Happy reading
_______________________
"Jauh ke kampung pak ci?" Ujar Gopal.
"Uihyy jauh dah-ha! Dah sampai! Selamat datang dikampung pak ci!"
Gopal menatap datar "lah. Dekat je.kate sebelum matahari terbenam".
"Betul lah anak pokok. Matahari masih tinggi kan" beo pak ci.
Mereka sudah memasuki perkampungan gurunda "sepi je kampung pak ci ni. Mane semua orang?." Kata bbb.
Pak ci tu menghela nafas "mereka semua dah lari ke bukit tu untuk menghindari serangan raksasa" tiba-tiba ada anak kecil menghampiri pak ci tu ternyata anaknya.
"Ayah! Satu rumah lagi kene serang!!" Pak ci terkejut
"ape?! Cepat anak-anak Pokok semua. Ikut pak ci!" Ucap pak ci. Kemudian mereka semua berlari mengikuti pak ci tu.
"Eh? Ape jadi Kat sini" kata bbb. "Ini.ini kerja raksasa gurunda!" Ucap anak kecil itu.
"Raksasa gurunda?!" Ucap gopal,duo Y.
"Raksasa ape tu pak ci?" Tanya bbb.
"Pade satu jaman dahulu ada seekor raksasa..." Pak ci tu lalu bercerita dengan senang hati.
"Dey. Kenapa kau/abang tanya pak ci tu" ucap gopal dan nayra bersamaan dan menatap datar.
***
Berjam-jam bbb dkk mendengarkan cerita pak ci tu lagi?! Hingga bosan nayra bermain ponsel terus hingga lobet.
"Dan sekarang.. raksasa tu sering menyerang kami untuk mendapatkan air" jelas pak ci.
"Hoaaaam raksasa tu nak air je.." ucap Ying mengusap matanya.
"Hm..kasih je lah raksasa tu air. Kan senang?" Ujar Gopal
"ya. Dulu raksasa gurunda boleh dapatkan air dari hutan kaktus dibelakang kampung kami..tapi sekarang pokok-pokok kaktus ni dah bertukar jadi getah!" Ucap pak ci.
"Er-r" bbb mengingat kejadian tempo hari yang pohon itu diubah menjadi getah untuk menahan raksasa itik. "Is is ish siape pula kerja tu" ujar Gopal.
Ying menghampiri Gopal "Wei! Kau kan yang buat kan!" Bisik Ying
"Dey! Kau kan suruh aku tukar" ucap gopal tak terima dan Ying cengengesan. Pak ci tu menyadari ada yg berbisik.
"Hm? Ape yang anak pokok-pokok gaduhkan ni?" Gopal dan Ying menatap canggung
"A-ah.tak Ade ape pak ci! Er-r ehehe" ucap keduanya pak ci menatap curiga.
"Jangan risau pak ci.kami akan tangkap raksasa gurunda dan halau dari kampung kaktus ni" kata bbb mengalihkan pembicaraan.
"Yeaahhh terimakasih! Terimakasih!" Ucap warga kaktus lalu memeluk Bbb dan Gopal.
"Er-r! Ye! Ye! Same-same."
"Tapi..macam Mane kita tangkap raksasa tu?" Ying mengusulkan cara "hmmmmmmmm aku Ade ide!"
*****
"Tak sangka aku kene belasah teruk!" Protes adudu. Probe menghela nafas "haish sabar lah ici bos.jom lah balek" celetuk probe. "Balek?! Kau ingat aku akan mengalah ke ha!!" Ketua adudu.
"Kita mesti dapatkan senjata baru. Komputer hubungi Bagogo sekarang!" Perintah adudu "eh tak payah susah-susah hubungi bang.saya dah agak dah Abang akan telepon sekarang." Kata Bagogo.
"Bagus lah kalau macam tu. ape senjata terbaik untuk menangkap raksasa buas" kata adudu. "oohh senjata terbaik untuk kalahkan raksasa buas adalah!... keberanian bang" ucap Bagogo.
KAMU SEDANG MEMBACA
my brother is a superhero
Adventurenayra biasa dipanggil Rara yang ogah ogah pergi ke Malaysia karena ayahnya yang suruh berdikari, berdikari gundulmu pak!. padahal Rara sudah berdikari sendiri yah walaupun ibu dan ayahnya pulang 6 bulan sekali. ada pelayan tetap saja Rara merasa ber...