Pintu bilik dibuka Erika. Wajah Kylie yang sedang serius dipandang. "What are you stressing about?"
"...murdering cases is going up."
"That's messed up." Erika duduk dihadapan meja Kylie. Kylie senyum melihat Erika yang selamba duduk.
"Kamu ni takde kerja ke?"
"Saja nak bermanja dengan mama. Saya ada gossip. Dengar kata ada regimen mengandung."
"Seriously? Wow, she's just like you then."
Erika ketawa kecil. Emaknya kalau tak mengusik tak sah! "Pretty much. So, lunch ni jadi tak nak makan dekat kafe baru tu?"
"Jadi. Don't worry. Mama dah plan."
"Okay mama."
***************
Erika buka pintu bilik pejabat ibunya. Matanya terbeliak melihat sekujur tubuh yang berkecai perutnya terbaring atas lantai. Erika terus lari kearah ibunya dan dukung diatas riba. "Mama. Mama, bangun! Mama! Mama jangan buat Erika macamni! Yelani kecil lagi mama! Mama, bangun! Mama! Mama! FUCKKKKK!"Seluruh pejabat bergolak apabila angin taufan tercipta dari Erika. Air matanya menjadi darah. "MAMA, BANGUN! MAMA! AT LEAST CAKAP GOODBYE DEKAT SAYA! MAMA! FUCKKKK."
Sejarah hitam buat Erika. Dia menangis sekuat hati. Orang yang mendengar suaranya mahu bantu namun terhalang dek angin yang sangat kuat hingga mencampak salah satu dari mereka ke dinding.
Erika menangis dan menjerit sekuat-kuatnya sehingga hilang suara.
Beberapa minit berlalu, taufan akhirnya hilang. Bila mereka masuk kedalam bilik, hanya tinggal sekujur tubuh Kylie yang dipercayai telah tiada namun tiada sesiapa selain Kylie disini.
Namun tingkap yang pecah tanda dia keluar daripada tingkap.
**************
Berita kematian 6 orang regimen atasam termasuk ibunya tersebar satu Malayanian. Erika masuk kedalam rumah terus dia basuh tangannya yang berdarah-darah."Mama..." Yelani berjalan kearah Erika. Erika tersentak. "Mama...ajarkan Matematik boleh? Susahlah tambah ni..." Adu Yelani yang baru 7 Tahun. Dahi Erika berkerut.
"Tambah pun tak tahu? Kau pergi sekolah buat apa? Tidur? Main? Ke dah pandai nak sentuh anak orang?"
Yelani terdiam. Ibu dia tak pernah marah dia sedikit pun sebelum ni. Jadi kenapa...
"KAU PERGI MASUK BILIK! PERGI MASUK BILIK, TIDUR! SEKARANG!"
"Tapi mama baru pukul 7..."
"MASUK BILIK AKU KATA!" Lantang betul suara Erika. Laju Yelani berlari masuk kedalam biliknya semula dalam keadaan ketakutan. Langsung dia tidak keluar bilik sampai 2 hari. Selepas 2 hari dia keluar bilik, dia dapat tahu ibunya telah tinggalkan dia bersama duit seorang diri, suruh dia duduk jauh daripada sini.
***************
Leonara berdiri dihadapan penjara Erika. Malangnya, Heula telah dihukum gantung sampai mati, hukuman mandatori. Erika pula membunuh dengan niat tapi dia hanya dipenjarakan selama 100 Tahun kerana kesalahan dan kemarahannya sendiri. Malah, dia ada PTSD, anxiety, BPDserta depression. Tidak boleh dihukum mati. Hanya dihukum penjara."Erika, ada orang nak jumpa." Leonara buka pintu penjara. Erika yang sedang seronok makan makanan penjara itu terangkat kening.
"Who? Wow, I've been living here for 10 years. Ada orang nak jumpa? Seriously? Wow." Erika jilat jarinya. Dia bangun, ikat rambutnya dengan getah sebelum dia melangkah keluar dari sel panjara peribadi itu. Disebabkan Ika dipenjara lebih daripada 30 Tahun, dia ada penjara sendiri.
"You'll know. Bahagia betul kau duduk sini. Nampaklah isi sikit. Dulu masa kau kat luar, lari dari orang, kurus kering macam ikan kering!"
"Amboi mengata orang." Erika memukul bahu Leonara. Leonara ketawa kecil dan menggari pergelangan tangan Erika. "Why are you here anyway?"
"Marina panggil settle kes lain."
"I see. Mesti best dekat luar kan? 100 tahun. Harapnya takde banyak sangatlah yang berubah bila aku keluar nanti."
"Bolehlah. Sekarang pun dah banyak gila berubah."
"Such as?"
"My boobs."
Erika ketawa kecil. Sampai di bilik pelawat, Erika duduk dihadapan Yelani yang kini sudah besar panjanh. Erika rasa seperti nafasnya terhenti seketika apabila Yelani muncul semula setelah bertahun-tahun. Yelani isn't even there when the trial going on.
Yelani tekan butang merah di cermin hadapannya, menandakan dia sudah buka intercom untuk mereka berdua. "Hey, mom."
"Hey."
"Do you.... still hate me?" Yelani senyum, manis. Senyumannya sangat cantik. Sudah besar panjang rupanya. Erika pandang ke belakang seketika untuk kumpul kekuatan kemudian dia pandang kearah Yelani semula.
"I think you know the truth."
"Thank you."
"For?"
"Ignoring me."
"Is that a sarcasm?"
"A little. Hehe. Mama ingat tak budak yang kalahkan I dulu? Dia girlfriend Yelani sekarang! Dia yang teman Yelani sampai sekarang! Lepastu kan Yelani sekarang jadi juri dalam tournament! Kerusi Yelani bawah kerusi Qed Marina je!"
Erika senyum nipis. "No one beats her on the Century Tournament eh?"
"Haah. Kalau dengan mama pun diorang dah lari, Qed Marina apatah lagi! Dia tu kuat sangatlah. Yelani antara yang boleh lawan dia! Tapi kalau menang pun, tak boleh jadi Qed! Sebab Yelani ni Gulungan Embun! Berlawanan dengan Gulungan Julap."
"I see..." Erika merenung ke wajah Yelani. Ada saja calar-calar dan parut. "Apa yang kamu sudah sumbangkan untuk negara?"
"A lot. I'm now chasing for gelaran Dato'. Hehe. Aunty Nathalie cakap sesiapa yang pernah menyumbang untuk negara, boleh terima anugerah bila sudah berumur 40 tahun atau lebih."
"That's great. It's really great to just sit and listen to you. I hope you're a mortal."
Mortal, orang yang hidup lebih daripada 150 Tahun. Erika adalah salah satu mortal. Seseorang yang hidup lama kerana genetik. Tapi ikut juga. Kalau macam Yelani ni suka bergaduh, sila-silap terbunuh.
"I'll try to take care of my health mom."
"... that's great. Ah, i got emotional." Erika lap air matanya. "...i wanna say sorry for neglecting you and almost bunuh you. I just love you so much Yelani. I can't think of anything when your grandma died."
"I know mom. Dulu I marah sangat. I benci sangat dekat mama. Now I know the truth, I wanna say thank you."
Erika senyum. Dia peluk tubuh. "Anyway kenapa dah 10 Tahun baru nak jumpa? Are you crazy? 10 tahun mama dalam penjara baru nak jumpa!"
"Hehe, rileks mama! Saya pergi sumbang untuk negara lah! Saya merantau satu Malayanian dengan kekasih saya dan kitaorang dah banyak achievement! Nanti saya cerita satu-satu ya mama?"
Erika ketawa kecil dan angguk. Kakinya disilang. "Ceritalah sekarang. I'm always free for you."
"Okay! So dia mula dengan..."
YOU ARE READING
Malayanian: Buluhan
RomanceBuluhan, salah satu dari 8 negara dalam Pulau Malayanian yang terdiri dari sumber api. Buluhan yang juga majoriti penduduknya adalah pemegang Gulungan Julap serta mempunyai Qed Julap yang seperti sultan di Buluhan rata-ratanya adalah bersifat berani...