Tiga gelas kopi dihidang. Tak tunggu lama, Azim terus menghirup kopi latte panas itu. Lama dia tunggu. Keadaan kafe pagi ini juga tak sesak dengan orang. Iyalah, orang Malaysia sarapan di kedai mamak. Baru kenyang.
"Thank you" Intan hadiahkan senyum pada pelayan.
Mata Aiman hanya paku di wajah Intan. Cantik. Tak jemu mata memandang.
"Kenapa?" Hairan Intan menerima pandangan Aiman.
Aiman geleng dengan senyuman. Muka blur Intan pun lawa. Melambung pujian di hati Aiman buat Intan.
"Hari ni ada yang puji awak cantik?" Soal Aiman tiba-tiba.
Azim yang duduk di sebelah Aiman hanya pasang telinga. Tangan bermain pada atas skrin telefon. Dia di situ cuma sebagai hantu, anggap saja tak wujud.
Entah mengapa Intan tergelak kecil mendengar soalan tiba-tiba Aiman.
"Ada" Intan angguk. Dia keluar dari pintu utama kondominium, sudah ada yang memuji.
"Siapa?" Riak wajah Aiman terus bertukar. Baru nak acah sweet tadi.
"Pak cik security"
Aiman mendecit agak kuat. Sibuklah pak cik sekuriti. Buatlah kerja jaga kawasan itu saja, tak payahlah nak memuji anak dara orang.
Dua tangannya menongkat dagu. Mata memandang wajah Intan. Bibirnya sedikit muncung ke depan. Iya dia kecewa. Tersangatlah kecewa.
Intan juga ikut tongkatkan dagu. Mata bersabung dengan anak mata Aiman. Mereka memandang satu sama lain.
Comel.
Azim mengintai mereka berdua. Kenapa pula dua orang ni? Drama apa pula sekarang? Seorang muncung bibir. Lagi seorang senyum comel. Azim kembali bermain telefon. Dia kan cuma nyamuk, semua ini dia akan pura-pura tak nampak.
"Pujilah" ujar Intan. Geram sebenarnya melihat wajah Aiman. Comelnya! Rasa nak cubit. Kalau begini wajah merajuk yang dia kena hadap, dia sanggup hadap hari-hari.
Lagi satu perkara yang Intan sedar, dia tak lama berkenalan dengan Aiman tapi rasanya selesa seperti bertahun lamanya. Iya berulang kali dia katakan perkara yang sama, tapi Aiman selalu buat Intan selesa. Layanan Aiman tak dibuat-buat. Semuanya nampak natural.
"Tapi saya nak jadi yang pertama" rungut Aiman.
Azim tutup mata rapat. Rasa nak keluar. Menyampah duduk sini lama-lama. Rasa macam nak sekeh kepala bos dia pun ada. Geli!
"Comellah awak ni" Intan pula yang memuji.
Comel? Dia yang hensem ni comel?
Aiman tegakkan badan. Tangannya menyilang memeluk tubuh. Wajah serius ditayang. Satu tangan digenggam sebelum diletakkan di atas bibir. Suaranya berdehem kuat. Aduh! Keluar pula perangai budak-budak dia. Inilah akibatnya terlalu selesa. Hilang imej lelaki macho Malaya dia.
Tergelak Intan dengan perangai Aiman. Intan suka lelaki yang tahu buat lawak.
"Mana ada saya comel. Comel cuma untuk budak-budak." Suara yang tadinya meleret manja menjadi datar.
"Awak comellah. Buatlah lagi macam tadi." Intan mengusik dengan gelak tawa.
"Mana ada. Awak silap nampak tadi."
"Iya ke? Tadi muka awak monyok"
"Mana ada" Aiman menafi. Dia monyok? Aduh mesti buruk.
"Buatlah lagi. Comel tau"
"Tak"
"Iya"
Azim berdehem kuat memotong perbalahan Aiman dan Intan.
YOU ARE READING
Aiman Ariths (SU)
General Fiction♤3nd Ariths Series♤ -Sangat slow update Siapa Aiman Ariths? Cuma dua kata. Buaya Darat Start: 19 Jun 2024 (9 september 2024 - New version) End: - See you later!