat tahu kes sedang berjalan. Kes Jeneral Taron ditangkap dan dituduh mengedarkan dadah. Dia telah menjari bapak ayam kepada satu Buluhan. Tapi...Tapi kenapa dia rasa panik bila tahu kes berjalan? Bukannya Jeneral Taron yang bunuh pegawai-pegawai atasan tertinggi sebelum ni untuk dia dapat sau lagi pertuduhan membunuh dengan niat.
Erika tak boleh tahan. Dia terpaksa pergi ke istana. Sampai saja di istana, dia dihalang oleh pengawal istana namun dengan sekali hembus, tumbang semua pengawal. Erika berlari masuk kedalam istana dan tumbangkan semua orang. Tetapi bila dia terjumpa perempuan berambut biru muda, dia tak dapat melawan. Gulungan Jerlus dia terlalu kuat!
Tubuh Erika ditolak ke dinding. Gadis itu pandang Erika dengan pandangan tajam. "Who are you?"
"I nak jumpa Marina. Please. Please, let me see her."
"She's busy. Who do you think you are? You ingat orang macam you layak ke jumpa dia?"
Erika tiba-tiba menangis. Dia panik! Serangan panik buatkan dia menangis namun gadis itu hanya lepaskan keluhan dan tutup mulut Erika dengan besi Gulungan Magma. Erika meronta namun suaranya tidak sampai. Semakin lama, semakin Erika rasa tidak bernyawa. Dia lemah dalam besi! Ianya menutup salur udara!
"What are you doing to her?!" Nathalie mengikat tali bathrobe miliknya dan menarik lengan gadis itu kasar. "Heula, you're kiling her! Lepaskan dia!"
"Tapi dia-"
"I have a better connection with Marina than you! SHE has a better connection to Marina than me!" Jerit Nathalie, menunjuk kearah Erika. Saat dia kata begitu, Besi di tubuh Erika terlerai. Mata Heula membulat.
"...what do you say?"
"Erika, go. Marina dalam bilik. Tanya staff."
Erika menarik nafas dalam-dalam. Kali pertama dia rasa diri dia kalah. Jika dengan Heula pun dia kalah, jangan harap dia nak menang dengan Marina. Erika merangkak namun dadanya sangat sakit. "It's not Taron...Marina..."
Tubuh Erika disentuh. Marina tolak tubuh Marina agar memandangnya. "Hey, hey. What's wrong? Why are you like this? You look terrible! Emergency! Call ER!"
"Marina..." Erika menangis teresak-esak. Dia panik. Tangannya sangat sejuk. Dia menangis teresak-esak dihadapan Marina. "I nak jadi army balik. Please. Please, i nak siasat benda ni. I got a bad feeling. Taron tak bersalah. Sumpah. Dia tak bersalah!"
"H- how do you know...?"
"I know. I know, please. I know. My mom was the victim of corruption. I know. Please, Marina~ i wanna do it for mom. This time, I'm gonna do it right~"
Marina berkerut. Dia angkat tubuh Erika. Tubuhnya dibawa ke bilik. Tubuh Erika lemah. "Calm down first baru cakap. You look so pale. WHERE'S THE ER?! CEPAT SIKIT!"
"COMING!"
***********
"Erika!" Nathalie berlari masuk kedalam bilik. Tubuh Erika dipeluk. "Anxiety attack eh? Fuck, you were so pale. What's wrong?""Nilah nak cakap mi. Taron maybe ada salah or anything tapi dia bukan bapak ayam." Tegas Erika. Marina duduk disebelah katil Erika. Heula pula merapati. Heula tarik nafas dalam-dalam dan tunduk tubuhnya kebawah.
"I'm really sorry. I thought you're tresspassing."
"... it's okay. It's my fault. I should contact Marina- I mean Qed first."
Nathalia ketawa kecil. "You did it with her huh?"
Merah padam muka Erika. Marina juga sudah merah muka. Mereka berdua saling berpandangan sebelum masing-masing pandang kearah lain.
"Okay, I'm joking. Tell me."
"Macamni. I told you the reason I quit army right?" Erika sengetkan kepala, memandang Nathalie.
"Yes, to save your daughter."
"Save your daughter?" Heula dan Marina sengetkan kepala kearah yang sama. Nampak sangat mereka berdua dah lama bersama. Erika angguk kepala.
"Ya. To save my daughter. I know about the corruption. I ada bukti. Tapi masatu Captain Shawn Cabello yang terlibat masatu..."
"Yang kena bunuh tu?" Marina bertanya. Tragedi pembunuhan angkatan tertinggi besar-besaran terjadi 7 tahun lalu. Semua orang ingat. Ramai-ramai hantar bunga di memorial kesemua 6 regimen yang terlibat termasuk ibu Erika.
"Ya. Yang tu I bagitahu nantilah. I nak sambung jadi army. Tak dapat jadi army pun takpelah. I nak kena siasat benda ni sendiri. Only for this case. Marina, please."
Marina senyum manis. "Of course. I cakap kat you kan kalau ubah fikiran, cari I?"
"Thank you so much."
"Tapi Tuanku. We can't break the protocols. Yang dah quit secara tiba-tiba dianggap sebagai ugutan pada negara."
"Then I'll put a new job for her. Temporary detective. Come on. Everyone, let's get back to work. Nathalie, thank you so much. I'll transfer you money."
"Wow, thank you!"
Marina hulur tangan pada Erika, menawarkan diri untuk membantu. Erika pegang tangannya dan berpijak pada lantai.
Heula menjeling Erika dan dia pandang kearah lain.
Kemarahannya membuak-buak.
YOU ARE READING
Malayanian: Buluhan
RomanceBuluhan, salah satu dari 8 negara dalam Pulau Malayanian yang terdiri dari sumber api. Buluhan yang juga majoriti penduduknya adalah pemegang Gulungan Julap serta mempunyai Qed Julap yang seperti sultan di Buluhan rata-ratanya adalah bersifat berani...