الفصل التاسع

374 15 0
                                    

بقسم الشرطة...

* يجلس كلا من عصام وزين وسليم بغرفة المأمور التي دلفوا إليها منذ لحظات ....
المأمور ( بإبتسامه) / منورنا يا سيادة الرائد.

عصام  ( بإبتسامه) / ده نورك يا عادل باشا.

عادل  / باشا ايه يا عم عصام ده احنا نفس الدفعة ، لو مكنتش سبت الداخلية كان زمانك قاعد مكاني.

عصام / الكرسي ده ميليقش غير ليك يا صاحبي.

عادل / تسلم يا عصام ، إزيك يا زين عامل إيه ؟

زين / الحمد لله يا عادل بخير.

عادل ( وهو ينظر لسليم بإبتسامه ) / إنت أكيد سليم.

سليم ( بإبتسامه وهو يومئ برأسه) / اتشرفت بمعرفتك.

عادل ( وهو يوزع نظراته بين زين وعصام) / ده بيقولي اتشرفت بمعرفتك... انتوا متأكدين إن ده سليم إللي ياما سمعت عن مغامراته زمان.

* ضحك زين وعصام... بينما ظل سليم ينظر لهم بعدم فهم...
عادل  ( بإبتسامه وهو ينظر لسليم ) /  كانوا بيحكولي عنك كتير ، إحنا أصحاب من زمان بس  محصلش نصيب علشان أشوفك.. إنت دايما يا سهران مع أصحابك يا مسافر يا حفلات إللي سمعته عنك عكس إللي أنا شايفه.

سليم ( بضحكه بسيطه) / لاء خلاص ربنا هداني وتبت.
عادل / بركاتك يا شيخنا.

* تعالت ضحكاتهم للحظات...ثم ما لبث وعاد الهدوء ليسأل عادل...
/بقالي كتير مش بشوفكم ، كان لازم تحصل مشكلة علشان نشوف بعض

عصام / انا وزين مشغولين بقالنا فترة ما إنت عارف الظروف إللي حصلت  ، بس إن شاء الله نتقابل قريب أوي في مناسبة حلوه هتعجبك فيها جاتوه وحاجه ساقعة.

عادل ( وهو يفتح عينيه على مصرعيهم بدهشه) / لاء مش ممكن... الرائد عصام الألفي شخصيا هيخش القفص ، المناسبة دي لازم تحضرها الدفعة كلها علشان يصدقوا ، قوللي بسرعة بالتفاصيل وقعت إزاي ؟ وركز ع التفاصيل.

جانبي الأيسر حيث تعيش القصص. اكتشف الآن