JEMPUTAN YANG MENYAKITKAN BAB 30

0 0 0
                                    

Tiga bulan sudah berlalu sejak kafe yang aku impikan musnah. Kehidupan aku kini kembali ke rutin yang sama, bekerja sebagai sekuriti di sekolah, menjalani hari-hari yang kosong dan tak bermakna. Walaupun masa terus berlalu, kenangan tentang Afieqah masih berlegar dalam fikiranku, dan aku cuba untuk teruskan hidup, walau dalam hati, rasa itu masih belum hilang. Tapi takdir, seperti biasa, memberi kejutan yang aku tak sedia hadapi.

Hari itu, petang yang sunyi, ketika aku duduk bersandar di sofa, menonton televisyen dengan minda yang kosong, tiba-tiba pintu rumahku diketuk. Aku bangun dengan perlahan, membuka pintu, dan tiba-tiba terpaku apabila melihat Aniq berdiri di depan rumahku, memegang sampul besar yang aku rasa sudah cukup untuk menghancurkan dunia aku.

“Aiman,” katanya, dengan senyuman yang tak ku lihat sejak lama. “Ini untuk kau.”

Aku pandang dia, keliru. “Untuk aku? Apa ni, Aniq?”

Aniq menghulurkan kad jemputan itu dengan tangan yang seolah-olah tak sabar. Di bahagian atas kad tertulis “Majlis Perkahwinan Aniq & Afieqah.” Aku memandang kad itu, terasa dunia ini mahu jatuh menimpa diriku. Nama Afieqah tertera dengan jelas, seolah-olah satu lembaran kenangan yang ditulis semula, tetapi kali ini dengan kepiluan yang tak tertanggung.

"Perkahwinan?" aku berbisik perlahan, hampir tak percaya dengan apa yang baru saja aku baca. "Afieqah... dengan kau?"

Aniq hanya tersenyum, senyuman yang penuh dengan kepura-puraan dan kemenangan. “Ya, Aiman. Aku dan Afieqah akan berkahwin. Ini jemputan rasmi. Jangan lupa datang, ya?”

Hatiku seolah terhenti berdegup. "Kenapa... kenapa dia tak balas mesej aku? Kenapa dia tak beritahu aku apa-apa?" Suara aku serak, cuba mengawal perasaan yang semakin membuak dalam dada.

Aniq mendengus dengan penuh rasa puas. “Sebab aku yang blok nombor kau dari telefon dia, Aiman. Aku tak benarkan dia berhubung dengan kau lagi. Afieqah sekarang milik aku. Dia tunang aku, dan aku tak mahu sesiapa, termasuk kau, mengganggu hidup dia.”

Aku terpana. Tangan yang memegang kad jemputan itu terasa seperti beban yang terlalu berat. "Kau... kau yang buat semua ni?" aku bertanya, hampir tak percaya dengan kenyataan yang sedang aku dengar.

Aniq mengangguk, senyuman di wajahnya makin lebar. “Ya, aku yang buat semua ni. Afieqah sekarang milik aku sepenuhnya. Kau tak ada tempat dalam hidup dia lagi. Dia dah buat pilihan, Aiman, dan itu pilihan yang terbaik untuk dia.”

Aku menggenggam kad itu dengan erat, dan sesaat itu, aku merasa seperti dunia ini berpusing terlalu laju. "Afieqah... dia tak ada pilihan, Aniq?" aku bertanya, suara aku tersekat, mencari jawapan yang mungkin tak akan pernah datang.

“Dia masih muda, Aiman. Dia perlukan seseorang yang boleh beri dia kehidupan yang lebih baik. Bukan hidup yang penuh dengan impian kosong yang kau buat. Dia tak perlukan semua tu. Dia perlukan aku," jawab Aniq, matanya tajam memandangku, penuh dengan keyakinan yang menyesakkan.

Aku menelan air liur, cuba menahan amarah yang sudah hampir pecah. “Kau tak faham, Aniq. Afieqah berhak memilih hidup dia sendiri. Tapi kenapa kau tak boleh biarkan dia buat keputusan dengan hati dia sendiri?”

“Kerana aku yang akan beri dia apa yang dia perlukan, Aiman. Bukan kau.” Aniq ketawa perlahan, seperti menertawakan kebodohanku. "Kau tak faham, kan? Afieqah sekarang hidup dengan impian baru, dan itu bukan impian kau."

Aku terdiam, tak tahu apa lagi yang harus aku katakan. Perasaan kecewa dan marah bercampur baur dalam diri. Aniq menarik satu lagi kad jemputan dari poketnya, meletakkannya di atas meja dengan penuh kepuasan. “Ini untuk kau. Jangan datang kalau kau rasa tak sesuai,” katanya dengan nada penuh ejekan.

Aku hanya mampu terdiam, melihat kad jemputan itu, seperti satu simbol segala yang telah hilang. Seolah-olah setiap perasaan yang aku simpan selama ini, kini terbiar begitu sahaja. Aniq berpaling dan berjalan menuju ke keretanya, tanpa memandang aku lagi. Tanpa menunggu aku untuk berkata apa-apa lagi.

Aku berdiri di pintu, memegang kad jemputan itu. Setiap perasaan yang aku tahan selama ini tiba-tiba meletus. Perasaan kehilangan yang aku tak tahu bagaimana hendak atasi. Aku masuk semula ke dalam rumah, duduk di sofa, dan menatap kad jemputan itu dengan pandangan kosong.

"Afieqah..." aku berbisik perlahan, namun suaraku hilang ditelan kesunyian. Kenapa aku rasa seperti ini? Kenapa hati aku tak mahu melepaskan dia? Sudahkah aku benar-benar kehilangan dia? Atau aku sekadar menipu diri sendiri?

Aku menarik nafas panjang, cuba menenangkan diri. Tapi dalam hati, aku tahu, walau sekuat mana aku cuba lari, kenyataan tetap akan datang. Aku perlu terima, walaupun pedih. Tapi untuk pertama kalinya dalam hidup, aku terasa seperti semua impian dan harapan yang aku bina untuk kami berdua, hancur sekelip mata.

BERSAMBUNG...

AKU SECURITY SEKOLAH Where stories live. Discover now