Bab 10

61 2 0
                                    

Kolonel Leonora turun dari kereta mewah miliknya ditemani oleh dua orang pengawal peribadi kesayangannya, Estelle dan Odette. Leonora berjalan kearah Erika yang menunggu. Jauh Leonora datang dari Tasek. Erika senyum sinis.

"It has been a long time."

"...Cherise." Leonara peluk tubuh Erika erat-seeratnya. Sangat lama mereka berdua tidak berjumpa. Sejak Erika hilang, Leonara seorang diri. "I missed you. Where have you been? You know you could have always find me when something is wrong. Why would you...why would you leave, Erika? I thought you were dead."

Air mata Leonara jatuh atas tanah. Erika usap belakang tubuh Leonara dan benamkan wajahnya pada bahu Leonara. "Cherise." Kata Erika. Cherise, perkataan yang mereka berdua guna jika mereka berdua terkelu, tiada perkataan mahu kata ataupun sekadar sebut untuk terangkan sesuatu yang mereka susah mahu terangkan.

"Cherise, Erika." Hanya mereka berdua sahaja yang tahu perkataan itu. Glad to say it again.

*************
Leonara dan Erika berjalan masuk kedalam kawasan bilik soal siasat. Disebabkan kena lalu hallway sangat panjang, mereka berdua sempat berbual. "So, you're not married yet?"

"Not even a lover." Balas Erika.

"I see. I have a lover now if you want to know. Well, she's dominant and...annoying. Somehow, I fall in love."

"I see. That's great."

"How's Yelani?"

"I don't know."

"What? You still ignored her?"

"It's not like I have an option, you know?"

Leonara mengeluh dan geleng kepala. Masuk dalam bilik soal siasat, terdapat Heula sedang menunggu di bilik radio. Heula tunduk kepala menjemput Leonara. "Greetings.I'm FM Heula Zoblique."

"Greetings." Leonara senyum. Dia mengerling kearah General Taron yang sedang berpeluh di bilik soal siasat. Leonara keluar dari bilik radio dan masuk kedalam bilik soal siasat. Aircond sudah dipasang. Apa yang basah baju lelaki ni?

"Are you nervous?" Tanya Leonara lembut dengan muka serius. General Taron tidak memandang Leonara. Dia hanya pandang ke meja sambil hentak kaki berulang kali.

"Something is wrong." Ujar Erika yang sudah mengetahui tentang perbezaan suasana. Intense.

"What's wrong? Found anything?" Tanya Heula. Leonara angkat bahu.

"It's okay. Kita mula je. Siapa nak soal dia?" Tanya Leonara. Masing-masing pandang sesama sendiri sehinggalah Heula angkat tangan.

"Saya."

"Okay then." Leonara keluar semula dari bilik tersebut dan beri laluan untuk Heula. Erika duduk diatas kerusi dan pakai headphone di kepala. Selepas itu, dia mulakan siaran langsung dari bilik soal siasat ke radio.

Heula buka pintu. Dia duduk dihadapan Taron. "General Taron is your name right?"

Taron tidak jawab. Tangannya menggigil.

"...are you the bapak ayam?" Tanya Heula serius. "You're the highest ke? Jawab ya atau tidak je. Geleng atau angguk. Itu je."

Taron diam. Langsung tidak jawab. Berkali-kali Heula tanya langsung taknak jawab. Erika mengeluh dan buka headphone miliknya. Dia berdiri dan masuk kedalam bilik soal siasat. "Let me handle this."

Heula berdiri dan ganti dengan Erika. Erika pandang kearah Taron tajam. Kerusi ditarik sebelum dia duduk. "Yelani...your daughter. She's okay."

Barulah Taron angkat kepala. Air matanya jatuh berjuraian ke pipi hingga membashi seluar dan bajunya. Silenced. Erika biarkan Taron menangis sekejap. "She's okay. She lose at the tournament but as her parents, we should be proud of her. Dia dah sampai di tahap itu. Maybe my presence makes her motivation down."

"Is it...? Fuck, I'm such a bad father for him."

"You're a bad husband too but past is past. I swear after all of this finished, I'll tell Yelani who's his true father. I won't put you aside. So, boleh kita lupakan sekejap? You wanna see your daughter."

"Nak. Please, bagi I jumpa dia. I'll introduce her to her stepmother and step-siblings."

"Alright. Tapi kitaorang kena tanya dulu. Are you the highest rank in this organization?"

"Send my regards to Yelani. I sayang dia sangat-sangat. Sumpah! Sumpah! Tolong tengokkan anak-anak tiri I. I menyesal ikut benda ni. Sumpah! Heula! Heula ketua segala organisasi ni! Heu-"

BOOOOMMM!!!

Macamtu saja tubuh Taron meletup, berkecai dihadapan Erika. Mujur Erika ada refleks yang bagus dan gunakan kuasa Gulungan Taufan dia untuk buat 'kubu' disekeliling supaya darah dan cebisan daging tidak kena padanya.

BOOOMM!

Tubuh Leonara ditolak dengan batu-batuan tanah sehinga tubuh Leonara menghancurkan dinding di belakang. Leonara berkerut dahi dan menggunakan tangannya bagi menembak Gulungan Julap yanh kuat pada Heula.

"BANGSAT!" Erika pecahkan dinding soal siasat dan mula bergelut dengan Heula. "Kau...kau punca...kau punca utama aku hilang segala-galanya! Kau bunuh mak aku! Kau bunuh ayah kepada Yelani! Kau...!"

Heula menarik rambut Erika dan kuncikan dengan tanah yang dicairkan dari batu bawahnya dan dikeraskan semula bagi mengunci rambut Erika ke batu. Seperti simen. Erika berkeeut. Dia menarik rambut berkali-kali namun tidak berjaya.

Heula mahu pukul Erika hingga mati namun Leonara berjalan gunakan Claymore milikmya dan dihentak kuat ke lantai. Tch, dia dapat lari!

"FUCK!" Heula tahu dia tak boleh menang. Terus dia lompat keluar dari tingkap.

Leonara berkerut dahi. Fokusnya kini pada Erika yang rambutnya masih didalam batu.

"Ambilkan pisau."

"You sure?"

"Um."

Pisau dihulur. Erika potong rambutnya. Mujurlah tidak pendek sangat. Rambut panjangnya itu dipotong sehingga paras bawah bahu. Walaupun tidak sekata, ini bukan masa untuk dia bersedih.

"Kau pergi cari Marina. Aku pergi kejar Heula."

"Okay. Ah, Erika."

"What?"

"...be safe."

Malayanian: BuluhanWhere stories live. Discover now