"ما وراء الماضى"32

526 59 11
                                    

"ما وراء الماضى"32

"البارت الثاني والثلاثون"

عندما كانت حور مندفعه بالكلام وكانت تتكلم بصراخ سمعت صوت زين يقول لها
-احنا الاتنين غلطانين يا حور، كل واحد فينا استخدم أسلوبه بطريقه غلط لو كنتى قولتيلى الحقيقه وقت ما طلبتها منك واديتك الامان مكنتش هشك فيكى وارقبك مش معنى كده أن بشك فى اخلاقك أنا متأكد من تربيتك بس طريقتك معايا هى اللى خلتنى اشك أن فيه حاجه غلط انا بحبك يا حور وانتى متاكده من كده وانتى كمان بتحبينى واللى بنعمله ده مش فى مصلحة حد فينا، سامحينى يا حور وتعالى ننسي اللى فات ونبدأ بصفحه جديده بس توعدينى انك مهما حصل معاكى تيجى وتحكيلى متكذبيش عليا ابدا وانا اوعدك أن هاخد المواضيع بهدوء من غير تهور ولا عصبيه وعمرى ما هبعد عنك مهما حصل.

تعالت ضحكاتها الغاضبه واستدارت له وتكلمت بنفاذ صبر:
-انت مصدق نفسك يا زين عايز تقنعنى انك ملاك وانا اللى فى الاخر الشيطان أنا اللى غلط وخبيت وكذبت فعلا بس انت بنى أدم شكاك واصعب حاجه فى الدنيا البنى أدم الشكاك اللى مش بيثق فى نفسه حتى، وسبق وقولتها ليك قبل كده انت لو اخر راجل فى العالم مش هتجوزك يا زين انت انتهيت بالنسبالى فاهم...
ثم نظرت إلى انس وتكلمت بتحذير.
-وانت يا انس اقسم بالله لو كررت الحركه دى تانى هنسي انك اخويا وابن عمى اساسا فاهم.
أنهت كلامها وركضت سريعا إلى الخارج أوقفت سيارة اجره صعدت بها واتجهت إلى المنزل.

نظر زين إلى أثرها بحزن ووجع وقال:
-شكلى هتعب اوى معاها يا انس.

تكلم بضيق وقال :
-الله يخربيتك أنا مال امى بموضوعكم ده تتنيل على عينك وتنيل الدنيا وبعد كده تجرى عليا وتقولى الحقنى يا انس، البت زعلت منى بسببك منك لله يا بعيد، امشى يا اخويا تعالى نقعد.

نظر له بضيق وتحرك من أمامه دون أن يتكلم معه صعد سيارته وتحرك بها مسرعا.

نظر إلى أثره بحزن وقال:
-ربنا يهديكم على بعض ويصلح حالكم...
ثم نظر إلى رهف وقال:
-وانتى كمان هتيجى تقعدى ولا تمشي زيهم؟

حركت رأسها بالرفض وقالت:
-لا هقعد طبعا.

ابتسم لها بحب وقال:
-يسلملى العاقل يارب.

وجلسوا الاثنين على مقاعدهم وطلبوا شئ يشربوا وظلوا يتحدثوا حتى مر الوقت وعادوا إلى البيت.
..........................................................
عند عدي

جلست نغم على المقعد بضيق ونظرت له بنفاذ صبر وقالت:
-عدى انا زهقت من الحبسه دى عايزه ارجع انزل الشركه من تانى قعدتى فى البيت بتوترنى اوى.

تكلم بنبره هادئه وقال بتوضيح:
-يا حبيبتى مش هينفع صدقينى ما انتى عارفه الخطر اللى معرضين ليه بسبب اختفاء محروس وانتى اول واحده معرضه لده علشان خاطرى اصبرى شويه نلاقيه ويتعدم وبعد كده انزلى الشركه براحتك، أنا عارف أنك زهقتى بس استحملي شويه يا قلبى.

"ما وراء الماضى" (الجزء الثانى من رغبة منتقم)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن